Basel 2019: Spekulasjoner Rolex

Tviler sterkt på at man ikke hadde klart å lage flere klokker om man ønsket dette. Vi snakker om masseproduksjon her av relativt enkle komponenter i en produksjonslinje. Man kunne mettet markedet for sub med enkle grep om man ønsket tror jeg. Det er jo ikke slik at Rolex ikke vet hvordan markedet fungerer og eller hva det er etterspørsel etter. SS sportstrupingen er et ledd i å bredde ut produktspekteret til Kundene antar jeg.

+1

Jeg kan ikke se noen rasjonelle forklaringer for å strupe ADs tilgang foruten ren, langsiktig merkevarebygging i tillegg til å øke interessen for dyrere modeller i gull etc. Ved å begrense tilgangen blir produktet enda mer eksklusivt.

Det er også åpenbart at Rolex har fått med seg prisene i annenhåndsmarkedet, og at de vil både gråmarkedet og «invistorene» til livs. Derav salg over disk, og «utpakking» i butikken.

Jeg tror imidlertid Rolex strategi har slått litt feil, ved at det er blitt enda mer attraktivt å «invistere» - og entusiastene blir lei av hele opplegget. Kan heller ikke se at Rolex tiltrekker seg nye kjøpegrupper - en som ramler innom AD får neppe tak i det han vil ha, det er helt utplukket....
 
Tviler sterkt på at man ikke hadde klart å lage flere klokker om man ønsket dette. Vi snakker om masseproduksjon her av relativt enkle komponenter i en produksjonslinje. Man kunne mettet markedet for sub med enkle grep om man ønsket tror jeg. Det er jo ikke slik at Rolex ikke vet hvordan markedet fungerer og eller hva det er etterspørsel etter. SS sportstrupingen er et ledd i å bredde ut produktspekteret til Kundene antar jeg. Resultatet kortsiktig et fantstisk for Rolex- langsiktig skaper det rom for subkillers for de andre produsenten.

+1

Jeg kan ikke se noen rasjonelle forklaringer for å strupe ADs tilgang foruten ren, langsiktig merkevarebygging i tillegg til å øke interessen for dyrere modeller i gull etc. Ved å begrense tilgangen blir produktet enda mer eksklusivt.

Det er også åpenbart at Rolex har fått med seg prisene i annenhåndsmarkedet, og at de vil både gråmarkedet og «invistorene» til livs. Derav salg over disk, og «utpakking» i butikken.

Jeg tror imidlertid Rolex strategi har slått litt feil, ved at det er blitt enda mer attraktivt å «invistere» - og entusiastene blir lei av hele opplegget. Kan heller ikke se at Rolex tiltrekker seg nye kjøpegrupper - en som ramler innom AD får neppe tak i det han vil ha, det er helt utplukket....

Tja, si ikke det. Hvis de ligger på rundt én million produserte klokker i året fremdeles, så er det ikke nødvendigvis bare å knipse med fingrene for å øke dette. Klokkene skal trykktestes, chronometer-sertifiseres osv., og å dytte flere klokker inn i denne prosessen er kanskje ikke mulig med dagens kapasitet. Det er faktisk mulig at produksjonen og forsendelsene ut av fabrikkene går akkurat som før.

Og for å øke dette kreves sannsynligvis kostbar utbygging og utvidelse av hele produksjonsprosessen. Noe som ikke er gjort i en håndvending, og som sannsynligvis ikke er lurt heller. Å investere i nye maskiner og nytt produksjonsareal for å dekke en bølge av etterspørsel kan bli en kostbar tabbe om etterspørselen normaliserer seg igjen om noen år, og de gamle produksjonstallene igjen dekker behovet.

Hodinkee rapporterte vel at 2018 var Rolex sitt beste år noensinne?

Dette er dog bare min synsing rundt et tema jeg ikke har satt meg særlig inn i. :)
 
Redigert:
Tja, si ikke det. Hvis de ligger på rundt én million produserte klokker i året fremdeles, så er det ikke nødvendigvis bare å å knipse med fingrene for å øke dette. Klokkene skal trykktestes, chronometer-sertifiseres osv., og å dytte flere klokker inn i denne prosessen er kanskje ikke mulig med dagens kapasitet. Det er faktisk mulig at produksjonen og forsendelsene ut av fabrikkene går akkurat som før.

