Båt

Tilbringer mye tid i Arronetten i løpet av sommersesongen. Stor nok til de litt rufsete dagene ute langs kysten, rask nok til de litt lengre transportetapppene og liten nok til å smyge inn på de aller fineste plassene. I tillegg krever den i praksis null vedlikehold sett bort fra årlig service på motor.

IMG_4001.jpeg

Noen Linge-entusiaster her? Som også har prøvd Edox Neptunian Linge Design?
Egentlig litt tilbakeholden med slike limited editions, men akkurat denne rører ved noen strenger.
Fargen med Linge-logoen i kontrast og akkurat passe vanntett for båt og bading, gjør den super som sommerklokke...

P9210246_800x.jpg

P9190134_800x.jpg

Noen som har noen anbefalinger på transportør av en båt fra Bergen til Oslo?
27 fot og 2.4 tonn.
Kan ta henger selv, men ønsker helst en trailer som tar hele etappen for meg.

Evt noe har innspill på ca pris?

Noen som har noen anbefalinger på transportør av en båt fra Bergen til Oslo?
27 fot og 2.4 tonn.
Kan ta henger selv, men ønsker helst en trailer som tar hele etappen for meg.

Evt noe har innspill på ca pris?
Bredden ( og til dels høyden ) på båten er en større utfordring en lengden . 2,55 er max .

På lastebil: I Norge er det krav til følgebil når lastebiler transporterer gods med bredde som overstiger 3 meter, eller totallengden er større enn 23,5 meter.

På egen henger: Ser ut som maks er 255, men med mulighet for disp. Flere innspill her: https://baatplassen.no/i/topic/178682-maks-bredde-på-båt-som-fraktes-langs-vei-hva-er-egentlig-grensa/
Ja jeg er klar over 2,55 på egen henger, men det er jo en sjangs å ta.🙈
Ser faktisk ut som båten er 2,59… men som nevnt så tror jeg lastebil er tingen.

RIB
Noen erfaring med medium RIB?
Syns Brig Eagle 5 er snasen. Kan ikke ha større båd enn ca 5m pga trang og værutsatt bukt. Har Yamarin 46cs m/60HK som hyttebåd, supert med plass ift størrelse, men litt mye hopp og sprut i sjøen utenfor Søgne/Mandal.

Noen med Brig Eagle 5-erfaring?
Plass/sjøegenskaper/kvalitet/etc.
Sitter to stk i le bak vindskjermen?
Vinglete i høy fart (115 hk er ganske mye motor ift lengde)? Holder lenge med 30knop for min del, men liker å ha noen ekstra krefter med flere ombord.
Må en RIB ha ståstoler?
Bør den være 6meter pluss for å få glede av RIB-fordelene?
Mer eller mindre sjøsprøyt enn skjærgårdsjeep?
Annet kjekt å vite?

Grunnen til at jeg har mer tro på Brig enn andre 5m-ere er spesielt den brede vindskjerm. Grand, Highfield, andre sine vindskjermer er små.

Liker godt rekkene i baugen på Grand, tryggere i solsenga, noen mer erfaring hvordan det føles å ligge i baugen på en RIB i bølger? Kan se utrygt ut.

Brig fremstår også som hakket bedre sammenskrudd (basert på visuell titting og lesing på nett). Nordkapp 5.4 er spennende, men litt for stor (for bukta) og altfor dyr (for meg).

Andre gode alternativer enn Brig E5?
1784321695272.png

IMG_2755.jpeg

a0f2df35-e464-4038-9cf3-505f96933273.jpeg

Noen bilder av værutsatt:
att.E9XyDENuR0qol1hFgCBRuht1Ssl_ddB1f44SyWNxc5g.jpeg
att.0NtCD8OarDx2bzKGT8B2uJo_adlMkf-Eyc-Sho433eY.jpeg

att.O1nAq27g2ZPXdaxb2v9buMNq0RIQFsE7NIBtleqXjvI.jpeg

Hytta hvor båden brukes ligger rett øst for Tånes fyr:
IMG_3985.jpeg

Hvor været også kan være fint☀️
beb86cb1-1980-4b54-be1e-d824a1b0979a.jpeg

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: SGG og permagnar
Noen med Brig Eagle 5-erfaring?
Plass/sjøegenskaper/kvalitet/etc.
Sitter to stk i le bak vindskjermen?
Vinglete i høy fart (115 hk er ganske mye motor ift lengde)? Holder lenge med 30knop for min del, men liker å ha noen ekstra krefter med flere ombord.
Må en RIB ha ståstoler?
Bør den være 6meter pluss for å få glede av RIB-fordelene?
Mer eller mindre sjøsprøyt enn skjærgårdsjeep?
Annet kjekt å vite?
Jeg har kjørt en del Brig Eagle 5 og det er ingen tvil om at det er en god RIBi sin størrelsesklasse, kanskje en av de beste. Men bortsett fra litt bedre sidestabilitet og en båt som kanskje er mer egnet for strandhugg, så ser jeg ikke helt den store oppgraderingen fra båten du har i dag.

