Blancpain-tråden

Ja og jeg virkelig håper Blancpain utfører utgaven sin med en mye høyere standard når de krever 4 ganger prisen fra Seiko:rolleyes:
Seiko solgte seg ikke billig der heller...
Og 300m er ingen teknisk bragd for noen i disse tider.
Det der er Deluxe Simplicity for folk som tror på at "200stk begrenset" er ekte eksklusivitet i samlers verden.
Jeg mener Blancpain skulle spare seg når klokkens design er såpass allerede brukt på en historisk måte og med legitimitet.
Seiko: 1965
Blancpain: 1968
Litt usikker på hva du mener BP skal spare seg for - dette er en tribute til en BP-modell fra 60-tallet med ganske lik design men med moderne specs. Denne type modeller har jo vist seg å være populære.

Så har jo BP både standardkolleksjon og limited editions - det som er litt kjekt med sistnevnte er jo at verdien holder seg på brukt’en.

Litt usikker på hva du mener BP skal spare seg for - dette er en tribute til en BP-modell fra 60-tallet med ganske lik design men med moderne specs. Denne type modeller har jo vist seg å være populære.

Så har jo BP både standardkolleksjon og limited editions - det som er litt kjekt med sistnevnte er jo at verdien holder seg på brukt’en.
Det jeg mener er at klokkens design er alt for nær Seiko sin (og muligvis andre hvis Seiko ikke var førstemann i 65) for å kunne tjene et varemerke som Blancpain.
Der snakker vi ikke om Squale "som tar seg en Seiko".
Men vel, Perezcope har lenge siden debunket Blancpain sine mange fadeser og om man følger opp de "historiske" problemene en del varemerker har, er det lite som overrasker meg videre nå det gjelder hva de tør å gjøre.

Det jeg mener er at klokkens design er alt for nær Seiko sin (og muligvis andre hvis Seiko ikke var førstemann i 65) for å kunne tjene et varemerke som Blancpain.
Der snakker vi ikke om Squale "som tar seg en Seiko".
Men vel, Perezcope har lenge siden debunket Blancpain sine mange fadeser og om man følger opp de "historiske" problemene en del varemerker har, er det lite som overrasker meg videre nå det gjelder hva de tør å gjøre.
Jeg mener i hvert fall at det er helt fint at de lager en moderne tribute til en Blancpain Bathyscaphe PGA7 fra 1968, og det ville vært synd om de lot seg stoppe av at det var en Seiko som minner litt om den noen år tidligere. Personlig syntes jeg likheten er opphausset.

Når alt kommer til alt er det uansett dagens moderne utgave her som er det viktige, og dagens Blancpain-modeller - både sportsmodeller og mer dressy modeller - har en overtruffen kvalitetsfølelse og det lille ekstra. De historiske elementene er krydder, men akkurat hvem som var først ute med hvilke patenter på 50-tallet for sportsmodellene er ikke avgjørende for meg. «Storytelling» er en del av helheten, men for meg blir det trumfet av følelsen på armen.

IMG_5332.jpeg

Jeg mener i hvert fall at det er helt fint at de lager en moderne tribute til en Blancpain Bathyscaphe PGA7 fra 1968, og det ville vært synd om de lot seg stoppe av at det var en Seiko som minner litt om den noen år tidligere. Personlig syntes jeg likheten er opphausset.

Når alt kommer til alt er det uansett dagens moderne utgave her som er det viktige, og dagens Blancpain-modeller - både sportsmodeller og mer dressy modeller - har en overtruffen kvalitetsfølelse og det lille ekstra. De historiske elementene er krydder, men akkurat hvem som var først ute med hvilke patenter på 50-tallet for sportsmodellene er ikke avgjørende for meg. «Storytelling» er en del av helheten, men for meg blir det trumfet av følelsen på armen.
Utgaven skal nok finne kunder blant folk som bryr seg om historikken og folk som tenker ikke en gang på det.
Men at klokken skal få økende samlerverdig tviler jeg på, fordi utseenden er alt for kjent fra før.
Min mening er at Blancpain selger historien sin på en alt for høy pris og med en prestisje som er overdrevet.
Den god følelsen på armen med en "verktøy klokke" får jeg med andre merker i en annen prisklasse som gjør at jeg føler meg mer rettferdig behandlet.

Utgaven skal nok finne kunder blant folk som bryr seg om historikken og folk som tenker ikke en gang på det.
Men at klokken skal få økende samlerverdig tviler jeg på, fordi utseenden er alt for kjent fra før.
Min mening er at Blancpain selger historien sin på en alt for høy pris og med en prestisje som er overdrevet.
Den god følelsen på armen med en "verktøy klokke" får jeg med andre merker i en annen prisklasse som gjør at jeg føler meg mer rettferdig behandlet.
Vi får se angående samlerverdi. Erfaringsvis holder verdien på BP ltd editions i stål seg godt, for å si det forsiktig.

BP har en høy prisklasse og er ikke for alle. Godfølelsen kan man absolutt få også med langt rimeligere klokker, og det blir jo subjektivt om man mener den ekstra kvalitetsfølelsen man får ved for eksempel Bathyscaphe og Fifty Fathoms stemmer overens med prisen. Der har nok vi forskjellig synspunkt. Men i en tid der de fleste klokkemerker er blitt betraktelig dyrere syntes jeg ikke BP skiller seg spesielt negativt ut.

• Liker
Reaksjoner: UJU
Jeg gidder ikke å høre på en fyr som starter med "1953...blablabla...".
En annen papegøy blir det.
Zzzzzzzz.....
Er vel ikke akkurat nyheter du kommer trekkende med der heller.
For meg er det ikke så avgjørende hvem som var først ute med hvilke patenter på 50-tallet. Jeg koser meg uansett med klokkene fra BP, enten det er high end divers eller litt mer dressy 😎. Så får det våge seg at man av og til tar en liten spansk en rundt merkevarebygging, det er ganske utbredt i marketing og jeg tar det ikke så tungt. Klokkene står fint på egne ben enten man snakker om de klassiske diverne på 50- og 60-tallet, Léman, Villeret, moderne FF eller andre modeller. Klokkekunst og klokkeglede. Men denne hobbyen har rom for alle, enten man liker BP, eksotiske billigklokker, Rolex, Lange ellet whatever.

• Liker
Reaksjoner: bragemann og lumer