Bare ha én klokke?

Kun en klokke?

  • Speedmaster

    Stemmer: 26 26,8%
  • Planet Ocean 8500

    Stemmer: 31 32,0%
  • Seiko Skx007/009

    Stemmer: 0 0,0%
  • Seiko Bullhead

    Stemmer: 0 0,0%
  • Noe helt annet

    Stemmer: 40 41,2%

  • Antall stemmer
    97
  • Avstemningen stengte .
Da Rolex Sky Dweller kom så jeg muligheten til å gå for EN klokke. Har nå solgt alle og lagt alle egg i en kurv. So far so good!
Ser problemet mht service, men det blir vel først en problemstilling om 8-10 år!
 
Det har jo vist seg mange ganger at det er ikke nødvendigvis prisen som avgjør om en klokke gir godfølelse. Hvordan fører du loggen din forresten?

Jeg har statistikken min i en vanlig Excel-fil, og trekker ut grafene derfra.
Dette er enkelt å redigere også fra mobilen.

Det er litt artig å se. Det har gitt noen overraskelser i år.

8
 
Jeg har statistikken min i en vanlig Excel-fil, og trekker ut grafene derfra.
Dette er enkelt å redigere også fra mobilen.

Det er litt artig å se. Det har gitt noen overraskelser i år.

8
Jeg hadde nok fått noen overraskelser om jeg hadde ført statistikk når klokkeboksen var full. Gidder ikke å føre statistikk på to klokker;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Henter denne tråden opp igjen fra dypet :eek: En tanke som de fleste her inne får frysninger på ryggen av! Er det mulig? Å kun ha ett klenodium som kan tilfredsstille all horologisk kåtskap?

Jeg tror at klokkesamlere og entusiaster flest går gjennom mange av de samme stadiene. Den første ordentlige klokken, som man kanskje har spart lenge til. Forventningene, spenningen, søken etter det riktige uret og kriblingen den dagen kortet dras hos din lokale dealer. De første timene ser man på håndleddet flere ganger i minuttet - men uten å vite hva klokken er... Fokuset er selvsagt ikke der. Så, etter noen dager eller uker, melder det seg en slags indre «uro». Man begynner å orientere seg mot andre merker, eller modeller av samme merke. «Jeg må ha en til! Jeg har jo ikke en diver, ennå».

Jeg var oppe i 5 klokker for et halvt år siden. Gleden ved å kjøpe et nytt ur varte kortere og kortere. Noe måtte gjøres! Løsningen ble å selge 4 av de som strengt tatt ikke tilfredsstilte «kravet» om in-house urverk. For det var jo plutselig også blitt et krav. Så skulle jeg i alle fall ikke ha Rolex, da det var lite originalt og noe som «alle» vil ha. Vel, hva kan jeg si? Famous last words... Nå lurer jeg mest på hvilken modell jeg skal gå for som Rolex nr. 2. Og hva nå med min kjære, nydelige Montblanc twincounter date? Klokken som overlevde vårens salgsrekke på grunn av sitt MB 2423 inhouse-verk, klokken jeg var overbevist om at var en keeper. Den siste tiden har den tilbragt i boksen, og datoen viser «27». I morgen har den vært livløs i en hel måned. Trist? Kanskje, men det åpner for nye muligheter. Jeg tror den på sikt må ut til fordel for en GMT 2 eller Explorer 2? Eller en Speedmaster? Man kan aldri gå feil med Speedy! Eller i hvert fall ikke med en Sky-dweller!

Rolex YM gjør per dags dato jobben som daglig beater, som det visst heter. Min Omega seamaster AT trenger sjelden gjenopplivning med sin 60 timers kondis, og Panerai’en med hele 8 dagers reserve og manuelt opptrekk er jo enhver samlers velsignelse. Ikke har den dato heller. Fra mer fokus på kvantitet for et halvt år siden har fokuset nå definitivt dreid seg mer mot kvalitet, om man kan si det slik. Men, jeg innser at jeg er på vei mot 5 klokker igjen. Eller kanskje 4, hvis Montblanc’en legges ut for eierskifte og erstattes av en mer eksklusiv nykommer.

Bare ha 1 klokke?! Ikke fa.. Det går ikke. Dette er avhengighet på linje med annen avhengighet som man kan søke hjelp for i helsevesenet. Av og til leker jeg med tanken - Hva med å selge alle klokkene, og gå for en Rolex i hvitt gull til 3-400K? Eller kanskje rødt eller gult gull? Jeg nærmer meg tross alt 50... Det hadde vært noe til 50-årsdagen det. Men etter en måneds tid ville følelsen og uroen igjen ha tatt bolig i hjernebarken: Jeg må ha en klokke til, en som ikke er så dyr, en som jeg ikke vil være så redd for! Så var det på an igjen :D
 
Stemmer i utgangspunktet for PO, men synes egentlig den er noe overkill. Jeg har eiet mye forskjellig, og deriblant ulike PO’er og et par Ploprof :rolleyes: Jeg har uttalt et par ganger på Sonen at jeg skulle selge meg ned, noe jeg har gjort. I 2005 kjøpte jeg mitt første mekaniske ur, en Seamaster electric blue. For kort tid siden sluttet jeg denne sirkelen med nå utgåtte versjon Seamaster med blå skive. Den har egentlig alt man trenger, er pent innpakket og til en hyggelig pris. Enn så lenge er det en befriende følelse å bare ha dette ene uret........ ;)
 
Redigert: