Brukt ur kjøpt i Norge, solgt i utlandet!

Medlem
27. des. 2014
Innlegg
18
Sted
Tønsberg
Hei!
Vet det har blitt tatt opp flere ganger, men har ikke fått noe 100% klart svar.
Hvordan er det å kjøpe en brukt klokke i Norge, som er kjøpt i utlandet, f.eks gjennom tidsonen eller finn.no?
Er det da vanlig å anta at personen som førte klokken inn i Norge, da også betalte mva?

Fra en artikkelen i Tønsberg Blad 13.01.2015 : http://www.tb.no/Smuglerklokker_forsikres_ikke-5-73-18321.html
Her fremkommer det at hvis man ikke kan dokumentere at mva er betalt, så vil ikke forsikrings selskapet utbetale
forsikrings summen. Man risikerer da at hvis man er så uheldig å bli utsatt for et tyveri, vil man ikke få utbetalt
forsikrings summen med mindre man kan dokumentere at mva er betalt for klokken.

Jeg har, som mange andre kjøpt klokke igjennom tidsonen. Men det fulgte ikke med noe tollpapirer.

Fra en artikkelen i Tønsberg Blad 13.01.2015 :

"Det er en foreldelsesfrist på ulovlig innførsel av blant annet klokker.
– Generell regel er tre år. Dersom varen er smuglet og ikke fortollet, er foreldelsesfristen 10 år, sier Øyvind *Lorentzen."

Så til spørsmålet mitt. Klokken min er en 2006 modell, bør jeg da vente til neste år med å forsikre klokken?
Eller skal jeg ringe inn til tollvesenet å høre om klokken har blitt tollet inn? (Har hørt at det ikke er noe register på dette)
Risikerer jeg da å få tollvesenet på nakken siden jeg undersøker om klokken min er tollet inn eller ikke?

Takk for alle svar. :)
 
Redigert:
Hei.
Om du skal forsikre den, så er det noen krav som må oppfylles.

1. Du må ha andre forsikringer i det selskapet du skal ha en verdiforsikring i.(mulig noen ikke krever det, men de fleste gjør)

2. Du må ha enten a)en kvittering på uret, om det er nytt, eller b)en verdivurdering på uret, om det er kjøpt brukt. Det trenger ikke være en AD som lager verdivurderingen.

3. Du må betale forsikringen.

Har du dette i orden, så Har du forsikring.

Tror dette har blitt diskutert her før:mrgreen:
 
Hei.
Om du skal forsikre den, så er det noen krav som må oppfylles.

1. Du må ha andre forsikringer i det selskapet du skal ha en verdiforsikring i.(mulig noen ikke krever det, men de fleste gjør)

2. Du må ha enten a)en kvittering på uret, om det er nytt, eller b)en verdivurdering på uret, om det er kjøpt brukt. Det trenger ikke være en AD som lager verdivurderingen.

3. Du må betale forsikringen.

Har du dette i orden, så Har du forsikring.

Tror dette har blitt diskutert her før:mrgreen:

Takk for svar!
Jeg har en verdivurdering på uret, så det vil altså ikke dukke opp et spørsmål om klokken er momset inn eller ikke hvis jeg skulle være så uheldig å bli frastjålet uret?

Som det står i artikkelen jeg la til en link til i posten, mener urmaker Trond Næss noe annent så vidt jeg forstår:
"Dersom man ikke kan legge fram bevis på at klokka er kjøpt i Norge, eller at det er betalt moms for den på vei inn i *Norge, så kan det bli problemer: Noen forsikringsselskaper fastsetter da verdien på klokka til 6.000 kroner – uansett førpris"

Det er disse motstridene argumentene som gjør meg usikker. :confused:
 
Dette med å ikke få forsikret klokkene er ett problem som har dukket opp de siste årene.

