Brennevin

Denne er i glasset, noe av det beste jeg vet
1787409521234.png

• Liker
Reaksjoner: kire og Dankeschon
Uansett så er ikke Russisk vodka tilgjengelig i Norge og Sverige pga sanksjonene, og det var favoritten min. Bourbon fordi det var her diskusjon på nett der jeg forsvarte Tesla og Apple osv, så sa jeg at jeg kunne prøve å unngå å kjøpe Bourbon eller Jack.

Men jeg var Pro Usa i den diskusjonen, men jeg gjorde alvor av det jeg skrev og droppet sommerens Bourbon eller Jack.

Jeg har ikke noe imot USA, annet enn at jeg er negativ til Trump.
Ja, disse "sanksjoner" stammer fra småklovner som leser ikke historiebøkene spør du meg.

Siste gangen jeg drakk vodka var det Zubrowka blandet med eplejus: en greie jeg fikk fra polske fester i Paris på 90 tallene.
Hjemme blir det mest Absinthe, Pernod, Mezcal, Calvados eller Whisky (norsk i det siste).
1000006176.jpg

Ja, disse "sanksjoner" stammer fra småklovner som leser ikke historiebøkene spør du meg.

Siste gangen jeg drakk vodka var det Zubrowka blandet med eplejus: en greie jeg fikk fra polske fester i Paris på 90 tallene.
Hjemme blir det mest Absinthe, Pernod, Mezcal, Calvados eller Whisky (norsk i det siste).
Vis vedlegg 436224
Calvados er godt, det merket har jeg smakt, men ikke akkurat din.
Anbefaler folk å prøve en god Calvados om de kun har smakt Cognac og Armagnac.. Livet er for kort til å bare kun prøve det vante hver gang.

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Calvados er godt, det merket har jeg smakt, men ikke akkurat din.
Anbefaler folk å prøve en god Calvados om de kun har smakt Cognac og Armagnac.. Livet er for kort til å bare kun prøve det vante hver gang.
Vi fikk den siste 50års gammel Calvados flasken fra oldemoren. Det var lokal produksjon.
Faren drakk den mange år før jeg kunne få muligheten til å oppleve noe :rolleyes:
Burgunder vet du... Drikk først, tenk etterpå.

Jeg nyter denne nå, desverre er den ikke like god som i gamle dager, dvs sist jeg hadde den. Jeg er svak for Tanniner og Rancio..

Denne Larsen Xo hadde generøst med rancio før bare for noen år siden.... Den er forstatt god og drikkbar da, men Rancio var mye bedre før.
Tanniner fikk jeg derimot i massevis til en 2020 Bordeaux til indrefilet idag 1 check av 2. Håper jeg finner den Cognac jeg jakter på neste gang jeg besøker Norge.

5127.jpg

Jeg nyter denne nå, desverre er den ikke like god som i gamle dager, dvs sist jeg hadde den. Jeg er svak for Tanniner og Rancio..

Denne Larsen Xo hadde generøst med rancio før bare for noen år siden.... Den er forstatt god og drikkbar da, men Rancio var mye bedre før.
Tanniner fikk jeg derimot i massevis til en 2020 Bordeaux til indrefilet idag 1 check av 2. Håper jeg finner den Cognac jeg jakter på neste gang jeg besøker Norge.

Vis vedlegg 436238
Den må du prøve.
Fikk den for jul og fikk også mye hjelp fra kona for å tørke flasken.
1000007689.jpg

• Liker
Reaksjoner: Dankeschon
Den må du prøve.
Fikk den for jul og fikk også mye hjelp fra kona for å tørke flasken.
Vis vedlegg 436239
Brillet Cognac har jeg hørt masse om, men tror desverre ikke jeg har prøvd din, kondoler meg lol.

Storhetstid på polet i Norge var når man kunne kjøpe Bache Gabrielsen vintage 1971 Petite champagne for kun 399kr halvflaske eller Prunier Xo Grande Champagne helflaske som var ca 50 år gammel i gjennomsnitt for kun 500kr eller noe i Norge.

Jeg tror jeg kjøpte alle, men det var vanskelig å få levert til slutt.
Vinmonopolet i Norge er forstatt sjef på å ha bra ting i hyllene, sammenlignet med systemet i Sverige.

Delamain og Prunier er mine favoritter, når ikke Bache er gavmild med deres vintage flasker.

Larsen gikk faktisk i lære hos Prunier Cognac...

Prunier alt de gir ut er gull dyrt som billig. Delamain samme gir kun ut Xo og vintage, dvs Delamain.

