Biltema-bremser

Helt rett er det ikke @Minuteman :)

Å komme frem til rett "blanding" i bremsebelegg er omtrent samme prosess som å finne den rette gummiblanding i dekk, gjerne et kompromiss mellom levetid, sikkerhet og veggrep. En kostbar og tidkrevende prosess. Metallplatene belegget festes til kommer fra et fåtall produsenter, mange merker bruker samme leverandør, dyre og billige merker. Bremsebelegget derimot er forskjellig.
I Tyskland krever mange importerer et annet belegg enn i andre land, spesielt for biler med store motorer, dette p.g.a høye hastigheter og derfor raskere stopp, fordi bråbrems derfor går over flere sekunder enn fra 80-0. Enkelte klosser har en tendens til å bli raskere "glassert" og kan miste effekt.
Hva som ligger i de forskjellige eskene er derfor "umulig" å vite. Jeg har importert standard bremsedeler i 15 år (og i bransjen i 26 år), skiver, klosser, calipere og tilbehør. En gang fikk vi et parti som skulle vært til Tyskland i våre "Norske esker", vi fikk noen klager, derfor sjekket jeg dette opp med produsent, det var til BMW E39. Ergo, forskjell finnes. Om den er stor er vanskelig å vite, men den kan være der :D
 
Redigert av en moderator:
Det du skriver er nok helt riktig, @Rød

På en standard BMW 1-serie tror jeg imidlertid ikke forskjellen på top-notch og en "vanlig" bremsekloss blir mer enn helt marginal. Det er slettes ikke sikkert at originalklossene fra BMW er av den aller beste typen heller. Det er vel med bremsedeler som med omtrent alt annet - man får det man betaler for. Dessverre tror jeg ikke dette omfatter "originaldelene" fra bilimportørene.

Det sagt, så hadde ikke jeg kjøpt Biltema-bremser om det ikke var store penger å spare. Når jeg skriver "Biltema" så skjærer jeg alle billigkjedene over en kam.
 
Redigert av en moderator:
Det er slettes ikke sikkert at originalklossene fra BMW er av den aller beste typen heller. Det er vel med bremsedeler som med omtrent alt annet - man får det man betaler for. Dessverre tror jeg ikke dette omfatter "originaldelene" fra bilimportørene.

Så sant! Ikke bare brems og ikke bare på BMW :D