Bjerke og serienr. på rolex

Medlem
27. nov. 2007
Innlegg
602
Sted
Sør Vest
Er det noen her som har vært borti at Bjerke risser inn serienr. på lugen på Rolex ur som dem selger i butikken?

Edit : jaja, da trenger jeg ikke svar på dette allikevel da selger plutselig opphører avtalen pga et høyere bud på 500kr.
 
jeg merket dette både på Paneraien og min mors Rolex Datejust etter de hadde vært hos Bjerke.. Vet ikke helt om det er serienummeret?
 
Har hatt dette på to av mine Rolexer fra Bjerke. Utrolig irriterende, og er noe som gjør at jeg aldri kommer til å kjøpe en ny Rolex hos de.
Aldri helt gjort meg klok på hva de risser inn, skal se om jeg kan finne forstørrelsesglasset å myse litt.
 
Samme her, på to steder. Har vært der fra klokken ble solgt ny fra Bjerke, altså ikke etter service. Tallene er helt gresk for meg, skulle vært interessant å finne ut av betydningen.

IMG_1724.jpg


IMG_1728.jpg
 
Ja, det er ikke akkurat skjønnskrift.

Mulig det står "BB" på slutten der, noen mener det er urmakerkoden for "Ball Buster" - altså en advarsel til den som utfører en evt. service om at her kommer det en kravstor jævel. :p
 
Merkelig manér....!

Jeg hadde ikke blitt spesielt begeistret om noen gjorde dette uten å innhente mitt samtykke først.


Erik, hvor på Paneraien din risset de dette inn?
 
Jeg har en tilsvarende inskripsjon fra Alf Lie på min 5513, med både "Alf Lie" og noen nummer ...
 
Ser det er inskripsjon på min Yacht-Master også.

Mulig dette er vanlig praksis blant urmakerne, men kanskje noe som man burde vurdere å finne en alternativ løsning på.
 
Alle de tre klokkene jeg har kjøpt hos Askeland har vært helt uten innrissninger, noe de burde fortsette med :evil:
Breitlingen jeg kjøpte hos en forhandler i Arendal kom også uten inrissninger. Tror dette er noe Bjerke har fått for seg :(
 
Jeg har samme erfaring med klokker kjøpt både hos urmaker Næss og urmaker Håkon Lian i Trondheim. Tror nummeret referer til et eget register hos urmakeren som viser når og hvor klokka er kjøpt. Virker som dette er vanlig praksis hos mange norske urmakere. Jeg kommer neppe til å kjøpe en klokke igjen hos en urmaker som insisterer på å skrape opp baksiden av klokka.

Rune
 
Dersom det er kun for eget register når/hvor så kan de vel like gjerne logge serienummeret.
 
dette er vel egentlig ikke noe big deal i det hele tatt. Nummerene kan lett pusses bort, og er uansett knapt synlige med det blotte øye. Innrissningene har heller ikke et gram betydning for annenhåndsverdien.

Er mulig jeg bare er mongo. :mrgreen:
 
Nei, i den store sammenhengen blir det meste betydningsløst. Dette plager meg ikke nevneverdig, men interne forhandlerskriblerier på klokker til 30K og oppover kunne gjerne vært gjort på innsiden av baklokket.

Jeg lurer som sagt mest på hva tallene betyr.
 
DJM skrev:
Merkelig manér....!

Jeg hadde ikke blitt spesielt begeistret om noen gjorde dette uten å innhente mitt samtykke først.


Erik, hvor på Paneraien din risset de dette inn?

Det stod på samme sted som på Rolexen, på lugen bak. Og de klokkene er ikke kjøpt der.. det kom som sagt etter service, reprasjon.
 
Jeg har funnet lignende på vintage ur, på utsiden av baksiden, altså ikke de vanlige service innrissingene på innsiden av baklokket. Klarte å identifisere det som var risset og henvendte meg til urmakerforbundet. Da kunne de fortelle at uret mitt var solgt hos urmaker XX(husker ikke navnet) i Trondheim i 1961.

Min gamle urmaker kunne bekrefte at de hadde sitt eget nummer som var tildelt av forbundet som de hadde risset inn på baklokket. Han klarte imidlertid å gjøre det mer diskre enn Bjerke :eek:

Dette er en stund siden men det forekommer meg at dette var et slags register for forsikringsamarbeid.

Om Bjerkes håndarbeid er det samme vet jeg ikke, men norske urmakere har hatt praksis men å risse på baklokk/bøyle.

LT
 
Vanlig praksis fra gammelt av er å risse inn NUF koden for butikken der uret er kjøpt ( 3 siffer) og tall for måned og år for kjøpet. Dette er en praksis som skriver seg tilbake laaaaangt i tid og var ofte til hjelp for sulliker som rota bort kvittering eller kjøpsbevis for urene sine. Min praksis for dyre ur er å spørre om kunden ønsker dette som en backup, men gjør det selvsagt ikke hvis kunden sier nei.