Biltema-bremser

Medlem
11. juli 2010
Innlegg
1.506
Sted
Oslo
Noen her som har prøvd bremseskiver og -klosser fra Biltema? Må bytte bremser på bilen nå, og har brukt noen deler fra Biltema før, men aldri bremser. Det jeg har brukt hittil har vært av helt fin kvalitet, ofte fra samme produsent som lager deler som selges hos BMW-forhandlere og andre verksteder.

Følgespørsmål: Slitasjelyset (det gule) kom på i bilen her om dagen. Noen som vet sånn ca hvor langt man kan kjøre etter det før det absolutt MÅ byttes bremser?
 
Bremser er i mine øyne det eneste man aldri kompromisserer på.
Biltema er sikkert ok, men kjøp orginal-deler på bremser, om du så velger å importere de selv.

Hva med å bytte de i Sverige? Halv pris ca og gjort på en dag.
 
Om prisforskjellen ikke er stor er valget enkelt, men om det skiller mye ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med slitedeler fra Biltema.

Du kan trygt kjøre noen uker - eller et par tusen kilometer - etter at lampen lyser.
 
Er det BMW du har får du kjøpt skiver og klosser på GS Bildeler Både uoriginale, originale og racing finnes her. Tror heller jeg ville gjort det enn Biltema, selv om de sikkert funker også.
 
Uten at jeg har noen erfaring med bildeler fra Biltema vet jeg jo godt hvilket land vi bor i. Hadde det ikke vært 110% sikkert hadde de heller ikke blitt solgt.
 
Er det BMW du har får du kjøpt skiver og klosser på GS Bildeler Både uoriginale, originale og racing finnes her. Tror heller jeg ville gjort det enn Biltema, selv om de sikkert funker også.

Har brukt GS en del ja, og de har mye bra.
Hørte akkurat med en kompis som er mekaniker, 5k ferdig montert på bil, inkludert nye slitasjevarslere. Funker greit :)
 
Uten peiling på Biltema bremser, men som nevnt her så tror jeg dette skal gå. Selv om det er billig så kan det ikke være gæli, er tross alt Norge vi bor i:rolleyes: Er sikkert laget i den andre delen av produksjonshallen hvor de ikke har tilgang på merkepressen:eek: Men bremser er viktig!
 
Er du sikker på at du må bytte skiver og klosser? Jeg personlig ville aldri kjøpt bremser på biltema med mindre det er en sliter som sjeldent blir brukt. Enten så ville jeg funnet hva bmw bruker og bestilt dem fra utlandet ( Ebay f.eks. ) så slipper du de latterlige kostprisene som de har på verkstedene her til lands. Jeg har alltid kjøpt på GS bildeler når jeg har hatt BMW. Bilxtra har alltid samme som de bruker orginalt, samme med Mekonomen. Mekonomen er der jeg handler mest av bremser, oljer og alt annet hvis jeg ikke bestiller fra utlandet. Og de selger blant annet Brembo som er noe av det beste innenfor bremser. Mekonomen Lillestrøm er og annbefale eller på Alnabru. Jeg føler meg tryggere med kvalitet enn med biltema :D ( Dette er ikke ment for og rakke ned på Biltema. ) Men viktige deler til bil o.s.v handler jeg heller der jeg vet det er ypperste kvalitet. Like bra som det som var der eller bedre. Blei mye dette. Men det er mine 2 cents ihvertfall.


Edit: 5k er ikke så gæli for skiver, klosser og jobben. Go for it.
 
Redigert:
Hadde endel billige biler når jeg var rundt 20, og brukte konstant deler fra Biltema. skiver/klosser tromler og bremsebåd, fjærer, osv osv. Har ingen dårlige erfaringer med det. Bare masse sparte penger;)
 
Er jeg den eneste her som gidder å kjøpe bedre bremser enn orignalt når jeg skal bytte nå? :confused:
Er det en ting jeg ikke gidder å spare på så er det dekk og bremser.


Biltema setter ut produksjonen til forskjellige fabrikker og velger den som leverer billigst der og da. Derfor kan bremsene være produsert hos alt fra brembo til verste kina produsenten. Det er en stor negativ ting spør du meg. Kvaliteten er altså ikke konstant og du vet ikke helt hva du får. Billige klosser har en tendens til å støve veldig mye også og for meg er det en ting jeg ikke ønsker. Husker en som kjørte rundt i en Jetta for noen år siden med biltema skiver og de lyste av varme ved litt over normal kjøring.. Mekonomen eller Torshov er ikke så mye dyrere, men alltid lurt å sjekke ut hva man får når man handler.
 