Et stort minus er at båten er for liten til ståstoler og for meg som stort sett alltid står å kjører i litt sjø, så ville det vært en no-brainer. Jeg syns også båten blir litt knotete å bevege seg rundt i. Det er litt for mye som skal ha plass på litt for lite lengde og bredde. Skroget er fint, men er du vant med et kvast V-skrog i svinger, så vil du oppleve at denne subber litt sidelengs, særlig når det er litt sjø. Jeg syns også den blir litt skummel i medsjø, særlig når du har passasjerer om bord. Der føles det langt tryggere med en daycruiser med lukket dekk foran.

Når jeg ikke kjører Eagle 5 kjører jeg en Ibiza 640 t. Det er en helt annen verden når det kommer til sjøegenskaper. Den slår langt mindre, er langt kvassere å kjøre og har bedre stabilitet når farten bikker 30 knop.

• Liker
Reaksjoner: Genta
Jeg har kjørt en del Brig Eagle 5 og det er ingen tvil om at det er en god RIBi sin størrelsesklasse, kanskje en av de beste. Men bortsett fra litt bedre sidestabilitet og en båt som kanskje er mer egnet for strandhugg, så ser jeg ikke helt den store oppgraderingen fra båten du har i dag.

Et stort minus er at båten er for liten til ståstoler og for meg som stort sett alltid står å kjører i litt sjø, så ville det vært en no-brainer. Jeg syns også båten blir litt knotete å bevege seg rundt i. Det er litt for mye som skal ha plass på litt for lite lengde og bredde. Skroget er fint, men er du vant med et kvast V-skrog i svinger, så vil du oppleve at denne subber litt sidelengs, særlig når det er litt sjø. Jeg syns også den blir litt skummel i medsjø, særlig når du har passasjerer om bord. Der føles det langt tryggere med en daycruiser med lukket dekk foran.

Når jeg ikke kjører Eagle 5 kjører jeg en Ibiza 640 t. Det er en helt annen verden når det kommer til sjøegenskaper. Den slår langt mindre, er langt kvassere å kjøre og har bedre stabilitet når farten bikker 30 knop.
Æsj, omtrent det svaret jeg var redd for. Tusen takk.
Har allergi mot båter som ikke sitter i vannet når jeg svinger. Vokst opp med GH11, så godt vant. Yamarinen er som limt til vannet. Med 60HK har jeg 10-20 HK mer enn "normalt" for båden, samt at jeg har vattet opp med fullt putesett, tøtsj-kartplotter og teak-dørk. Så ift størrelsen er den littegrann eksklusiv og voldsomt praktisk.

Det jeg er ute etter er rett og slett en større båt som tåler sjø bedre, både gir mindre sprut og slag. Samt litt mindre følsom på hvor folka sitter i båten. Tenker Brig E6 ville gjort susen, men hvis jeg først skal opp til 20 fot er det mye fine skjærgårdsjeeper å velge mellom, eks Nordkapp 605, Askeladden C61, Finnmaster S6 +++.

Med maksbegrensing ca 5m er det ikke så mye å velge mellom. Er en del modeller, men i en rimeligere og lavere kvalitetsklasse (Sting, HR, Uttern, Theri, Bella, etc), men mest problematisk er at planløsningene ikke er top-notch. Få S og BR i denne prisklassen har sosiale soner (gjerne solseng) i baugen. Kone og kids digger og sitte foran solskjermen.

Uttern T53 ser bra ut og har fin planløsning, men når jeg ser på relativt nye Uttern er ofte den fake teaken falma og klistremerker på sidene i på vei til å løse seg opp / ekstremt falma. Urk. Hadde S55 en gang, praktisk og gyselig, som er å kjøre en overmoterisert pram uten v-bunn. Noen som vet om T53 er like horribel i sjøen som sin forgjenger? Og om deres gator-dekk er bedre enn "plastikk-teaken"?

1784404309444.png

Tar gjerne i mot andre tips også!

Highfield 560 kanskje. Aluskrog. Blant de bedre RIB-ene. Men fortsatt trang. Og som alle ribbene så slår det mye når bølgene når høyere enn v-bunnen.