Bilsnakk

E603F757-63DB-4922-9ED1-997AB8D07BCC.jpeg
 

Ganske overraskande at XC90 ligger på denne lista . Tipper 90% av dei kjører på ferie med overlast

Overraskende og artig artikkel.
Jeg tenker på slikt på MC men aldri på bilen.
Det er jo egentlig helt åpenbart. Biler med mer batteri er tyngre, og vekten spiser av noen.

8
 
Har endelig fått min egne garasje og holder på å male osb plater hvite! Det baller bare på seg med ideer nå og jeg lurer på om noen har tips hva jeg burde gjøre med betonggulvet, la det være slik eller behandle med epoxy/fliser o.l ?
 
Har endelig fått min egne garasje og holder på å male osb plater hvite! Det baller bare på seg med ideer nå og jeg lurer på om noen har tips hva jeg burde gjøre med betonggulvet, la det være slik eller behandle med epoxy/fliser o.l ?

Epoxymaling er en grei maling. Jeg har bare beholdt gulvet ubehandlet.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Lynch
Jeg har ubehandlet betong i garasjen min og skal slipe denne ned for så å impregnerte den. Tror det gir meg mer holdbarhet og mindre problemer med feks epoxy som flasser. Impregnering tåler piggdekk og verktøy som sliter på gulvet, samt enklere hvis du har sprekker i gulvet.
 
Har prøvd 2 forskjellige epoxy malinger, første gang Sigural 2k som jeg la selv, og andre gang var det et firma som la epoxy. Ingen av delene er spesielt holdbart etter min erfaring. Sprekker opp for lett og tåler ikke belastning av f.eks en garasjejekk.

Har du vurdert plastfliser? De tåler mye og ser veldig bra ut. Muligens upraktiske på vinteren mtp snø og slaps.
 
Noen som har fått seg noe førstehånds erfaring med nye Defender?
Har hatt en Landcruiser som jaktbil i Norge de to siste årene, men vurderer å bytte.
LC er bunnsolid bil, men gud så sjeleløs.
 
Har endelig fått min egne garasje og holder på å male osb plater hvite! Det baller bare på seg med ideer nå og jeg lurer på om noen har tips hva jeg burde gjøre med betonggulvet, la det være slik eller behandle med epoxy/fliser o.l ?

Hei,
Bygget garasje for et par år siden. Brukes til biler og sykler, men også som fullt utstyrt treningsrom.

Isolerte i fjor og la osb plater på veggene som deg. Ble mer levelig, men inneklimaet opplevdes som litt "urent". Betonggulvet var stadig full av dritt og støv og det luktet litt "betong / kjeller". Har nå lagt en gummilist i innkjøringen slik at det ikke blåser småpartikler inn og for å komme til poenget - har malt 3 strøk med Jula sin to komponent maling. Er blitt veldig bra og oppleves nå som et mye renere rom.
Blir spennende å se om den sitter skikkelig... PS: La den tørke minst 3-4 dager før du kjører inn biler, da den må herde skikkelig.

 
Hei,
Bygget garasje for et par år siden. Brukes til biler og sykler, men også som fullt utstyrt treningsrom.

Isolerte i fjor og la osb plater på veggene som deg. Ble mer levelig, men inneklimaet opplevdes som litt "urent". Betonggulvet var stadig full av dritt og støv og det luktet litt "betong / kjeller". Har nå lagt en gummilist i innkjøringen slik at det ikke blåser småpartikler inn og for å komme til poenget - har malt 3 strøk med Jula sin to komponent maling. Er blitt veldig bra og oppleves nå som et mye renere rom.
Blir spennende å se om den sitter skikkelig... PS: La den tørke minst 3-4 dager før du kjører inn biler, da den må herde skikkelig.


Veldig interessant! Legg gjerne ut noen bilder for inspirasjon(y)
 
Fruen vurderer sterkt å bestille seg en ID4 GTX. Er det noen her med erfaring eller innspill på denne?
 
