Beste valg av IWC boutique only kjøp (Ingenieur 40)

Medlem
24. sep. 2020
Innlegg
9
Sted
Frogner
Mitt case:
Vurderer å kjøpe nye Ingeniuer 40, IW328903 (den blå-grønne skiven). Tok i den forbindelse kontakt med iwc.com for å høre hvilke muligheter som var for oss som bor i lille Norge uten en IWC boutique. Det viser seg at man kan sette seg på liste og få en allocation over internett for så å hente denne i en av IWC boutiques i EU. Neste spørsmål blir da hvilken IWC boutique bør man velge.

Har noen erfaring med kjøp fra utenlandsk AD og om det er noe variasjon relatert til å få trukket fra VAT i landet du kjøper fra for så å betale moms inn til Norge? Fra min begrensede research har jeg funnet ut at å velge en IWC boutique i UK ikke lar deg trekke fra VAT, samme med København. I tillegg har jeg hørt flere historier hvor klokkebutikker pusher på å bruke global Blue (et selskap som tar en veldig stor andel for å gjøre papirarbeidet for deg. Vi snakker om en ekstremt stor andel så definitivt verdt å ikke velge dette selskapet). Mitt spørsmål er om noen har erfaringer med IWC boutiques som har vært veldig profesjonelle og enkelt har et setup klart for fratrekk av VAT, anbefales noen land over andre?

Alle råd og erfaringer relatert til kjøp fra utenlandsk AD/Boutique taes imot med takk! For ordens skyld er jeg altså ute etter en mest mulig smertefri måte å få trukket fra VAT for så å tolle inn med moms når jeg ankommer Norge. Har hørt skrekkhistorier fra folk som har måttet betale dobbel moms, fordi utenlandsk AD ikke har latt de trekke fra VAT (dermed vil innføring av uret til Norge på lovlig vis gi dobbel moms).

Hilsen Thomas
 
Ingen erfaring med kjøp av IWC i utlandet, men vært med på å utføre lignende helt smertefritt fra AD av annet merke i Hellas. Hørt andre som har gjort dette både fra Tyskland, Frankrike og Tsjekkia.

Hold deg unna Danmark, Sverige og UK. Der får du ikke VAT refusjon i de landene.
 
Mitt case:
Vurderer å kjøpe nye Ingeniuer 40, IW328903 (den blå-grønne skiven). Tok i den forbindelse kontakt med iwc.com for å høre hvilke muligheter som var for oss som bor i lille Norge uten en IWC boutique. Det viser seg at man kan sette seg på liste og få en allocation over internett for så å hente denne i en av IWC boutiques i EU. Neste spørsmål blir da hvilken IWC boutique bør man velge.

Har noen erfaring med kjøp fra utenlandsk AD og om det er noe variasjon relatert til å få trukket fra VAT i landet du kjøper fra for så å betale moms inn til Norge? Fra min begrensede research har jeg funnet ut at å velge en IWC boutique i UK ikke lar deg trekke fra VAT, samme med København. I tillegg har jeg hørt flere historier hvor klokkebutikker pusher på å bruke global Blue (et selskap som tar en veldig stor andel for å gjøre papirarbeidet for deg. Vi snakker om en ekstremt stor andel så definitivt verdt å ikke velge dette selskapet). Mitt spørsmål er om noen har erfaringer med IWC boutiques som har vært veldig profesjonelle og enkelt har et setup klart for fratrekk av VAT, anbefales noen land over andre?

Alle råd og erfaringer relatert til kjøp fra utenlandsk AD/Boutique taes imot med takk! For ordens skyld er jeg altså ute etter en mest mulig smertefri måte å få trukket fra VAT for så å tolle inn med moms når jeg ankommer Norge. Har hørt skrekkhistorier fra folk som har måttet betale dobbel moms, fordi utenlandsk AD ikke har latt de trekke fra VAT (dermed vil innføring av uret til Norge på lovlig vis gi dobbel moms).

Hilsen Thomas
Hei.

Her er nok ein PM til @JørgenO beste vegen å gå...
 
Mitt case:
Vurderer å kjøpe nye Ingeniuer 40, IW328903 (den blå-grønne skiven). Tok i den forbindelse kontakt med iwc.com for å høre hvilke muligheter som var for oss som bor i lille Norge uten en IWC boutique. Det viser seg at man kan sette seg på liste og få en allocation over internett for så å hente denne i en av IWC boutiques i EU. Neste spørsmål blir da hvilken IWC boutique bør man velge.

Har noen erfaring med kjøp fra utenlandsk AD og om det er noe variasjon relatert til å få trukket fra VAT i landet du kjøper fra for så å betale moms inn til Norge? Fra min begrensede research har jeg funnet ut at å velge en IWC boutique i UK ikke lar deg trekke fra VAT, samme med København. I tillegg har jeg hørt flere historier hvor klokkebutikker pusher på å bruke global Blue (et selskap som tar en veldig stor andel for å gjøre papirarbeidet for deg. Vi snakker om en ekstremt stor andel så definitivt verdt å ikke velge dette selskapet). Mitt spørsmål er om noen har erfaringer med IWC boutiques som har vært veldig profesjonelle og enkelt har et setup klart for fratrekk av VAT, anbefales noen land over andre?

