ARSA -klokke fra krigen?

Medlem
26. okt. 2015
Innlegg
17
Sted
Notodden
Hei, - Jeg er ny på forumet, derfor sier jeg HEI til alle her!

Jeg har en ARSA- klokke jeg tror kan være fra krigens dager. Muligens brukt av Wehrmacht.
Etter litt googling på nettet fant jeg denne linken:

http://www.emedals.com/arsa-wehrmacht-army-wrist-watch-g9598

Mitt eksemplar er så godt som overhodet mulig likt denne.

Bak på klokka står det: Stahlboden. Og kanskje et serienummer?:D 3342 H

Glasset på denne ser absolutt ikke bra, men klokka gjør nettopp det den skal; går.

Har noen av dere noen peiling på om denne kan ha noen samler-inteesse? Og hvis; hva kan en forvente å få for den.

Håper å høre fra noen av dere (gjerne flere).

Mvh
Anders
 
Står det en "D" foran serienummer? "H" etter serienummer er et godt tegn:)


Vet du ellers noe om klokken og hvor den kommer fra?
 
Nei, denne har tydeligvis en onkel av min kone hatt i sin besittelse, (arv), for står det rissa inn "veldig dårlig og svakt " et nærmest uleselig navn, noe med "B.- B...t." eller noe ;) navn bak på den. Svært vanskelig å tyde.

Hva tror du salgs-verdien på en slik klokke er?
Hadde tenkt å kanskje legge den ut for sals på qxl. Her ligger den jo bare i en skuff og det har den nok gjort de siste 50 åra godt og vel...Men klokka har veldig dårlig glass da...
 
Wermacht klokker laget i Sveits er merket med DH for Deutches Heer. Dette ble stemplet på baklokket i forkjellige utgaver og fonter. Serienummeret ble typisk skrevet mellom D og H. Tyske klokker hadde ikke denne merkingen da alle som ble produsert gikk til Wermacht, mens sveitsiske klokker også ble solg til private. Arsa var en oppegående sveitsisk fabrikant, og bildet på linken viser en fin utgave med et kvalitetsverk.
Klokker merket D..H var vanntette mens DI...H var ikke vanntette utgaver. Ser også at merket D.. Ble benyttet av Luftwaffe, Dienst number, eller FL... Flieger Number. Kilde Wesolowski
 
  • Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy
Wermacht klokker laget i Sveits er merket med DH for Deutches Heer. Dette ble stemplet på baklokket i forkjellige utgaver og fonter. Serienummeret ble typisk skrevet mellom D og H. Tyske klokker hadde ikke denne merkingen da alle som ble produsert gikk til Wermacht, mens sveitsiske klokker også ble solg til private. Arsa var en oppegående sveitsisk fabrikant, og bildet på linken viser en fin utgave med et kvalitetsverk.
Klokker merket D..H var vanntette mens DI...H var ikke vanntette utgaver. Ser også at merket D.. Ble benyttet av Luftwaffe, Dienst number, eller FL... Flieger Number. Kilde Wesolowski
Huffda, ble litt forvirret jeg nå gitt...
Kan jeg forstå dette slik at dette er en klokke som ikke ble benyttet av den tyske hæren, men kjøpt av en privat? Har den noen som helst verdi åsnakke om da? Glasset er så godt som ødelagt.
 
Er nok jeg som begynner å bli gammel er jeg redd, men forstår ikke hvordan jeg skal få lagt inn bilder her...
Må jeg opprette en annen side å linke bildet til denne siden eller kan jeg legge bildene rett inn her fra egen datamaskin?
 
  • Liker
Reaksjoner: Hugo Cabret
Da fikk du lagt ut bildene. :) Hvis du bruker litt større avstand mellom kamera og klokke blir det nok lettere å få det skarpt. Du kan eventuelt zoome inn / "klippe bort" kantene etterpå.
 
Da forsøker vi igjen. Mener at baksiden av klokken ble et bilde,men framsiden sliter jeg med å få bedre. Tror det kan komme av at glasset har såpass mange sprekker at det blir vanskelig å få gjengitt riktig.

 
Hei

Den ser jo ekte ut, utfra nummer på baklokket, type baklokk, vanntett/støtsikring og type klokke som det finnes andre referanser på. Den ser også ut til å ha fastmonterte baretter for å feste reima med, noe som var vanlig eller standard på disse militærurene. Typisk også enkel forkrommet kasse med stål i baklokket. Har du noe historie rundt denne, hvor den kommer fra osv.?
 
Hei,-
og takk for scar til alle.

Eneste jeg vet om den er at den til slutt altså havnet på Notodden (hvor jeg også bor). Dette er nok arvegods fra en onkel til min kone som bodde hos ham i mange år. Har spurt henne om dette. Hun visste ikke engang at den var i huset;)
Selv fant jeg den tilfeldigvis i en gammel roteskuff, og følte den hadde noe spesielt ved seg pga design/utseende som jeg hadde mange spørsmål om. Ja, den minnet meg om noe fra krigen.
Ingen gjenlevende slekt å spørre heller... (Som vanlig; en spør ikke før det er for seint.)
Er en svært dårlig og veldig utydelig (så godt som uleselig vil jeg tro) "gravering" bak på klokken.

Hva tror du/dere: har denne noen salgsverdi. Den gjør ingen nytte for seg her...
Har tenkt å legge den ut på QXL, men har dere forslag til utropspris i såfall?
Trenger litt hjelp rundt dette...
 
Verdi er avhengig av tilstand. Dvs. går klokken og holder den tiden, tilstand på skiven er vanligvis viktig osv.
Linken din ovenfor kan tyde på at en tilsvarende i bedre stand ble solgt for 445 USD og kan være en pekepinn.
Legg den ut for salg her på forumet så får den sikkert et nytt hjem :)

Edit: verdien på denne er selvsagt militaria, derfor er det viktigste at den er genuin.
 
Redigert: