Avmagnetisering

Medlem
8. mars 2014
Innlegg
948
Sted
Oslo
Hei folkens,

Jeg har et ur som har blitt kraftig magnetisert. Er dette noe jeg kan gjøre noe med selv? Ser det fins en del både billige og dyre avmagnetiseringsmaskiner å få kjøpt, men går det an å bruke noen av disse uten å ta ut verket?

Eller må jeg til urmaker? Skjønner at jeg kanskje må det likevel for regulering, men hadde vært kult å gi det et forsøk hjemme først.
 
  • Liker
Reaksjoner: frj
Hei folkens,

Jeg har et ur som har blitt kraftig magnetisert. Er dette noe jeg kan gjøre noe med selv? Ser det fins en del både billige og dyre avmagnetiseringsmaskiner å få kjøpt, men går det an å bruke noen av disse uten å ta ut verket?

Eller må jeg til urmaker? Skjønner at jeg kanskje må det likevel for regulering, men hadde vært kult å gi det et forsøk hjemme først.
Skjedde med et av mine ur også, urmaker tok ca.300 for og avmagnetisere den :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11 og Hansur
Litt andre forhold.. Jeg tror ikke jeg tar mer enn noen øre per knappetrykk, uten at jeg har regnet grovt på det. Men, jeg trykker ofte nok til å kunne betale for et knappetrykk hos urmakeren. Det var likevel ikke det som var spørsmålet folkens. :p
 
Urmakeren legger uret på avmagnetisering enheten, trykker på en knapp så er det gjort - kr 300.- takk!

Litt andre forhold.. Jeg tror ikke jeg tar mer enn noen øre per knappetrykk, uten at jeg har regnet grovt på det. Men, jeg trykker ofte nok til å kunne betale for et knappetrykk hos urmakeren. Det var likevel ikke det som var spørsmålet folkens. :p
Basert på innlegget til @Gin, så er det ikke nødvendig å ta ut verket, så da er det jo bare å gå ut fra dette.
Denne ser jo f.eks ut til å kunne tjene ditt formål:
http://www.smentools.se/produkt/Avmagnetiseringsapparat
 
  • Liker
Reaksjoner: Hansur og Gubben11
Er ikke dette det same som avmagnetisering av klesbrikker / produktbrikker i enhver butikk med tyverisikring?
 
Før:
Vs6h8Z5.jpg



Bestilte en slik:
$_3.JPG

Målte magnetismen med telefonen (ikke spesielt vitenskapelig, men godt nok) :
q9PQCWf.jpg


Kjørte avmagnetiseringsmaskinen, og sjekket magnetismen igjen og det så mye bedre ut:
00nok8i.jpg


Nå, noen timer etterpå er det åpenbart at det fungerte:
kIqK9zA.jpg

Fornøyd. :)
 
Mistenker at det samme har skjedd med min 1947 Longines. Full service i fjor, plutselig går den flere timer feil i døgnet..

Hvordan sjekker du magnetisering med telefonen?
Har noen forsøkt å gjøre det i en feks klesbutikk?
 
Mistenker at det samme har skjedd med min 1947 Longines. Full service i fjor, plutselig går den flere timer feil i døgnet..

Hvordan sjekker du magnetisering med telefonen?
Har noen forsøkt å gjøre det i en feks klesbutikk?
En app som heter physics toolbox (android). Men du kan også bruke kompasset. Bare svirrer klokken rundt området på telefonen hvor sensoren sitter, og får du utslag så er det noe. Du kan også teste med et gammeldags analogt kompass. Ganske gøy faktisk.

Sannsynligheten for falske positive er relativt stor. Kassen eller barettene eller lenken kan godt være magnetisert uten av fjæren er det. Men hvis den plutselig går veldig fort og det er magnetisme å spore så er sykdommen relativt klar.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
For iPhone finnes en app fra Lepsi som kan sjekke magnetisme. Ikke så fine grafer som over, men indikerer om det er noe galt på ferde.

Lars Birger