Jeg har mange kvitteringer på toll betalt på diverse klokker. Men har enda tilgode en kvittering som kan linkes spesifikt til serienr. På klokken. Det vil faktisk si at jeg kan ta med kvitteringen fra FedEx for utlagt moms på Paneraien jeg kjøpte i Sommer fra Usa når jeg skal forsikre Omegaen jeg kjøpte på Sonen i høst som ikke var momset inn.
 
Så det du sier Preben er at feks:
Klokke A kostet 100.000 i utlandet, men ikke betalt mva inn
Klokke B kostet 20.000 i utlandet, men ER betalt mva inn,

Så kan du bruke kvittering på betalt moms på klokke B hvis forsikringsselskap/urmaker vil ha bevis på betalt mva?
Og hvis de stusser over verdien så kan man si at man fikk "special price for you my friend" :p
 
Og hvis man kjøper klokke via nettet, fra utlandet, er det da noen mulighet å få returnert mva fra det landet? Sånn som vat return man får på flyplassene? Typ global blue ..
 
Takk for svar!
Jeg har en verdivurdering på uret, så det vil altså ikke dukke opp et spørsmål om klokken er momset inn eller ikke hvis jeg skulle være så uheldig å bli frastjålet uret?

Som det står i artikkelen jeg la til en link til i posten, mener urmaker Trond Næss noe annent så vidt jeg forstår:
"Dersom man ikke kan legge fram bevis på at klokka er kjøpt i Norge, eller at det er betalt moms for den på vei inn i *Norge, så kan det bli problemer: Noen forsikringsselskaper fastsetter da verdien på klokka til 6.000 kroner – uansett førpris"

Det er disse motstridene argumentene som gjør meg usikker. :confused:

Hva om andre ting går tapt? Bunaden da? Hvem har betalt moms for den? Hvem har kvittering på smykkene de har ervervet gjennom et langt liv? Kanskje de aller fleste er fått i gave også? Et maleri du arvet fra bestefar? Sofaen du kjøpte for 6år siden? Alle klærne i garderobeskapet ditt? Har dere dokumentasjon på at alt dette er kjøpt i Norge, og/eller betalt moms på? Så lenge forsikringsselskapet har latt deg tegne en forsikring som du betaler, og uret forsvinner eller blir ødelagt i en sammenheng som forsikringen dekker, så er ikke dette noe problem.
 
Og hvis man kjøper klokke via nettet, fra utlandet, er det da noen mulighet å få returnert mva fra det landet? Sånn som vat return man får på flyplassene? Typ global blue ..

@Teddy91 - kjøper du nytt utenlands ifra så kan du mange ganger trekke fra salgslandets MVA, men må samtidig betale MVA når den kommer inn i Norge.
Dette praktiserer f.eks ved kjøp i Sinn og Steinhart sine tyske butikker mener jeg (du trekker fra, typisk 19-21% tysk mva, og legger på 25% norsk MVA)
 
Redigert av en moderator:
@Teddy91 - kjøper du nytt utenlands ifra så kan du mange ganger trekke fra salgslandets MVA, men må samtidig betale MVA når den kommer inn i Norge.
Dette praktiserer f.eks ved kjøp i Sinn og Steinhart sine tyske butikker mener jeg (du trekker fra, typisk 19-21% tysk mva, og legger på 25% norsk MVA)

Tenkte litt mer på brukt klokke fra privatperson..
 
Redigert av en moderator:
Så det du sier Preben er at feks:
Klokke A kostet 100.000 i utlandet, men ikke betalt mva inn
Klokke B kostet 20.000 i utlandet, men ER betalt mva inn,

Så kan du bruke kvittering på betalt moms på klokke B hvis forsikringsselskap/urmaker vil ha bevis på betalt mva?
Og hvis de stusser over verdien så kan man si at man fikk "special price for you my friend" :p

I prinsippet ja ;) jeg har ikke prøvd. Men stusser over at det bare står armbandsur i fakturaen man for.