Og for å øke dette kreves sannsynligvis kostbar utbygging og utvidelse av hele produksjonsprosessen. Noe som ikke er gjort i en håndvending, og som sannsynligvis ikke er lurt heller. Å investere i nye maskiner og nytt produksjonsareal for å dekke en bølge av etterspørsel kan bli en kostbar tabbe om etterspørselen normaliserer seg igjen om noen år, og de gamle produksjonstallene igjen dekker behovet.

Hodinkee rapporterte vel at 2018 var Rolex sitt beste år noensinne?

Dette er dog bare min synsing rundt et tema jeg ikke har satt meg særlig inn i. :)

Bare synsing her også :D

Men, det er påfallende at etterspørselen «plutselig» skulle gå i taket - og dersom det er tilfelle, en stor produsent burde takle en slik drømmesituasjon.

Dessuten virker det jo som etterspørselen har økt i takt med manglende tilgjengelighet og prisstigning som følge av dette. AD’ene i Norge klager jo over at de får mye mindre enn før, også av modeller det ikke har vært/er stor etterspørsel etter o_O
 
Står selv på venteliste på denne, og har betalt depositum hos Bjerke. Regner det derfor som en selvfølge at den blir videreført til ny modell.

Om du står på venteliste uten å ha betalt depositum, kan det sikkert være en grei måte for AD å få slettet deg fra listen?


Håper dette gjelder oss som har betalt depositum for å stå på liste for den nå utgåtte 116710LN o_O
 
Tviler sterkt på at man ikke hadde klart å lage flere klokker om man ønsket dette. Vi snakker om masseproduksjon her av relativt enkle komponenter i en produksjonslinje. Man kunne mettet markedet for sub med enkle grep om man ønsket tror jeg. Det er jo ikke slik at Rolex ikke vet hvordan markedet fungerer og eller hva det er etterspørsel etter. SS sportstrupingen er et ledd i å bredde ut produktspekteret til Kundene antar jeg. Resultatet kortsiktig et fantstisk for Rolex- langsiktig skaper det rom for subkillers for de andre produsenten.
På hvilken måte vil det hjelpe Rolex å mette makedet. Det er kortsiktig glede. De fleste andre merker får man rabatt på og det må kjøres salg for å få solgt dem. Hvilke Rolex modeller finner man på salg? Jeg både liker og misliker strategien. Fra handelsperspektiv så skjønner jeg godt at de ikke øker produksjon. Som kunde er det frustrerende og vente men det får være litt av moroa. Jakten har blitt halve gleden for meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Auto og allak
På hvilken måte vil det hjelpe Rolex å mette makedet. Det er kortsiktig glede. De fleste andre merker får man rabatt på og det må kjøres salg for å få solgt dem. Hvilke Rolex modeller finner man på salg? Jeg både liker og misliker strategien. Fra handelsperspektiv så skjønner jeg godt at de ikke øker produksjon. Som kunde er det frustrerende og vente men det får være litt av moroa. Jakten har blitt halve gleden for meg.
Du tolker meg feil. Jeg sa at de nok KUNNE gjøre det, ikke at det var den beste strategien.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tubbs
Uten å ville helle så alt for mye malurt i begeret, tror desverre ikke en skal ta noe helst for gitt hva ventelister angår (ref. om en automatisk får ny modell når gamle, som en stod på liste til, går ut) ...
 
19543089-2042-4396-BCDA-A1E9E3E281AA.jpeg

Så da forsvinner skjult lås på 36mm datejust? Synd, da dette er virkelig flott. Kan forstå det, da enkelte nok savner micro justering.
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Litt "trist" at de har blinget opp den siste "profesjonelle" modellen - Sea-Dweller med TT. Synes den serien kunne klart seg uten det, ettersom man får TT i alle anfdre modeller.

Jeg er også negativ til at enda en modell (Yachtmaster) økes i størrelse fra 40mm, på lik linje med Sea-Dweller 43/45, Yachtmaster 44, Exploerer II 42 - ettersom det er 40mm som er den mest klassiske og tidløse størrelsen - selvsagt helt IMHO.

Oh well :cool:
45?
 
Var det kun urverket som ble oppgradert i yacht master 40 i år, eller fikk den en "finpuss" også?