Bilspotting

Er jeg helt dum om jeg kjøper en 2014-15 Cayman 211hk? Blir kanskje entry level, men har ikke tenkt til å svi av mer. Hva er det eventuelt man bør holde seg unna osv? 911 hadde vært det optimale, men ønsker ingen store service/verkstedsregninger, og da er det greit med garantien bak.

Cayman er jo ikke helt den "peneste Porschen".... Disse modellene kler ikke akkurat å være SUV. Som sportsbil har Porsche steget i verdi... Min bror vurderte 911 for ca 2 år siden. Hadde han kjøpt ville den ha steget med ca 100 laken i verdi.

En så ny Cayman må vel ansees som "ny bruksbil". Det er vel VW-deler i disse. Når du er på jakt etter SUV så er det vel en "VW-søster" et sted? Sjekk godt opp hva dette er. Jeg vil tippe at du får samme bil for rimeligere penge, og så spørs det hva Porsche kan gi deg av merverdi. Da tenker jeg på mer enn streetcred og merke på panseret. (Selv om man ikke skal spøke med verdien av dette!)

Ellers så har Porsche mye fine sportsbiler! Jeg tipper det var andre kriterier du var ute etter, @RalphDarwin!

8
 
Cayman er jo ikke helt den "peneste Porschen".... Disse modellene kler ikke akkurat å være SUV. Som sportsbil har Porsche steget i verdi... Min bror vurderte 911 for ca 2 år siden. Hadde han kjøpt ville den ha steget med ca 100 laken i verdi.

En så ny Cayman må vel ansees som "ny bruksbil". Det er vel VW-deler i disse. Når du er på jakt etter SUV så er det vel en "VW-søster" et sted? Sjekk godt opp hva dette er. Jeg vil tippe at du får samme bil for rimeligere penge, og så spørs det hva Porsche kan gi deg av merverdi. Da tenker jeg på mer enn streetcred og merke på panseret. (Selv om man ikke skal spøke med verdien av dette!)

Ellers så har Porsche mye fine sportsbiler! Jeg tipper det var andre kriterier du var ute etter, @RalphDarwin!

8

Sikker på at du ikke blander Cayenne og Cayman @Grendel
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Forresten så så jeg et artig program på NRK-Net nå.
Det var litt ekstra artig for en Toyota-fan som meg, men også sett fra et historisk og bedriftsfilosofisk lys.

Dere husker sikkert alt styret om Toyota og gasspedal-bråket?
Her er et TVprogram fra 2010 om saken.
https://tv.nrk.no/program/KOID23009415/da-toyota-krasjet

Sett av 50 minutter og et par pils. Artig program om et firma som ekspanderte litt for raskt.

8
 
Er jeg helt dum om jeg kjøper en 2014-15 Cayman 211hk? Blir kanskje entry level, men har ikke tenkt til å svi av mer. Hva er det eventuelt man bør holde seg unna osv? 911 hadde vært det optimale, men ønsker ingen store service/verkstedsregninger, og da er det greit med garantien bak.

Ikke dum i det hele tatt.

211hk versjonen mangler naturligvis toppdraget, men du verden for en bil. Cayman/Boxter chassiet er jo så "rewarding" at denne motoren er helt OK. Det sies også at Porsche ikke tar de helt ned til 211. Kjøreglede til tusen:)

For samme budsjett kan du jo få deg en 911 (997) og det er jo snasent, ikke stor risiko for dyre reparasjoner bør det være heller.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og MrRambutan
Ikke dum i det hele tatt.

211hk versjonen mangler naturligvis toppdraget, men du verden for en bil. Cayman/Boxter chassiet er jo så "rewarding" at denne motoren er helt OK. Det sies også at Porsche ikke tar de helt ned til 211. Kjøreglede til tusen:)

For samme budsjett kan du jo få deg en 911 (997) og det er jo snasent, ikke stor risiko for dyre reparasjoner bør det være heller.

Det kan vel også være en fordel med en relativt ny bil. Med 211 HK vil du få en bil som er godt over snittet sprekere enn de fleste andre. Bilen er også liten og lett. Jeg prøvekjørte en Toyota GT86, den har 200 hk og var virkelig artig. Selvfølgelig et alternativ, men med en Porsche får du med et klubb-miljø og de fordeler det har. Med tanke på eventuelle radarkontroller etc så kan det det være økonomisk gunstig med 211 hk fremfor mer. Dessuten på svingete vei trenger det ikke være påkrevd med de største motorene.

8
 
Mange flotte biler ute på veien 17. mai. Fikk dessverre bare tatt bilde av én.
På Helsfyr så jeg en MB S63 AMG Coupe, 585hk
image.png
 
Har noen bilder som jeg kan få lastet opp senere, men hver dag utenfor jobben går det 3 forskjellige maseratier og 2 aston martins samt et par audi RS6. Har spottet 5 forskjellige lamborghinier også huracan, aventador og gallardo. Også kjører det en gul ferrari california forbi hverdag og det hender det er en 458 som også turer innom. Ellers ha jeg spottet SLS AMG og McLaren 650s hjemme.
Er ikke alle bilene jeg får knipset bilde av :(
 
  • Liker
Reaksjoner: Longhairdontcare
Har noen bilder som jeg kan få lastet opp senere, men hver dag utenfor jobben går det 3 forskjellige maseratier og 2 aston martins samt et par audi RS6. Har spottet 5 forskjellige lamborghinier også huracan, aventador og gallardo. Også kjører det en gul ferrari california forbi hverdag og det hender det er en 458 som også turer innom. Ellers ha jeg spottet SLS AMG og McLaren 650s hjemme.
Er ikke alle bilene jeg får knipset bilde av :(

Jøss! Hvor er det du arbeider!!?
Det må være et hyggelig sted!

8
 
Er ikke alltid bare nok å spotte så på lørdag ble det testkjøring av Audi R8 V10, Ferrari 458, Lambo "Balboni", Lambo Gallardo og McLaren 650s. Anbefales, slik at man vet hva man kan bruke 3 mill på hvis den summen skulle dukke opp.
 
@RalphDarwin

Er jeg helt dum om jeg kjøper en 2014-15 Cayman 211hk? Blir kanskje entry level, men har ikke tenkt til å svi av mer. Hva er det eventuelt man bør holde seg unna osv? 911 hadde vært det optimale, men ønsker ingen store service/verkstedsregninger, og da er det greit med garantien bak.

Jeg hadde nok ikke valgt den minste motoren. Har selv en Skoda Octavia 220hk som har raskere akselerasjon enn cayman 211hk fra 80-120km't.

80-120 km/t-tiden er nesten enda mer imponerende. 4,2 sekunder er på linje med biler som Golf GTI og BMW 328i, og raskere enn siste generasjon Porsche Boxster med 211 hestekrefter.

hadde jeg kjøpt en porsche ville det vært nederlag å bli kjørt forbi av en octavia med barneseter og Ole brum solfangere på bakvinduene.
 
@RalphDarwin
Jeg hadde nok ikke valgt den minste motoren. Har selv en Skoda Octavia 220hk som har raskere akselerasjon enn cayman 211hk fra 80-120km't.
hadde jeg kjøpt en porsche ville det vært nederlag å bli kjørt forbi av en octavia med barneseter og Ole brum solfangere på bakvinduene.

Nå kjøper man vel ikke cayman for å drive med dragracing heller da.

Alle blir jo frakjørt av en fullastet Tesla med skiboks på taket, barneseter og ole brum solfangere uansett, så noen nederlag må man bare akseptere her i livet ;)