Bør være litt tolmodig.. Vi har en ID4 Pro i bestilling som er "ferdig" denne uken med unntak av litt elektronikk så forventet levering er nå slutten av november. Husker ikke helt hva de sa om levering av biler som bestilles nå, men mener det var snakk om til sommeren?
Ellers prøvekjørt vi en GTX før vi bestilte pro'en. God å kjøre, sitter relativt høyt og lite innvendig støy. Blir jo litt nedtur sammenlignet med Q7'en vi leverer inn når ID'en kommer..
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Bør være litt tolmodig.. Vi har en ID4 Pro i bestilling som er "ferdig" denne uken med unntak av litt elektronikk så forventet levering er nå slutten av november. Husker ikke helt hva de sa om levering av biler som bestilles nå, men mener det var snakk om til sommeren?
Ellers prøvekjørt vi en GTX før vi bestilte pro'en. God å kjøre, sitter relativt høyt og lite innvendig støy. Blir jo litt nedtur sammenlignet med Q7'en vi leverer inn når ID'en kommer..

Selger sa 7 mndr, så da er det vel månedsskifte apr/mai og så kan man sikkert legge på litt.. Så sommeren 2022 stemmer sikkert ganske bra. Håper å få lånt en i løpet av uka så vi kan få prøvd den litt.
Jeg antar vel at det ikke er på nivå med Q7, men vi snakker vel litt andre penger;)
 
Fruen vurderer sterkt å bestille seg en ID4 GTX. Er det noen her med erfaring eller innspill på denne?

Jeg synes den var romslig og god å kjøre, og at rekkevidden og prisen var grei. Vi har en i bestilling som nettopp ble sendt fra fabrikken til shipping (Bremerhaven). Vi bestilte imidlertid på vårparten og hadde lavt reservasjonsnr. Var egentlig lovet levering i august, men det skjedde ikke. Mistenker at det kan ta noe tid, og at Møller vil gi «smådrypp» med ny informasjon om endring i status.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Vurderer ny bil. Begynner å bli "gammel" og har lyst å sitte litt høyere igjen. X5 45e er en av de som frister mest. Skal IKKE ha batteribil! Frister med rekke 6 bensin. Jeg tror disse motorene dessverre er på vei ut om få år. Har egentlig vært svært skeptisk til hybrid tidligere, men dersom man skal ha ren bensin eller diesel i samme bil blir pakken fort 2-300k dyrere...
Kommer asylet på andre aktuelle kandidater i samme "gate", evt. er det noen av dere som har erfaring med X5 45e?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Vurderer ny bil. Begynner å bli "gammel" og har lyst å sitte litt høyere igjen. X5 45e er en av de som frister mest. Skal IKKE ha batteribil! Frister med rekke 6 bensin. Jeg tror disse motorene dessverre er på vei ut om få år. Har egentlig vært svært skeptisk til hybrid tidligere, men dersom man skal ha ren bensin eller diesel i samme bil blir pakken fort 2-300k dyrere...
Kommer asylet på andre aktuelle kandidater i samme "gate", evt. er det noen av dere som har erfaring med X5 45e?

Her står det fort mellom Audi Q7, MB GLE og BMW X5. Jeg gikk for X5 45e. Q7 har priset seg voldsomt høyt i forhold til de to andre, og har relativt lav elektrisk rekkevidde. GLE opplevde jeg som litt seig og tung, og ørlite undermotorisert i klassen. X5 er kvikk og har ganske god elektrisk rekkevidde. Generelt fornøyd med bilen. Herlig lyd i rekkesekseren også. BMW har tatt seg bryet med å gi litt ordentlig lyd i denne, bl.a. med frekk lyd fra turboen. Ville definitivt gjort en prøvekjøring av denne.
 
Her står det fort mellom Audi Q7, MB GLE og BMW X5. Jeg gikk for X5 45e. Q7 har priset seg voldsomt høyt i forhold til de to andre, og har relativt lav elektrisk rekkevidde. GLE opplevde jeg som litt seig og tung, og ørlite undermotorisert i klassen. X5 er kvikk og har ganske god elektrisk rekkevidde. Generelt fornøyd med bilen. Herlig lyd i rekkesekseren også. BMW har tatt seg bryet med å gi litt ordentlig lyd i denne, bl.a. med frekk lyd fra turboen. Ville definitivt gjort en prøvekjøring av denne.
Takker for tilbakemelding! Har allerede booket prøvekjøring av X5 ;) Q7 og GLE utgår pga design, ellers blir vel Range Rover og Cayenne et godt hakk opp i pris... Har tidligere prøvd Lexus 450h, men det var i seigeste og treigeste laget. Volvo T8 er en fin bil, men 4 sylindre og tvilsom kvalitet på elektronikk gjør den uaktuell. Hmm. Lenge leve i-landsproblemer :oops: