Børsting av lenke på nyere Rolex

Zawatch

Støttemedlem
Medlem
7. mai 2014
Innlegg
1.571
Sted
Nær Oslo
Har en relativt ny sub som har endel riper. Spesielt lenken bærer preg av mye daglig (og lite hensynsfull bruk).

Tenker at jeg ikke har tenkt å polere/børste huset, da det ikke ser så ille ut og at klokker bør poleres minst mulig for å bevare gods og være mer attraktiv til tross for mer riper.

Men hva med lenken - er det mye gods som blir tatt på polering/børsting av lenke, dvs. er det ikke å anbefale hvis man skal bevare mest mulig verdi på klokken?

Hvor mye pleier det å koste bare å polere/børste lenken, og har folk noen spesielle steder å anbefale med tanke på:
-Pris
-Proff kvalitet/resultat
-Kortest mulig tid fra innlevering.

Det er ikke veldig synlig for andre/på avstand, men mest plagsomt for min egen del siden klokken er relativt ny. Vanskelig å ta bilder, enten synes de for mye eller for lite. Eksempel som er en grei mellomting i forhold til realiteten:
15-Zawatch-2100447_zpsfe456700.jpg


EDIT: Etter innspill er det vel ikke polering, men børsting av lenke det er snakk om...
 
Redigert:
Er ikke dette en helt standard børstet lenke 97200? Da skal du ikke polere den, men børste den. Det gjør du lett med en grov kjøkkensvamp (skrubb). 20-40 bevegelser i én retning. Da ser lenka som ny ut etterpå.

Har gjort dette selv på et par 93150-lenker og en 78360-lenke.
 
Redigert:
Er ikke dette en helt standard børstet lenke 97200? Da skal du ikke polere den, men børste den. Det gjør du lett med en grov kjøkkensvamp (skrubb). 20-40 bevegelser i én retning. Da ser lenka som ny ut etterpå.

Har gjort dette selv på et par 93150-lenker og en 78360-lenke.

Du har vel rett det er standard børstet lenke. Men litt skeptisk til å gjøre det selv uten trening. Men det tar vel ikke noe særlig gods, dvs. eksisternde riper er trolig ikke type, og tas ved lett børsting selv?? hm..
 
Du vil bli overrasket hvor lett slike små overflateriper du har på bildet fjernes med en grov billig kjøkkenskrubb.

20140404155202.jpg


Vil du vitenskaplig til verks, så søk etter 3Ms produkter på ulike fora.

Er du engstelig, så lever inn lenka til en AD. Men for guds skyld, ikke be dem å polere lenka.
 
Hvordan er "korningen" på en slik kjøkkensvamp i forhold til den orginale finishen på lenka? Dvs blir finishen lik den orginale?
 
Hvordan er "korningen" på en slik kjøkkensvamp i forhold til den orginale finishen på lenka? Dvs blir finishen lik den orginale?

Det er visstnok ulik "korning" på ei eldre 93150-lenke og ei nyere 97200-lenke. Det finnes brukere som har forsket på dette og funnet ut at det er to ulike 3M produkter som er så lik "den originale korningen2 man kan få det.

Ser man på lenker brukere på ulike fora har fått børstet hos en AD (f.eks. for å fjerne PCL), så virker "korningen" mye grovere på enkelte av de bildene enn hva lenka hadde originalt...

Jeg ser nå i alle fall ingen forskjell på 93150-lenka etter en runde med kjøkkensvampen - bortsett fra at de små ripene er gone. :)
 
La ripene leve!!! De er bare tegn på normalt bruk og er med på å gi klokken karakter i forhold til en splitter ny og sjelløs rett fra butta :p
 
La ripene leve!!! De er bare tegn på normalt bruk og er med på å gi klokken karakter i forhold til en splitter ny og sjelløs rett fra butta :p

Er egentlig helt enig!
MEN.. Akkurat disse ripene er ikke påført av meg, men av forrige eier(e?), og jeg forventet en ripefri klokke når jeg kjøpte den, derfor irriterer de meg hver gang jeg ser de. Ikke nødvendigvis ripene i seg selv, men at jeg ble "lurt" (den saken kan vi forsåvidt la ligge død, alternativt ta i annen tråd!). Det hjelper ikke at jeg hadde en "ny" ripefri sub som ble erstattet med en "ny" med riper.. Det er litt om bakgrunnen.

Men hvis det er så enkel jobb at man kan gjøre det selv, vil jeg tro det ikke koster mye hos en forhandler heller?
Blir jo litt skeptisk når man risikerer å få "grovere" finish enn originalt også hos AD.

@Loevhagen : Har googlet litt, og skal google mer, men husker du mer spesifikt hvilke 3M produkter som passer min ny-type lenke?
Og hva som er forskjellen på kjøkkensvampfinish=gammel lenke, og ny type lenke?
 
