Cartier-tråden

IMG_8235.jpeg

Jeg ser etter en klokke fra mine barns fødselsår og har funnet en 2019 Cartier Tank Solo, som jeg vurderer å kjøpe. Klokken har dimensjonene 24x30mm, og jeg tenker at den kunne passe fint til min datter i fremtiden. Jeg planlegger å bruke den selv til å begynne med, og senere la henne overta den sammen med eventuelle andre klokker fra 2019 jeg måtte komme over. Selv om det er vanskelig å forutsi hva hun vil like når den tid kommer, tenker jeg at en Tank-klokke er et trygt og tidløst valg.

Men her kommer spørsmålet: Jeg har en håndleddsmåling på omtrent 16,5–17 cm, og for referanse ser en 39 mm Speedmaster slik ut på meg. Legger også ved et bilde av en F-91W, som har 37.5x34.5mm Siden jeg ikke får prøvd Cartier-klokken på forhånd, lurer jeg på om den vil være for liten til meg, selv om Tank-klokker er kjent for å være i mindre størrelse. Burde jeg heller vurdere en litt større modell? Og hvis jeg velger en større størrelse, kan det bli for stort for en (antatt gjennomsnittlig) jente i fremtiden?
x65ay7u9by661.jpg
1myxkxikw97d1.jpeg

Jeg ser etter en klokke fra mine barns fødselsår og har funnet en 2019 Cartier Tank Solo, som jeg vurderer å kjøpe. Klokken har dimensjonene 24x30mm, og jeg tenker at den kunne passe fint til min datter i fremtiden. Jeg planlegger å bruke den selv til å begynne med, og senere la henne overta den sammen med eventuelle andre klokker fra 2019 jeg måtte komme over. Selv om det er vanskelig å forutsi hva hun vil like når den tid kommer, tenker jeg at en Tank-klokke er et trygt og tidløst valg.

Men her kommer spørsmålet: Jeg har en håndleddsmåling på omtrent 16,5–17 cm, og for referanse ser en 39 mm Speedmaster slik ut på meg. Legger også ved et bilde av en F-91W, som har 37.5x34.5mm Siden jeg ikke får prøvd Cartier-klokken på forhånd, lurer jeg på om den vil være for liten til meg, selv om Tank-klokker er kjent for å være i mindre størrelse. Burde jeg heller vurdere en litt større modell? Og hvis jeg velger en større størrelse, kan det bli for stort for en (antatt gjennomsnittlig) jente i fremtiden?
x65ay7u9by661.jpg
1myxkxikw97d1.jpeg
Da har vi omtrent like store håndledd - og jeg har inntil nylig brukt en Tank Solo i den nevnte størrelsen. Ja, den er mindre enn andre klokker (spesielt for en normalbygd herre) men det er nettopp det som er sjarmen med Cartier Tank i mine øyne - den skal være liten (mer som et smykke/armbånd). Søk opp bildene av Muhammed Ali og hans Tank. Eller Andy Warhol - som ikke engang brød seg om å stille sin til rett tid :) Cartier Tank er et ikon - og aller mest ikonisk i de mindre størrelsene. Bær den med verdighet og stolthet - vel vitende om at din datter vil sette enorm pris på klokken når den tid kommer.

Siden det er dressklokken får Cartier Tank ekstra mye armtid nå i desember. Men må si den funker bra til joggebukse i sofaen om kvelden også.

IMG_7742.jpeg

Hvordan er det med resten av Cartier-folket i desember? Syntes for eksempel det er en stund siden jeg har sett Santos’er her inne?

IMG_7743.jpeg

Hørte med Bjerke om disse "vanlige", altså loddrette dato, som ikke var limitert til 200 stk.

Sikkert litt amatør jeg, men 635'000 kom som en overaskelse for meg på pris.

Videre, er dette endel av "privee collection" slik jeg har forstått når jeg har lest. Hva betyr dette på folketunge? Botique only? VIP? off-catalog?