Basel 2016: Ny Rolex Daytona i stål, keramisk bezel

Mulig jeg kaster stein i glasshus her men jeg forstår ikke helt den greia med at folk går bananas fordi Rolex putter et keramisk bezel på Daytonaen i stål. Såvidt meg bekjent så er det kun det som er nytt, nemmelig ett bezel på en allerede eksisterende klokke. Men nå er jeg kanskje litt for mye "vintage". om jeg kunne ha valgt..så hadde jeg heller puttet de 100 what ever tusen den koster å kjøpt meg en vintage submariner eller Gmt master som de faktisk ikke produserer lengere, som blir vanskeligere få tak på å ikke minst dyrere. Uansett hvor mange klokker Rolex klarer å spytte ut i året av denne typen, så vil den være tilgjengelig i uante år fremover..Nå er jeg født på 70 tallet å de fleste av oss som er født på 70 tallet husker sikkert hysteriet med "ball genseren" på 80 tallet..dette minner meg mye om det, men "what ever rock´s your boat"

Det ene utelukker ikke det andre vet du. Noen av oss eier allerede en vintage X eller Y, og ønsker nå en keramisk Daytona, fordi det er en fantaisk flott klokke, fordi den kler sort bezel bedre enn stål - imho - og fordi den i større grad enn 116520 drar veksler på historiske Daytonaer - igjen imho ;)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Barry2812
Det ene utelukker i det andre vet du. Noen av oss eier allerede en vintage X eller Y, og ønsker nå en keramisk Daytona, fordi det er en fantaisk flott klokke, fordi den kler sort bezel bedre enn stål - imho - og fordi den i større grad enn 116520 drar veksler på historiske Daytonaer - igjen imho ;)

+ 1

Den nye 116500 har tydeligvis truffet mange med sine tydelige referanser til tidligere Daytona-utgaver, bare se på disse bildene;

6240
Daytona 6240.jpg

6224

Daytona 6264.jpg

16520

Daytona 16520.jpg

116500 er IMHO en perfekt blanding av de gamle referansene, med sort bezel og subdials med sorte ringer. Det er uansett lenge siden jeg har gledet meg så mye til å få levert en ny klokke :)

Redigert:
Nøkkelen er ingen polerte flater og helsorte subdials. Når 116500 mk2 kommer dit; I'll buy. Før det; not interested.

Dssuten så er den kjeramiske bezelen for tjukk. Ser ut som en alt for svært prestekrage, e.l. fra fortiden.

6992182482_da81ed3bd5.jpg

Hadde nesten vært kult å sende en 116520 til ABC watchworks og bedt de børste ned alle polerte overflater og laget helsorte subdials.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Må en nye være helt identisk med den gamle da? Syns den nye er rååålekker! Jeg som har bodd 3 min unna Daytona Speedway burde jo egentlig bare kline til! :p hehe

Det ene utelukker ikke det andre vet du. Noen av oss eier allerede en vintage X eller Y, og ønsker nå en keramisk Daytona, fordi det er en fantaisk flott klokke, fordi den kler sort bezel bedre enn stål - imho - og fordi den i større grad enn 116520 drar veksler på historiske Daytonaer - igjen imho ;)
beklager men jeg ser bare ikke den..nye daytonaen er ikke nærheten av de gamle klokkene, eneste tilnærmingen er farger, å der slutter det..

beklager men jeg ser bare ikke den..nye daytonaen er ikke nærheten av de gamle klokkene, eneste tilnærmingen er farger, å der slutter det..
Stemmer det!
Jeg liker også veldig godt den gamle, veldig!

Men kjøper ikke den nye fordi jeg ser likheter, men fordi jeg har elsket 116520 og nå med sort bezel mot ny skive, så var jeg solgt.
Tror det blir en innertier, for meg ;)

Saastad hadde to dager etter lansering venteliste på 7stk, depositum jeg måtte ut med var 50 000,-
De veit ikke leveringsdato enda.
Jeg registrerte meg hos Saastad i dag. Nr 10 på liste.
Det var ikke snakk om depositum.
Jeg liker den svarte best, men er usikker. Kjøpte en sort 116610LN i 2011. Vurderte da Hulk, men feiget ut. Feil valg kan det se ut som i dag etter prisutvikling brukt. Men det betyr ikke så mye.....
Hvordan er fordelingen mellom butikkene. Hva avgjør antall og levering ?

@Sjur Deilig å slippe depositum:) Fikk du noe indikasjon på hvor lang tid før du får levering?
Tipper det som avgjør antall pr AD er hvor mye de handler, etter hva jeg forstår hjelper det ikke om butikkene bestiller kun populære SS sportsmodeller, de må handle en viss bredde av sortimentet til Rolex, feks klokker i edelt metall, twotone osv.

@olem
Svaret jeg fikk, var at det vil ta lang tid. De vet ikke når det blir levering.
Mitt spørsmål er om det er lurt å velge AD etter hvem som er flinkest til å bestille, størst eller har kontakter i markedet.
Er det bedre å stå som nummer 10 hos Saastad eller 40 hos Bjerke ?
Hvis AD ikke tar depositum, vil potensielt ventelisten bli kortere.
Det var heller ikke spørsmål om hvit eller sort Daytona.
Prisen vil også forandre seg før levering.
Jeg var også i kontakt med Jørgensen i Tromsø. Han sier leveransen av denne modellen blir meget liten fremover.
Det virker på meg som dette er en planlagt strategi fra produsent og en bevisst handling for å skape stor etterspørsel. Rart at det er slik med en klokke til over 100000....