Redigert av en moderator:
Send meg en PM med adressen din så skal jeg sende deg disse så kan du prøve selv, blir du ikke fornøyd så kan du lever den inn og få det fikset.

DSC_1681_zpsqrbvum4c.jpg~original
 
@Zawatch


De små ripene du har og som andre har laget ville jeg fjernet, ja. Gjør klokka til din egen. Gjorde det med de jeg selv har kjøpt brukt.

Man må ha en god del forskjellige "pads" med forskjellige grovhet for å finne det man trenger.
Etter en del prøving som kan sabotere grunlaget faktisk.
Eller man må spør noen som vet.
Og det var derfor jeg anbefalte det utstyr eller å ta kontakt med Mike som er ingen prøve-amatør på en forum: http://www.bostonwatchexchange.com/...h-Refinishing-Kit-for-Watch-p/bulkbrshkit.htm

Hvis man er smårirritert over riper på lenken, man skal bli enda mer irritert hvis børstingen gikk grov og dårlig.
Tror du ikke?

Jeg har en "viskelær" med diamantpulver inni: Jeg fikk den fra min kompis som er urmaker og det funker supert.
Men jeg har ikke sett det på salg på noen plass...

Nå har jeg ingen personlig interesse i Mike sin business, så det er sagt.
 
Redigert av en moderator:
Send meg en PM med adressen din så skal jeg sende deg disse så kan du prøve selv, blir du ikke fornøyd så kan du lever den inn og få det fikset.

DSC_1681_zpsqrbvum4c.jpg~original

Har alltid brukt den røde - den er perfekt, og anbefales. Den grå er for fin, og "tar" ikke.
Fåes kjøpt bla i Bilextra butikker..
 
Her er min viskelær med diamantpulver: Den skinner i alle retninger når man tar det i lysvinkler...
Den var større enn det og man kan se på frontsiden at min kompis kuttet den med en baufil blad for å gi meg den biten.
Kanskje noen her vet hvor disse fins. Jeg anbefaler.

 
Ta den med til en urmaker, helst en med erfaring fra rolex. Jeg har sett urmaker med erfaring børste lugs, polere kasse og børste lenke. Ingenting er som et resultat fra en som har erfaring fra nettopp Rolex. Tipper børsting av lenke kommer deg på et par hundrelapper. For de som lurer så brukte han faktisk noe som kunne ligne på en stor neglefil på lugs. Jeg sa jeg var litt skeptisk, men han sa det var det de bruker.

Nå skal det sies at jeg lever heller med litt riper enn å børste og polere klokken, men har forståelse for at noen vil ha det "nytt". :)
 
Hei.
Jeg har brukt den røde 3M paden på en Omega lenke med PCL, som jeg børstet ned til satin finish. Det gikk kjempebra, og fikk et reultat svært tett opp mot orginal finish.

Jeg tapet lenken fast til underlaget, og børstet så beint og i en retning som jeg klarte. Regn med at det tar noen drag før ønsket finish er oppnådd. Regner med at også sidene på lenken er høyglanspolert, så disse går du over etterpå med polerskive, grønn rouge og dremel.

Men det koster vel heller ikke allverden å la en urmaker gjøre jobben. Lykke til!
 
Takk for masse innspill. :)
Lurer fortsatt litt på om noen kan anbefale noen urmaker i Oslo/akershus til å gjøre det, vet selvsagt om Bjerke. Kvalitet og minst mulig ventetid er viktigst.
 
@Zawatch, som tidligere nevnt i tråden, synes jeg du skal høre med Thomas på Protid Storo. Han er flink. Se arbeidet på urmakergulbrandsen på instagram for en pekepinn:)
 
Redigert av en moderator:
@Zawatch, som tidligere nevnt i tråden, synes jeg du skal høre med Thomas på Protid Storo. Han er flink. Se arbeidet på urmakergulbrandsen på instagram for en pekepinn:)

Jeg er allerede på fornavn med han allerede for å si det slik, men (iom. at han ikke forhandler Rolex og) generelt har alt for mye å gjøre og ting tar tid, så tenkte jeg å høre litt om andre. :)
 
Redigert av en moderator:
Her er min viskelær med diamantpulver: Den skinner i alle retninger når man tar det i lysvinkler...
Den var større enn det og man kan se på frontsiden at min kompis kuttet den med en baufil blad for å gi meg den biten.
Kanskje noen her vet hvor disse fins. Jeg anbefaler.


Det ligner veldig på det Bergeon selger, som de kaller satin finish bar: http://www.ofrei.com/page250.html

Jeg bruker 5444 A på min 114060 / 216570 når de blir for ripete og resultatet blir meget bra.

260.jpg


/TF