Er jeg den eneste her som gidder å kjøpe bedre bremser enn orignalt når jeg skal bytte nå? :confused:
Er det en ting jeg ikke gidder å spare på så er det dekk og bremser.


Biltema setter ut produksjonen til forskjellige fabrikker og velger den som leverer billigst der og da. Derfor kan bremsene være produsert hos alt fra brembo til verste kina produsenten. Det er en stor negativ ting spør du meg. Kvaliteten er altså ikke konstant og du vet ikke helt hva du får. Billige klosser har en tendens til å støve veldig mye også og for meg er det en ting jeg ikke ønsker. Husker en som kjørte rundt i en Jetta for noen år siden med biltema skiver og de lyste av varme ved litt over normal kjøring.. Mekonomen eller Torshov er ikke så mye dyrere, men alltid lurt å sjekke ut hva man får når man handler.
Enig med deg, ettersom man ikke vet hva man får til en hver tid så ville jeg ikke tatt sjansen. Jeg får heldigvis fremdeles gode priser på BilXtra etter å ha jobbet der i tiden jeg gikk på videregående, så for min del er det ikke så mye å spare. Så vidt jeg vet finnes det heller ingen sertifisering på leverandører av understellsdeler, så hvem som helst kan i teorien lage et sett med bremseskiver og selge det i ettermarkedet.
 
Biltema har kjempebra skiver, helt på høyde med hvilken som helst andre selgere. Og mest sannsynlig kommer de fra samme produsent som leverer til konkurenten også.

Klossene er også helt ok, men her kan pris og egenskaper variere.
 
Det med sikkerhet er egentlig ikke noe tema da bremser fra Biltema garantert vil stoppe bilen din, hver gang, ved normal bruk.

Jeg har selv brukt bremsedeler fra Biltema og andre uoriginale leverandører. Mht Biltema har de skivene jeg har hatt hatt tendens til å utvikle gravrust i større grad enn andre skiver, de er altså billige, men man kan risikere å måtte skifte de ut pga gravrust, kanskje ikke så billig lengre?

Et annet problem jeg har hatt med uoriginale deler er at klossene piper ved oppbremsing, igjen ikke noe sikkerhetsproblem da bilen stopper like fint, men så irriterende da!


Summa summarum jeg har kjøpt uoriginale bremsedeler massevis av ganger men noen garanti på at bremsene ikke vil pipe eller at alvorlig gravrust ikke vil oppstå etter kort tid har man altså ikke...


Men igjen; når det gjelder sikkerhet har de fleste biler nyere enn 30 år så effektive bremser at selv dårligere uoriginale deler etter mitt syn aldri vil bety noe kompromiss på sikkerhet, men kjører man aktivt på en bane stiller det seg selvsagt helt annerledes! Da må man ha det beste av det beste beregnet til slikt bruk, originale bremseklosser smuldrer opp etter noen få runder... :p
 
Biltema eller ikke...hvis man er opptatt av sikkerhet, er det bare å kjøre saktere og bremse litt før. ;)

@Eternamaniac, man har ikke barn i bilen på bane. Så jeg hadde gjort motsatt av deg...
 
Redigert av en moderator:
Biltema eller ikke...hvis man er opptatt av sikkerhet, er det bare å kjøre saktere og bremse litt før. ;)

@Eternamaniac, man har ikke barn i bilen på bane. Så jeg hadde gjort motsatt av deg...


Vel, barn i bilen eller ikke spiller liten rolle da sikkerheten ikke blir kompromisset hverken på bane eller andre steder om man har "dårlige" bremser.


Det er ikke slik at bremser helt plutselig slutter å virke, om man er en nogenlunde oppvakt sjåfør merker man kjapt at bremsene begynner å svikte, og kjører deretter.

Så om man f.eks kjører ned en fjellovergang og merker at bremsene viser antydning til å svikte kjører man til siden og venter til bremsene er kjølt ned, dette gjør man med barn i bilen, og uten barn i bilen null problem. ;)


Og det er heller ingen god ide å kjøpe ekstreme "banebremser" til gatebruk fordi de gjerne krever en viss oppvarming for å oppnå full effekt, altså ikke særlig lurt om man har "barn i bilen"!
 
