Biltema-bremser

Biltema eller ikke...hvis man er opptatt av sikkerhet, er det bare å kjøre saktere og bremse litt før. ;)

@Eternamaniac, man har ikke barn i bilen på bane. Så jeg hadde gjort motsatt av deg...

Vel, barn i bilen eller ikke spiller liten rolle da sikkerheten ikke blir kompromisset hverken på bane eller andre steder om man har "dårlige" bremser.

Det er ikke slik at bremser helt plutselig slutter å virke, om man er en nogenlunde oppvakt sjåfør merker man kjapt at bremsene begynner å svikte, og kjører deretter.

Så om man f.eks kjører ned en fjellovergang og merker at bremsene viser antydning til å svikte kjører man til siden og venter til bremsene er kjølt ned, dette gjør man med barn i bilen, og uten barn i bilen null problem. ;)

Og det er heller ingen god ide å kjøpe ekstreme "banebremser" til gatebruk fordi de gjerne krever en viss oppvarming for å oppnå full effekt, altså ikke særlig lurt om man har "barn i bilen"!

Redigert av en moderator:
Vel, barn i bilen eller ikke spiller liten rolle da sikkerheten ikke blir kompromisset hverken på bane eller andre steder om man har "dårlige" bremser.

Det er ikke slik at bremser helt plutselig slutter å virke, om man er en nogenlunde oppvakt sjåfør merker man kjapt at bremsene begynner å svikte, og kjører deretter.

Så om man f.eks kjører ned en fjellovergang og merker at bremsene viser antydning til å svikte kjører man til siden og venter til bremsene er kjølt ned, dette gjør man med barn i bilen, og uten barn i bilen null problem. ;)

Og det er heller ingen god ide å kjøpe ekstreme "banebremser" til gatebruk fordi de gjerne krever en viss oppvarming for å oppnå full effekt, altså ikke særlig lurt om man har "barn i bilen"!

Det er helt feil, selvfølgelig hjelper det å være oppvakt, men bremselengde kan variere. En meter her og en meter der kan bety liv eller død.
Mitt poeng var rett og slett at jeg personlig setter sikkerhet høyt. Det finnes tester på dette, forskjeller på varmegang og bremselengde. Pass i hvert fall på at klossene er ECE-R 90 merket.

ECE Regulation 90 - Wikipedia, the free encyclopedia

Det gjelder med bremser som med alle andre deler: man vil ikke ha originalt, man vil ha bedre.

Sjekk prisene på f'eks brembo og greenstuff hos din lokale bildelgrossist i forhold til det forhandleren vil ha for sine.
Originaldeler er en av de største svindelprosjektene man har gående her i landet, nest etter selve verkstedtimene.

Det er helt feil, selvfølgelig hjelper det å være oppvakt, men bremselengde kan variere. En meter her og en meter der kan bety liv eller død.
Mitt poeng var rett og slett at jeg personlig setter sikkerhet høyt. Det finnes tester på dette, forskjeller på varmegang og bremselengde. Pass i hvert fall på at klossene er ECE-R 90 merket.

ECE Regulation 90 - Wikipedia, the free encyclopedia

Vel, det er selvsagt forskjell fra bil til bil, men om man bruker originale eller uoriginale klosser/skiver av samme størrelse spesifikasjoner tviler jeg på at det blir særlig forskjell på bremselengde på DEN bilen, husk at det er ABS bremser på bilene der dekk faktisk spiller en mye større rolle enn selve bremsene mht hvor fort du stopper.

Under vanlig kjøring er det veldig sjelden man faktisk utsetter bremseskiver/klosser for så store påkjenninger at man vil merke forskjell fra f.eks Biltema klosser kontra original, da skal man bremse hardt lenge, og mange ganger etter hverandre, ved normal kjøring bremser man jo ned såpass sjeldent at bremsene aldri rekker å oppnå kritisk temperatur. Og ved bare EN panikkbrems spiller dette altså minimal rolle.

