Bare ha én klokke?

Kun en klokke?

  • Speedmaster

    Stemmer: 26 26,8%
  • Planet Ocean 8500

    Stemmer: 31 32,0%
  • Seiko Skx007/009

    Stemmer: 0 0,0%
  • Seiko Bullhead

    Stemmer: 0 0,0%
  • Noe helt annet

    Stemmer: 40 41,2%

  • Antall stemmer
    97
  • Avstemningen stengte .
Beste argumentet mot kun en klokke er den latterlig lange tiden service tar. Bjerke forespeilet 2-3 måneder service uten polering for en Sub.. Må jo ha et ur å bruke i mellomtiden.
 
Null tvil. Jeg hadde klart meg fint med en Speedy, men måtte hatt en Seiko i tillegg. Skx’en er en rimelig klokke du burde beholde til vannaktiviteter og slikt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenneth R og netrom71
Har vært i samme situasjon som deg - ønsket å bare ha en klokke, mest av alt fordi det føles i overkant ekstravagant å ha flere klokker i til over ti tusen eller mer. Dessuten er det noe sjarmerende ved å ha samme klokka på armen til alle tider. Solgte unna alt unntatt en Panerai 111. Det er jo ikke den netteste klokka men fungerer bra for meg som svært sjeldent bruker dress eller lignende, og den har blitt brukt hver dag i over ett halvt år. Forresten er det ikke helt sant at alt er borte, en G-shock har blitt igjen hos meg også.
Vet ikke helt hvordan det kommer til å gå, men tenkte det var vært et forsøk, og det er jo som kjent ingen skam å snu. Så sant ingen av klokkene dine har stor affeksjonsverdi kan du jo kjøpe tilbake samme modell senere hvis du skulle angre deg. Jeg kan lett ramse opp et titalls klokker jeg kunne tenke meg, og hvem vet om jeg klarer å holde meg. Det er forresten ikke noen grunn til å melde seg ut av TS fordi man bare har en klokke @Preacher. Men det er jo fint å se Baselworld komme og gå uten å se noen klokker jeg "må ha".
Har ingen gode råd angående PO og Speedmaster siden jeg aldri har eid noen av dem. Men slutter meg til dem som synes at vanntetthet er suverent.
 
Beste argumentet mot kun en klokke er den latterlig lange tiden service tar. Bjerke forespeilet 2-3 måneder service uten polering for en Sub.. Må jo ha et ur å bruke i mellomtiden.

Jeg er usikker på hvordan ulike butikker praktiserer det, men en gammel studiekamerat bor i Tyskland. Hans (eneste klokke) Rolex Explorer2 skulle på service. Han fikk da en midlertidig klokke av AD'n. Det var nå bare et av disse "1-2000 kroners quartz-klokkene", men det var en helt grei klokke å ha i denne tiden. God service og en grei måte å løse problemet på.

8
 
Det skal ikke være enkelt å bestemme seg for bare en klokke. Fikk et lite hint fra bilen idag, har tenkt tanken selv en gang eller to må jeg innrømme. Og hvor skadet er du hvis du ser referansenr alle veiero_O
D1486F5E-1438-40AC-A15E-C2FC5689370C.jpeg
 
Tanken om å bare ha en klokke svirrer fortsatt rundt i hodet men foreløpig avventer jeg, det kan jo hende jeg kommer på bedre tanker:rolleyes: Takker for alle innspill så langt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen og Ringeklokke
Av de du nevner vill jeg beholdt Speedy.
Jeg har en selv, og kunne lett ha levd lykkelig resten av mitt liv med den som eneste klokke.
Hvorfor:
  • Den er fin med både rem og lenke
  • Kan brukes til dress.
  • Passer under skjortemansjetten.
  • En klassiker.
  • Lesbarhet og funksjonalitet. Hvem trenger 300m WR og stygg heliumvorte? Stoppeklokke til matlagingen derimot...

Til det siste punktet må det sies at dykkerklokker funker utmerket også. Min Sub har lang erfaring med pastakoking.

Tror ikke jeg hadde klart bare en klokke. Hva med to? Noen her nevnte Speedy pluss Datejust. Fenomenal kombo. Kjøp en pent brukt 36mm for under 30k og du er set for life.

For noe rimeligere er speedy + nomos heller ikke dumt. En brukt tangente eller orion er deilig å ha som dressy-casual valg på dagene hvor man vil ha noe lettere eller mindre på armen enn speedy. Og da snakker vi bare rundt 10k.
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og UJU
Skremmende.
Denne klokken har bitt seg fast i håndleddet mitt siden slutten av mai.
Den ble tatt på som "en kuriositet for å bruke en klokke som nærmest har ligget ubrukt i boksen i flere år". Den kom på og har blitt værende der siden.
Combat Command (1).JPG

(Mitt arkivfoto).
Jeg har aldri hatt den på så lenge i et strekk noen gang.
Nå er det denne som leder i "klokkebruk 2018", og den vil nok helt sikkert vinne i "Lengste strekk".

Her er årets klokkebruk frem til i dag.
KlokkeBrukAugust.png

Det som jeg føler som rart er at jeg ikke føler behovet for å ta på en annen. Vi trives godt. Det går med litt tid til å se i boksen hva annet som kan være fristende. Det burde bli en ny outsider. Det er jo et par 0'ere der.

Derimot; å gå over til en klokke ville føles direkte skremmende....

8
 
Vel, da er PO på vei til ny eier iløpet av morgendagen. Videre nedskalering er på gang men kommer ikke ned i kun en klokke, foreløpig blir det Speedy, Skx009 og g-shock. Spent på hvor lenge det holder...
Om du stabiliserer på Speedy og 009, så har du klart å redusere til to. G-Shock er et redskap på lik linje med en Leatherman, så den teller ikke i min bok.
 
Å holde meg kun til de to jeg har kommer ikke til å vare, er for mye som frister til at det kan gå i lengden. Speedy, en Datejust og en skikkelig toolwatch høres ut som en plan på sikt:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
I løpet av året har mitt klokkebruk blitt overraskende "kjedelig". Det har vist seg at byttefrekvensen har gått vesentlig ned. Min Chase Durer var på armen i 90 dager i strekk. Den har bare blitt "brukt en gang" i år. SMP007 har fire runder.

Forbruket så langt i år:
KlokkeBrukOktober.png


Lengre frekvenser, men det å gå ned i antall klokker i samlingen. Nei det blir for drøyt.
Det som er litt artig er jo at Chase Durer ikke er den dyreste. Vi trivdes veldig godt sammen. Det var den som fikk være med på en helg på Vålerbanen.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71
I løpet av året har mitt klokkebruk blitt overraskende "kjedelig". Det har vist seg at byttefrekvensen har gått vesentlig ned. Min Chase Durer var på armen i 90 dager i strekk. Den har bare blitt "brukt en gang" i år. SMP007 har fire runder.

Forbruket så langt i år:
Vis vedlegg 114767

Lengre frekvenser, men det å gå ned i antall klokker i samlingen. Nei det blir for drøyt.
Det som er litt artig er jo at Chase Durer ikke er den dyreste. Vi trivdes veldig godt sammen. Det var den som fikk være med på en helg på Vålerbanen.

8
Det har jo vist seg mange ganger at det er ikke nødvendigvis prisen som avgjør om en klokke gir godfølelse. Hvordan fører du loggen din forresten?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel