Cartier-tråden

Vis vedlegg 405315

Edit: Du var ikke ute etter pocket watch nei...

takk! men mener klokken jeg så ikke hadde tall eller markører på utsiden..? :rolleyes:

takk! men mener klokken jeg så ikke hadde tall eller markører på utsiden..? :rolleyes:
Spennende å grave i gamle Cartier modeller. Siden du refererer til et lommeur, og skiven er ganske uklar, regner jeg med at klokken du så ikke hadde komplikasjoner og ikke horn/mindre horn. Kanskje noe ala:
IMG_2467.jpeg
IMG_2468.jpeg
IMG_2469.jpeg

Kom gjerne med ekstra opplysninger! Mye snadder i katalogen 🤩

• Elsker
Reaksjoner: holmby
Spennende å grave i gamle Cartier modeller. Siden du refererer til et lommeur, og skiven er ganske uklar, regner jeg med at klokken du så ikke hadde komplikasjoner og ikke horn/mindre horn. Kanskje noe ala:
Vis vedlegg 405375Vis vedlegg 405376Vis vedlegg 405377

Kom gjerne med ekstra opplysninger! Mye snadder i katalogen 🤩
rund mindre åpning midt på - som et hull - et øye - med to visere. intet mer. kanskje fronten kunne åpnes, slik som lommeuret fra patek. ingen komplikasjoner. takk for graving! ⛏️🌟

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone
rund mindre åpning midt på - som et hull - et øye - med to visere. intet mer. kanskje fronten kunne åpnes, slik som lommeuret fra patek. ingen komplikasjoner. takk for graving! ⛏️🌟
Dette høres veldig ut som en trenchwatch med en hunter/savonette kasse. Ganske smart valg av klokke for en kabinansatt, ser for meg at det er lett å dulte borti ting hvis man jevnlig utsettes for turbulens. Vedder på at karen er/var entusiast :LOL:

"A hunter, or in French “savonnette”, watch case has a metal lid that completely or partially covers the front of the watch, protecting the crystal. Half-hunter or demi-savonnette wristwatches, with a small circular window in the centre of the lid. A small area of dial and hands visible through the small window on a wristwatch."

"Wristwatches with hunter lids sometimes have the mark "Brevet 71363. Brevet means patent in French and the Swiss federal cross shows that this refers to a Swiss patent. The number 71363 is a Swiss patent granted to Charles Zurbrüegg on 23 June 1915 for a "Boîte-savonnette pour montres-bracelet" or hunter case for wristwatches. Zurbrüegg was listed as “fabricants de secrets” (meaning a maker of “secret springs”, a term used for the makers of the hidden springs of hunter watch cases), 17 Rue de la Gurzelen, Bienne."
1753094455928.png

Kilde: https://www.vintagewatchstraps.com/trenchwatches.php

Det dukker opp en hel haug av forskjellige merker av slike kasser, både vintage trench og moderne luksus, men det dukker ikke opp noe fra Cartier - merkelig nok.
1753095326348.png

1753095154261.png

1753094956728.png

1753095588608.png

1753095634857.png

• Elsker
Dette høres veldig ut som en trenchwatch med en hunter/savonette kasse. Ganske smart valg av klokke for en kabinansatt, ser for meg at det er lett å dulte borti ting hvis man jevnlig utsettes for turbulens. Vedder på at karen er/var entusiast :LOL:

Vis vedlegg 405391
Kilde: https://www.vintagewatchstraps.com/trenchwatches.php

Det dukker opp en hel haug av forskjellige merker av slike kasser, både vintage trench og moderne luksus, men det dukker ikke opp noe fra Cartier - merkelig nok.
Vis vedlegg 405394
Vis vedlegg 405393

Vis vedlegg 405392
Vis vedlegg 405395
Vis vedlegg 405396
se på han da - høyt hjelpsomhetsnivå - takk!🤓🥳

kan ha lignet på siste klokken, men uten tall utenpå. hvordan jeg oppfattet at det var snakk om cartier vet jeg sannelig ikke, men armbåndsuret var mitt i fleisen på meg flere ganger, så kanskje en logo etset seg fast i mitt sinn 😎

• Liker
se på han da - høyt hjelpsomhetsnivå - takk!🤓🥳

kan ha lignet på siste klokken, men uten tall utenpå. hvordan jeg oppfattet at det var snakk om cartier vet jeg sannelig ikke, men armbåndsuret var mitt i fleisen på meg flere ganger, så kanskje en logo etset seg fast i mitt sinn 😎
Artig lite kaninhull å dykke ned i når man har litt fritid til overs. Jeg elsker denne dybden med hobbyen.

Post en oppdatering hvis du finner ut referansen da! :geek:

• Liker
@kire hvordan opplever du å rotere gjennom Ploprof, Basculante og Octo Finissimo? Jeg blir helt inspirert av bredden på samlingen din! 🤩

• Elsker
Reaksjoner: kire
@kire hvordan opplever du å rotere gjennom Ploprof, Basculante og Octo Finissimo? Jeg blir helt inspirert av bredden på samlingen din! 🤩
Takk! Ploprof til tank er litt brå overgang og måtte sjekke gjennom dagen at jeg enda hadde en klokke på håndleddet :)
For meg er variasjon veldig viktig i samlingen, kjeder meg fort uten det.

• Elsker