Alle råd og erfaringer relatert til kjøp fra utenlandsk AD/Boutique taes imot med takk! For ordens skyld er jeg altså ute etter en mest mulig smertefri måte å få trukket fra VAT for så å tolle inn med moms når jeg ankommer Norge. Har hørt skrekkhistorier fra folk som har måttet betale dobbel moms, fordi utenlandsk AD ikke har latt de trekke fra VAT (dermed vil innføring av uret til Norge på lovlig vis gi dobbel moms).

Hilsen Thomas
Kjøpte en Tudor i Irland. Det var smertefritt og de trakk fra VAT på fakturaen. Men om det er en IWC boutique der er vel heller tvilsomt.
 
Har hørt at Bjerke tidligere har skaffet bontique Edition klokker fra andre merker så om du er fast bestemt kan det hende en av våre norske AD kan hjelpe deg?
 
Har hørt at Bjerke tidligere har skaffet bontique Edition klokker fra andre merker så om du er fast bestemt kan det hende en av våre norske AD kan hjelpe deg?
Ringte Urmaker Bjerke, spurte etter klokka, men ingen liste man kunne sette seg på. Hadde helt klart foretrukket å kjøpe fra Norsk AD og slippe all utenlandsk VAT styr. Bjerke hadde visstnok hatt møte med IWC dagen før jeg ringte og de hadde spurt om muligheten for å ta inn Ingenieur, de hadde bare fått til svar at den ikke kom til Norge. Men hvem vet hva som er mulig når Bjerke utvider i Oslo, kanskje kan de klare å få inn Boutique only pieces.
 
Ringte Urmaker Bjerke, spurte etter klokka, men ingen liste man kunne sette seg på. Hadde helt klart foretrukket å kjøpe fra Norsk AD og slippe all utenlandsk VAT styr. Bjerke hadde visstnok hatt møte med IWC dagen før jeg ringte og de hadde spurt om muligheten for å ta inn Ingenieur, de hadde bare fått til svar at den ikke kom til Norge. Men hvem vet hva som er mulig når Bjerke utvider i Oslo, kanskje kan de klare å få inn Boutique only pieces.
Når jeg hører om produsenter som eksluderer noen land fra å selge visse modeller, får man jo lyst til å boykotte produsenten helt. Men det tar de vel seg ikke nær av….
 
Det blir nok mer og mer vanlig. Både VC, IWC, Panerai med flere har jo hatt dette som praksis lenge. I tillegg til flere enda høyere på stigen. Men at de IWC valgte å ta dette grepet med alle Ingenieurmodellene kan man jo undres litt over. Jeg kunne sett logikken hvis de f.eks gjorde som VC og forbeholdt en skivefarge til boutiques og de andre tilgjengelige hos AD'ene. Men det er vel en forklaring på det sikkert.
 
Var innom den nylig åpnede IWC-butikken i Berlin, som hadde IW3289 i sort og hvit, og slik jeg forstod det trakk de fra tysk mva ved kjøp.

IMG_9754.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan og Oddemann
Det er ingenting som tyder på at Ingeniuer blir tilgjengelig hos vanlige ADs. Hvis dere ønsker å kjøpe vil jeg anbefale å ta kontakt med Bas i Amsterdam butikken. Han er tidligere brand manager for Skandinavia. Hils fra meg, så hjelper han dere etter beste evne:)
 
henvendte meg til iwc i sommer i samme hensikt. Endte da opp med boutique i Berlin av praktiske hensyn. Pga dårlig kurs på nok og forskjellige mva satser ville prisen blitt 157’ kr ferdig momsa. I tillegg kommer utgifter til reise og ev inntektsbortfall, enden på visa var jeg ikke faller for opphypinga til iwc og gidder ikke å betale såpass for en iwc med 32xxx urverk kjøpt i utlandet. Hadde den vært tilgjengelig over disk i Norge til oppgitt pris i nok på 142k, kun jeg i et svimmelt øyeblikk lukket øynene og dratt kortet. Klokka er lekker, men pris og salgsstrategi har jeg ikke sans for.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: gulenissen og Watcher
Når jeg hører om produsenter som eksluderer noen land fra å selge visse modeller, får man jo lyst til å boykotte produsenten helt. Men det tar de vel seg ikke nær av….
Da jeg avlyste bestillingen håpet jeg på de ville spørre om årsaken, men tonen endret seg fullstendig, fra veldig formell sveitsisk høflighet til taushet. Det virket på meg som de ikke var interessert. Enhver som driver forretning må være åpen for tilbakemelding så lenge den er av verdi for forretningsdriften
 
  • Liker
Reaksjoner: Watcher
Ikke sitér meg på dette, men jeg er blitt fortalt av noen på innsiden av IWC's salgskanaler, at klokka er blitt såpass dyr fordi IWC betaler Genta-familien for rettighetene til å bruke designet. Kan bare være en dårlig unnskylding for en tåpelig prisstrategi, jeg vet ikke mer enn jeg er blitt fortalt.