Bare ha én klokke?

Kun en klokke?

  • Speedmaster

    Stemmer: 26 26,8%
  • Planet Ocean 8500

    Stemmer: 31 32,0%
  • Seiko Skx007/009

    Stemmer: 0 0,0%
  • Seiko Bullhead

    Stemmer: 0 0,0%
  • Noe helt annet

    Stemmer: 40 41,2%

  • Antall stemmer
    97
  • Avstemningen stengte .

Kenneth R

Støttemedlem
Medlem
6. feb. 2015
Innlegg
1.644
Sted
Askøy
Tanken har surret rundt i hodet de siste ukene, å kvitte seg med alt utenom en klokke. Har allerede tynnet ut kraftig i klokkeboksen og begynner å bli klar for å tynne ut ytterligere. Men hva skal en velge. Pr idag har jeg en Speedmaster, en PO 8500, Skx007/009 og en gammel Seiko Bullhead, (g-shock holdes utenfor da den ikke blir solgt men er for stygg som eneste klokke).
Tviler på at jeg kommer til å sitte igjen med en Seikoene til slutt så det står egentlig mellom Speedy, PO eller å selge alt til fordel for en annen i samme prisklasse.
Noen tanker?
 
Høres ut som noe du vil angre på (men jeg stemte på Speedmaster hvis du absolutt må).

Om man skulle "slanket ned" så måtte det blitt minimum tre;

1) Speedmaster til daglig bruk (fordi den "funker" til dress/pent også, selv om man gjerne skulle hatt eget dressur...)
2) "Billig" Seiko til røffere bruk (f.eks på jakt, hvis jeg skal holde på med noe hvor det er risiko for å bli våt eller få riper etc)
3) Puls/smartklokke til treningsøkter (fordi pulsmåling og GPS og stæsj)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenneth R
Alltid moro med sånne tankeeksperimenter, og min stemme gikk til Speedy, ganske enkelt fordi jeg har en selv, og fint kunne klart meg med bare den, i kombinasjon med en pulsklokke som også kunne funket som beater.

Men den ultimate «one-watch»-kolleksjonen kunne fint vært en no-date Sub, GMT eller Explorer II også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenneth R
1314C8B7-AC3C-45AE-A325-0CA90E8273D8.jpeg

Siden du allerede liker PO.
Selg alt og kjøp nyeste PO i titan. Alt det beste fra PO og Omega uten å måtte finansiere utover det du får igjen for salg av det du har. Ifjor badet jeg en uke i alt hva dyre ur angår. Av alt jeg så var det faktisk dette uret jeg nesten husket best.
 
Min stemme gikk til PO, selv om jeg synes den bygger litt høyt til å funke bra med skjortemansjetter (les: skaff deg en PO2500).
Den har alt, og mer til. Dato, et meget flott urverk, vanntetthet som tåler vestlandshøst, og til sist - tidløst design.
Jeg har samme plan, og skal laste av alt, minus PO. Deretter - takk for meg TS.
 
Selv om jeg har ikke har hatt den (enda) hadde jeg gått for en sort sub om jeg bare skulle hatt en klokke. Den er det åpenbare valget IMO. Det er jo en grunn til at den har den posisjonen den har.
Sort Sub blir det ikke, flott klokke for all del men jeg har aldri helt sett hva som er så fantastisk med den, og den er i minste laget til meg, er en stor gutt:p

Høres ut som noe du vil angre på (men jeg stemte på Speedmaster hvis du absolutt må).

Om man skulle "slanket ned" så måtte det blitt minimum tre;

1) Speedmaster til daglig bruk (fordi den "funker" til dress/pent også, selv om man gjerne skulle hatt eget dressur...)
2) "Billig" Seiko til røffere bruk (f.eks på jakt, hvis jeg skal holde på med noe hvor det er risiko for å bli våt eller få riper etc)
3) Puls/smartklokke til treningsøkter (fordi pulsmåling og GPS og stæsj)
Speedmaster funker til det meste, tåler en liten vannskvett og. Den fungerer pr idag som dressklokke på sort alligatorreim.
Til rein mishandling har jeg en G-shock.