Brillet Cognac har jeg hørt masse om, men tror desverre ikke jeg har prøvd din, kondoler meg lol.

Storhetstid på polet i Norge var når man kunne kjøpe Bache Gabrielsen vintage 1971 Petite champagne for kun 399kr halvflaske eller Prunier Xo Grande Champagne helflaske som var ca 50 år gammel i gjennomsnitt for kun 500kr eller noe i Norge.

Jeg tror jeg kjøpte alle, men det var vanskelig å få levert til slutt.
Vinmonopolet i Norge er forstatt sjef på å ha bra ting i hyllene, sammenlignet med systemet i Sverige.

Delamain og Prunier er mine favoritter, når ikke Bache er gavmild med deres vintage flasker.

Larsen gikk faktisk i lære hos Prunier Cognac...

Prunier alt de gir ut er gull dyrt som billig. Delamain samme gir kun ut Xo og vintage, dvs Delamain.
Jeg er ingen Cognac ekspert og har aldri forstått hvorfor Armagnac får ikke mer plass i Norge eller Skandinavia.
Egentlig, kan jeg ikke en gang huske å ha kjøpt noen Cognac flaske gjennom alle år jeg levde i Frankrike.
Det er også sånn at folk flest i Frankrike (utenfor sør-vest området) bryr seg lite om spesifikk sett Cognac spriten.

Jeg er ingen Cognac ekspert og har aldri forstått hvorfor Armagnac får ikke mer plass i Norge eller Skandinavia.
Egentlig, kan jeg ikke en gang huske å ha kjøpt noen Cognac flaske gjennom alle år jeg levde i Frankrike.
Det er også sånn at folk flest i Frankrike (utenfor sør-vest området) bryr seg lite om spesifikk sett Cognac spriten.
Årsaken til at Cognac står så sterkt i Norge, merk Norge er nr 1 av cognac kjøpere før Kina som jeg tror er nr 2. Dette er pga de norske cognac husene som bla Bache eide lisens for tre kors under forbunds tiden. Etter det har det vart, det er mange utlandske cognac hus, men Norske aner er over representert der USA har kun Hennessy så har Norge Bache Gabrielsen, Braastad, Larsen.

Cognac er jo unødvendig dyrt da, for kvalitet, men jeg har gitt noen forslag nå på ting som ikke koster skjorta. Selvfølgelig 1000kr kan være for dyrt, bla derfor jeg i det siste har kjøpt Rom, Calvados og Armagnac fordi det er rimelig iforhold til kvalitet. Single Malt whisky er like dyrt og der må man velge noe som også koster 1000kr om du vil ha noe gammelt lagret og bra, masse Nas da, siste whisky jeg har igjen er en Nas cask Strenght fra Coopers Choice. Den koster også nesten 1000sek om jeg husker.

Norge har da Armagnac også i hyllene, bla Bas Armagnac som jeg husker. Ellers er det lov å bestille, og da finnes det mere å velge blant.

Redigert:
Så kan du sammenligne da, kjøpe en eller to "billig" Xo i hylla og føle at du ble litt lurt og rippet, eller bestille cognac til 1000 kr og bli fornøyd.

Jeg vet for jeg har gjort flere "dyre" bomkjøp på whisky og cognac..

Kjøper du to dårlige Xo til 1000 kr totalt, så er det like greit å spare pengene og kjøpe den til ca 1000kr

En bra Cognac Xo idag koster desverre ikke 5-600kr, det pleide å være det, men idag koster en bra Xo både i Sverige og Norge minimum 1000kr

Cognac er jo unødvendig dyrt da, for kvalitet, men jeg har gitt noen forslag nå på ting som ikke koster skjorta. Selvfølgelig 1000kr kan være for dyrt, bla derfor jeg i det siste har kjøpt Rom, Calvados og Armagnac fordi det er rimelig iforhold til kvalitet.

Norge har da Armagnac også i hyllene, bla Bas Armagnac som jeg husker. Ellers er det lov å bestille, og da finnes det mere å velge blant.
Cognac er et stort navn som melkes godt, som Champagne.
Alt er basert på området og rettighetene til å bruke navnet.
Naboene fra områdene kan noen ganger produsere bedre til selvfølgelig mye lavere pris. Men disse kommer sjelden ute til utland.

• Liker
Reaksjoner: Dankeschon
Dette er mye bedre priset og lagret enn Cognac vi har nevnt. Du må ha sweet tooth for å like det da for rom er jo søtt og smooth...

Hei,
Jeg tror du vil like denne: Planteray 20th Anniversary XO.

• Liker
Reaksjoner: BigT