Dette er jo i mine øyne noe enkelte Ader har funnet på for å sikre seg selv mere salg. Heldigvis er jeg så god kunde og så god venn med min Ad at jeg for forsikringstakst uten problemer.
 
I prinsippet ja ;) jeg har ikke prøvd. Men stusser over at det bare står armbandsur i fakturaen man for.

Dette er jo i mine øyne noe enkelte Ader har funnet på for å sikre seg selv mere salg. Heldigvis er jeg så god kunde og så god venn med min Ad at jeg for forsikringstakst uten problemer.

I de mva-kvitteringene jeg har står det faktisk ikke mer spesifisert enn "EMS-varer" :p Veldig nyttig...
 
Plikter man til å informere seg om tidliger betalt mva ved kjøp av brukte varer i Norge?
Er kvittering mellom privatpersoner nok hvis man f.eks. Blir stoppet i tollen på vei inn i landet?
Har noen her inne faktisk blitt bedt om å fremlegge kvittering på sin utførte klokke ved innreise til Norge?
 
Plikter man til å informere seg om tidliger betalt mva ved kjøp av brukte varer i Norge?
Er kvittering mellom privatpersoner nok hvis man f.eks. Blir stoppet i tollen på vei inn i landet?
Har noen her inne faktisk blitt bedt om å fremlegge kvittering på sin utførte klokke ved innreise til Norge?

Du kan fylle ut en utførseldeklerasjon på tollkontoret om du skal ha med deg en klokke til utlandet. For å gjøre det trengs det ingen papirer, kvitteringer eller mva-papirer. Eneste du trenger er klokken og en penn. Tollkontoret finner du på flyplassen.
 
Jeg fikk ordnet deklarasjon på noen av mine klokker jeg har hatt med på reise ut av landet. Så vidt jeg forsto kan denne brukes flere ganger så fremt det gjelder samme klokke. En annen gang jeg prøvde å få dem til å gjøre dette sa dama på tollkontoret at det bare var tull og var lite behjelpelig, så det avhenger vel litt av hvem man møter i tollen.

Jeg kjøpte for noen år siden en klokke i Spania. Da sparte jeg faktisk ganske mye på kjøpet selv om jeg betalte mva ved ankomst Norge. De godtok ganske saftig pruting, og dette sammen med lavere Euro-kurs gjorde det til en meget god handel for min del. Derfor, prisen du sparer på kjøp i utlandet avhenger av prutemulighetene. Ikke la deg lure av frekke selgere som sier at du sparer så så mye fordi det er "taxfree".

Da jeg skulle betale mva for uret måtte jeg selv be om at de skrev inn navn på klokke og serienummer på kvitteringen. Så for meg at det kunne være lurt for å dokumentere at det var faktisk den klokken jeg hadde betalt for.
 
Jeg fikk ordnet deklarasjon på noen av mine klokker jeg har hatt med på reise ut av landet. Så vidt jeg forsto kan denne brukes flere ganger så fremt det gjelder samme klokke. En annen gang jeg prøvde å få dem til å gjøre dette sa dama på tollkontoret at det bare var tull og var lite behjelpelig, så det avhenger vel litt av hvem man møter i tollen.

Jeg kjøpte for noen år siden en klokke i Spania. Da sparte jeg faktisk ganske mye på kjøpet selv om jeg betalte mva ved ankomst Norge. De godtok ganske saftig pruting, og dette sammen med lavere Euro-kurs gjorde det til en meget god handel for min del. Derfor, prisen du sparer på kjøp i utlandet avhenger av prutemulighetene. Ikke la deg lure av frekke selgere som sier at du sparer så så mye fordi det er "taxfree".

Da jeg skulle betale mva for uret måtte jeg selv be om at de skrev inn navn på klokke og serienummer på kvitteringen. Så for meg at det kunne være lurt for å dokumentere at det var faktisk den klokken jeg hadde betalt for.

Ja, det er nok smart å spesifisere hva slags klokke det er snakk om samt s/n;)