En annen sak litt på siden er at jeg har kjørt bil i snart 30 år nå (hjelp tiden går!) og har vel knapt utført en eneste skikkelig panikkbremsing.

Jeg syns folk flest har en veldig skjev oppfatning av dette med sikkerhet, vi skal ha biler pakket med ørten airbags, belter, bjelker i dørene, sikkerhetsglass, stoler til ungene etc etc og så setter man seg mer enn gjerne på en motorsykkel eller vanlig tråsykkel og suser av gårde med minimal beskyttelse, snodige greier. (ja jeg kjører selv MC med meget god samvittighet!)

Dette dreier seg altså om en helt vanlig, liten BMW 1-serie til bruk i vanlig trafikk. Biltema, BilXtra og alle de andre som selger slitedeler til disse bremsene kjøper enten fra såkalt "originalprodusent" eller fra andre store leverandører av slike slitedeler. Disse delene endrer ikke bilens bremseeffekt under normale forhold. Unormale forhold, og her snakker vi vel banekjøring, krever annet utstyr, men da er det ikke bare klosser og skiver man bytter.

Rust på skivene kommer ofte av at bremsene blir for lite brukt. Dette er ganske vanlig - også på nyere biler med originalskivene intakt, men det er i første rekke skivene bak det gjelder. En hard oppbremsing i ny og ne er godt for både bil og sjåfør.

Oljefilter, derimot, det kjøper man ikke hos Biltema og den slags forretninger. Om de da ikke har originalfilter med annet navn på esken. Innmaten i oljefiltrene kan variere ganske betydelig fra det som er originalt til den enkelte bilmodell.

Helt rett er det ikke @Minuteman :)

Å komme frem til rett "blanding" i bremsebelegg er omtrent samme prosess som å finne den rette gummiblanding i dekk, gjerne et kompromiss mellom levetid, sikkerhet og veggrep. En kostbar og tidkrevende prosess. Metallplatene belegget festes til kommer fra et fåtall produsenter, mange merker bruker samme leverandør, dyre og billige merker. Bremsebelegget derimot er forskjellig.
I Tyskland krever mange importerer et annet belegg enn i andre land, spesielt for biler med store motorer, dette p.g.a høye hastigheter og derfor raskere stopp, fordi bråbrems derfor går over flere sekunder enn fra 80-0. Enkelte klosser har en tendens til å bli raskere "glassert" og kan miste effekt.
Hva som ligger i de forskjellige eskene er derfor "umulig" å vite. Jeg har importert standard bremsedeler i 15 år (og i bransjen i 26 år), skiver, klosser, calipere og tilbehør. En gang fikk vi et parti som skulle vært til Tyskland i våre "Norske esker", vi fikk noen klager, derfor sjekket jeg dette opp med produsent, det var til BMW E39. Ergo, forskjell finnes. Om den er stor er vanskelig å vite, men den kan være der :D

Det du skriver er nok helt riktig, @Rød

På en standard BMW 1-serie tror jeg imidlertid ikke forskjellen på top-notch og en "vanlig" bremsekloss blir mer enn helt marginal. Det er slettes ikke sikkert at originalklossene fra BMW er av den aller beste typen heller. Det er vel med bremsedeler som med omtrent alt annet - man får det man betaler for. Dessverre tror jeg ikke dette omfatter "originaldelene" fra bilimportørene.

Det sagt, så hadde ikke jeg kjøpt Biltema-bremser om det ikke var store penger å spare. Når jeg skriver "Biltema" så skjærer jeg alle billigkjedene over en kam.

Det er slettes ikke sikkert at originalklossene fra BMW er av den aller beste typen heller. Det er vel med bremsedeler som med omtrent alt annet - man får det man betaler for. Dessverre tror jeg ikke dette omfatter "originaldelene" fra bilimportørene.

Så sant! Ikke bare brems og ikke bare på BMW :D