Redigert av en moderator:
Vel, barn i bilen eller ikke spiller liten rolle da sikkerheten ikke blir kompromisset hverken på bane eller andre steder om man har "dårlige" bremser.


Det er ikke slik at bremser helt plutselig slutter å virke, om man er en nogenlunde oppvakt sjåfør merker man kjapt at bremsene begynner å svikte, og kjører deretter.

Så om man f.eks kjører ned en fjellovergang og merker at bremsene viser antydning til å svikte kjører man til siden og venter til bremsene er kjølt ned, dette gjør man med barn i bilen, og uten barn i bilen null problem. ;)


Og det er heller ingen god ide å kjøpe ekstreme "banebremser" til gatebruk fordi de gjerne krever en viss oppvarming for å oppnå full effekt, altså ikke særlig lurt om man har "barn i bilen"!

Det er helt feil, selvfølgelig hjelper det å være oppvakt, men bremselengde kan variere. En meter her og en meter der kan bety liv eller død.
Mitt poeng var rett og slett at jeg personlig setter sikkerhet høyt. Det finnes tester på dette, forskjeller på varmegang og bremselengde. Pass i hvert fall på at klossene er ECE-R 90 merket.

ECE Regulation 90 - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Det gjelder med bremser som med alle andre deler: man vil ikke ha originalt, man vil ha bedre.

Sjekk prisene på f'eks brembo og greenstuff hos din lokale bildelgrossist i forhold til det forhandleren vil ha for sine.
Originaldeler er en av de største svindelprosjektene man har gående her i landet, nest etter selve verkstedtimene.
 
Det er helt feil, selvfølgelig hjelper det å være oppvakt, men bremselengde kan variere. En meter her og en meter der kan bety liv eller død.
Mitt poeng var rett og slett at jeg personlig setter sikkerhet høyt. Det finnes tester på dette, forskjeller på varmegang og bremselengde. Pass i hvert fall på at klossene er ECE-R 90 merket.

ECE Regulation 90 - Wikipedia, the free encyclopedia


Vel, det er selvsagt forskjell fra bil til bil, men om man bruker originale eller uoriginale klosser/skiver av samme størrelse spesifikasjoner tviler jeg på at det blir særlig forskjell på bremselengde på DEN bilen, husk at det er ABS bremser på bilene der dekk faktisk spiller en mye større rolle enn selve bremsene mht hvor fort du stopper.

Under vanlig kjøring er det veldig sjelden man faktisk utsetter bremseskiver/klosser for så store påkjenninger at man vil merke forskjell fra f.eks Biltema klosser kontra original, da skal man bremse hardt lenge, og mange ganger etter hverandre, ved normal kjøring bremser man jo ned såpass sjeldent at bremsene aldri rekker å oppnå kritisk temperatur. Og ved bare EN panikkbrems spiller dette altså minimal rolle.

En annen sak litt på siden er at jeg har kjørt bil i snart 30 år nå (hjelp tiden går!) og har vel knapt utført en eneste skikkelig panikkbremsing.

Jeg syns folk flest har en veldig skjev oppfatning av dette med sikkerhet, vi skal ha biler pakket med ørten airbags, belter, bjelker i dørene, sikkerhetsglass, stoler til ungene etc etc og så setter man seg mer enn gjerne på en motorsykkel eller vanlig tråsykkel og suser av gårde med minimal beskyttelse, snodige greier. (ja jeg kjører selv MC med meget god samvittighet!)
 
Dette dreier seg altså om en helt vanlig, liten BMW 1-serie til bruk i vanlig trafikk. Biltema, BilXtra og alle de andre som selger slitedeler til disse bremsene kjøper enten fra såkalt "originalprodusent" eller fra andre store leverandører av slike slitedeler. Disse delene endrer ikke bilens bremseeffekt under normale forhold. Unormale forhold, og her snakker vi vel banekjøring, krever annet utstyr, men da er det ikke bare klosser og skiver man bytter.

Rust på skivene kommer ofte av at bremsene blir for lite brukt. Dette er ganske vanlig - også på nyere biler med originalskivene intakt, men det er i første rekke skivene bak det gjelder. En hard oppbremsing i ny og ne er godt for både bil og sjåfør.

Oljefilter, derimot, det kjøper man ikke hos Biltema og den slags forretninger. Om de da ikke har originalfilter med annet navn på esken. Innmaten i oljefiltrene kan variere ganske betydelig fra det som er originalt til den enkelte bilmodell.