Berlin, was ist los?

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Innlegg
4.410
Skal på en liten guttetur til Berlin i mai, trenger tips :D Shopping (klær), restauranter, barer, klubber, severdigheter og ... klokker (fortrinnsvis vintage). Noen Berlin-eksperter her?

Vi har alle vært i Berlin tidligere, så de åpenbare greiene har vi formodentlig fått med oss. Vi tar oss sikkert en tur innom innslagene fra guidebøkene denne gangen også, men setter stor pris på de ikke så helt åpenbare tipsene ;)

Vi skal bo i Prenzlauer Berg ...

Gleder meg til å praktisere skoletysken, den har en tendens til å bli bedre og bedre utover kvelden :D Så fort jeg dropper angsten over å bøye verbene riktig kommer både puggede gloser og idiomer fram fra glemselen.
 
Har vært i Berlin noen ganger så jeg kan gi noen tips, men i og med at dere alle sammen har vært der før har dere vel også vært på en del av de samme stedene som jeg har vært. Her er ihvertfall et par tips.

Veldig bra ølhall og biergarten i Prenzlauer Berg er Prater Garten - http://www.pratergarten.de/e/index.php4. God klassisk tysk mat, men med en litt moderne vri, og egetprodusert øl. Kan bli høylytt og god stemning utpå kvelden. Lite turister, ihvertfall av den mest "turistiske" typen.

Trivelig urmaker med bra utvalg av Sinn, Tutima, Eterna og noen andre merker - Leon Lazar (ca. 15 min å gå fra KaDeWe). http://www.schmuck-uhren-ringe.de/leonlazar.de/kollektionen/uhren.html Innehaveren fra Hellas eller Kypros eller kanskje Tyrkia (husker ikke helt) spanderer gjerne en kaffe og forteller om alle klokkene. Veldig liten butikk, så hvis dere er en 4-5 stykker er det nesten ikke plass til flere kunder i lokalet. Ingen vintageklokker så vidt jeg vet.

Ellers synes jeg alltid det er gøy å gå på de mange markedene i Berlin. Ikke så mye klokker, men mye annet morsomt.

EDIT: Dere kjenner sikkert til Wempe i Friedrichstrasse - anbefaler en tur der for å se på det fantastiske utvalget av klokker. De har "alt" som er verdt å ha.
 
I tillegg til det jeg har skrevet over, så er det også verdt å sjekke ut urmakeren på Hotel Adlon Kempinski. De har mye flott tysk, som f.eks. Glashütte og Nomos.
 
Berlin

I tillegg til det jeg har skrevet over, så er det også verdt å sjekke ut urmakeren på Hotel Adlon Kempinski. De har mye flott tysk, som f.eks. Glashütte og Nomos.

Har fulgt med på denne tråden og bruker gjerne alle tips, det blir en Berlintur i nær fremtid, komboen mat, uteliv og klokker er nesten uslåelig.

Har ikke vært i (vest)Berlin siden 1971, kjørte båtrace der (6-stunden Berlin), husker alt styret med grensepasseringer gjennom det triste Øst, glad for at muren gikk ned.
:D
 
Bumper denne jeg, blir snart en langhelg med frøknen i Berlin. Tips til shopping og sightseeing og øl?

Takk for alle tips så langt i tråden, har notert meg ned litt :)
 
@Mons: Berlin har egentlig det aller meste, og jeg kan gi deg haugevis med tips, men hva slags shopping, sightseeing og øl er du interessert i?
 
Redigert av en moderator:
@runes blir en partur, så klesshopping for to (klokkebutikker har jeg sett egne tråder for, så det skal jeg klare å finne), litt sightseeing som ikke er WW2 relatert. Går i lyst øl, pilsner/weissbier og lignende. Noen bryggerier man bør besøke der?

@Entropy takk for tips! Skal prøve å få spist der :)
 
Redigert av en moderator:
@runes blir en partur, så klesshopping for to (klokkebutikker har jeg sett egne tråder for, så det skal jeg klare å finne), litt sightseeing som ikke er WW2 relatert. Går i lyst øl, pilsner/weissbier og lignende. Noen bryggerier man bør besøke der?


@Mons - har glemt å svare på denne, så jeg håper ikke turen har vært allerede.

KLESSHOPPING - du finner det aller meste på Ku'damm. Hvis du er på utkikk etter noe litt annerledes (f.eks. Red Wing, Fred Perry osv.), så finner du det i området som kalles SoTo, dvs. området mellom Alexanderplatz og Torstrasse. Her er det også en del morsomme butikker der du plutselig kan finne noe du ikke engang visste at du ønsket deg/trengte. Du finner også f.eks. Adidas store her, med et litt annet utvalg enn butikken på Ku'damm.

SIGHTSEEING - mesteparten av sightseeing i Berlin er fokusert rundt enten WWII eller den kalde krigen. Det finnes også mer spesialiserte turer som f.eks. om David Bowie, men generelt sett så er det ikke så mange sightseeingturer som ikke er veldig historiefokuserte.

ØL - vet ikke om noen bryggerier, men jeg virkelig anbefale en tur til Prater Garten som er en biergarten med egenprodusert øl, og god mat (forutsatt at man liker tysk mat).
 
Redigert av en moderator:
Takk for tips @runes og @Entropy !

Turen går i slutten av Oktober, så har enda tid til å planlegge litt :) Av sightseeing tipper jeg vi går for Brandenburger Tor og Berlinmuren, og deretter blir nok resten bare shopping/øl. Regner med å besøke både Heising og Prater Garden :)
 
Redigert av en moderator:
Vi ville få unna mest mulig sightseen på kortest mulig tid og valgte http://berlin.citysegwaytours.com/
Det var veldig fin måte å oppleve byen på, og svært effektivt. Anbefales. Mener å huske at det tok 4 timer, men da har du virkelig sett Berlin etterpå, og kan spise god mat, drikke og kose deg med god samvittighet etterpå.

Anbefaler forøvrig Watergate på kvelden og Club der Visionäre på dagtid/ettermiddag.

Bestill bord på forhånd når det gjelder Heising. (en fantastisk opplevelse forøvrig)
 
Genialt :) Har ikke kjørt SegWay enda, så hadde vært morsomt å teste.

Et par kollegaer har også anbefalt Watergate, så har allerede plottet det inn på kartet :)
 
Vekker denne tråden opp fra de døde, igjen! ;)

Skal til Berlin neste uke, og det blir selvfølgelig tid til litt klokketitting. Har allerede siktet meg inn et par steder, bla. Ka-De-We, som er en selvfølge uansett.

Men, er det noen som vet hvor/om man får tak i Junkers og Junghans i Berlin? Gjerne noen som har vært der nylig, siste svar i denne tråden begynner jo å bli en stund siden :)

Kom gjerne med andre tips også.