PO så klart. Som eneste klokke må den tåle vann, og også ha dato :)

Vis vedlegg 104361
Siden du allerede liker PO.
Selg alt og kjøp nyeste PO i titan. Alt det beste fra PO og Omega uten å måtte finansiere utover det du får igjen for salg av det du har. Ifjor badet jeg en uke i alt hva dyre ur angår. Av alt jeg så var det faktisk dette uret jeg nesten husket best.

Min stemme gikk til PO, selv om jeg synes den bygger litt høyt til å funke bra med skjortemansjetter (les: skaff deg en PO2500).
Den har alt, og mer til. Dato, et meget flott urverk, vanntetthet som tåler vestlandshøst, og til sist - tidløst design.
Jeg har samme plan, og skal laste av alt, minus PO. Deretter - takk for meg TS.
At PO tåler mer vann er jo et pluss, dato er og et pluss hvis jeg bare skal ha en.
Har allerede gått fra 2500 til 8500, kan ikke gå tilbake selv om høyden er et lite poeng.
Må sette 35k som makspris så da er nyeste PO uaktuell desverre,
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og Rabagast
Min stemme gikk til PO, selv om jeg synes den bygger litt høyt til å funke bra med skjortemansjetter (les: skaff deg en PO2500).
Den har alt, og mer til. Dato, et meget flott urverk, vanntetthet som tåler vestlandshøst, og til sist - tidløst design.
Jeg har samme plan, og skal laste av alt, minus PO. Deretter - takk for meg TS.
Støtter planen, bortsett fra det siste punktet! Veldig trist om du hadde takket for deg her inne. Man kan være ekte klokkenerd med bare én klokke og fremdeles være aktiv på forum, ref. @Chronodiver :)
 
Speedmasteren er lett å savne på sikt..PO er flott, og jeg husker jeg hadde masse godfølelse med den jeg hadde. Eventuelt kan du som du sier selge alt, og skaffe deg en Tudor. Har selv Tudor g/s, og den skal vel fint fungere både som bade og fin-klokke. Litt billigere enn PO og Speedmaster er den også:)
43B9657E-27FB-48EC-B310-2C8CD9E4DB27.jpeg
 
Jeg har også lekt med den (urealistiske) tanken på kun én klokke. Da måtte det være å skaffe meg en 16710 pepsi (den siste fine GMT fra Rolex). GMT, dato (ikke et must), vanntett (et must hvis man bare skal ha én klokke), slank nok til å gå under masjetten. Eventuelt en Explorer 16570 for et litt mer diskrét inntrykk. Vel, kan hende jeg skaffer meg en av dem uten å kvitte meg med de andre... ;)
 
Guffen tanke. Selv om jeg plutselig oppdager at jeg har benyttet en "outsider-klokke" kontinuerlig siden slutten av mai.

Men i boksen din vil nok PO være den som egner seg som allrounder.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenneth R
I motsetning til vintagefolket tenker jeg mye på moderne materiale/urverksløsninger. Så jeg ville gått for nyere ur. Om taket ditt er ca 35 er du godt innenfor boksny Tudor eller strøken, tilnærmet ubrukt Omega feks nye 300. Du har masse bra å velge mellom innenfor rammene dine. Jeg ville og sett på IWC dykkere og da gjerne fra utlandet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenneth R
Min stemme gikk til PO.

Men skulle jeg valgt mellom mine egne: Speedmaster og Seamaster 2255.80 så er det Speedmasteren som er «mest keeper», om man kan bruke et slikt uttrykk.. Kanskje ikke som eneste klokke.
Likevell, PO som eneste av de du nevner.
Hvorfor er jeg usikker på, kanskje dato og vanntetthet.

Eller en heller gå for en IWC Aquatimer.

Hvis jeg skulle hatt en eneste klokke måtte jeg likevell supplert med en jobbe- og turklokke som ikke skulle regnes med...
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenneth R
Av de du nevner vill jeg beholdt Speedy.
Jeg har en selv, og kunne lett ha levd lykkelig resten av mitt liv med den som eneste klokke.
Hvorfor:
  • Den er fin med både rem og lenke
  • Kan brukes til dress.
  • Passer under skjortemansjetten.
  • En klassiker.
  • Lesbarhet og funksjonalitet. Hvem trenger 300m WR og stygg heliumvorte? Stoppeklokke til matlagingen derimot...