Apple har lansert Apple Watch

Sorry TS, men jeg tror Sveits har veldig mye å frykte her. Dette er starten på Smart krisen for Sveitsisk klokkeindustri, samtidig med at det er slutten på den revival og popularitet mekaniske klokker har hatt de siste 20 årene. Om ti år har alle en smart klokke, og du blir sett rart på om du går med en gammel mekanisk klokke. Urmaker døden blir på lik linje med utviklingen vi har sett på plate og foto butikker. Vil du ha igjen noe verdi fra klokkesamlingen din, da burde du ha solgt i forrige uke. :)

Jeg syntes at nettbrett var noe tull når det kom. Nå har vi fire i huset...
Får ikke helt "løp og kjøp" refleksen her gitt, men det skulle ikke forundre meg om jeg ender ut med en allikevel...

I tillegg til et kjedelig design er mitt største ankepunkt at den må lades. De burde ha snakket med Seiko og fått brukt deres Kinetic-teknologi!

Tror på ingen måte Sveits har noe å frykte as, he he. De som vil ha klokke bare for å vite tiden kjøper quartz og trives med det, disse vil nok kanskje bytte mot smartklokker. Kanskje det blir en quartzkrise for quartz :) For oss andre som vil ha det mekaniske er jo ikke dette en konkurrent i det hele tatt. Det er jo to helt forskjellige ting.

MEN som treningsklokke/gadjet er den jo grisefet, jeg vil ha en av den grunn. I bryllup ol. vil jeg ha lite å snakke om med en type som har Apple Watch under skjorta.

Sorry TS, men jeg tror Sveits har veldig mye å frykte her. Dette er starten på Smart krisen for Sveitsisk klokkeindustri, samtidig med at det er slutten på den revival og popularitet mekaniske klokker har hatt de siste 20 årene. Om ti år har alle en smart klokke, og du blir sett rart på om du går med en gammel mekanisk klokke. Urmaker døden blir på lik linje med utviklingen vi har sett på plate og foto butikker. Vil du ha igjen noe verdi fra klokkesamlingen din, da burde du ha solgt i forrige uke. :)

Jeg gleder meg til at folk ser rart på meg om 10 år... ;)

Fordelen med Tablets og Smart-telefoner er at du kan lett lese nyheter og mail etc fra enheten. Til dette blir et armbåndsur for lite. Det vil bli veldig mye scrolling. For mye? Derimot er jeg helt sikker på at Apple sin klokke vil bli en hit! Deres fan-gruppe er så trofaste at de vil kjøpe hva som helst. :cool:

Jeg husker fra midten på 90-tallet da jeg hadde Timex Datalink. En av de største oppfinnelser fra Norge(?). Dette var helt klart en killer. Det jeg likte best var reminder for avtaler, oppgaver og en liste over de viktigste telefonnumre. I dag gjør mobiltelefonen denne jobben, men jeg kan se "utfordringen" når denne ligger til lading, er i lommen mens jeg kjører bil etc. Her kan en armbåndsenhet hjelpe til! Det er mulig at denne "utfordringen" er like påtatt som utfordringen som ble løst av nett-brettet? Dette er faktisk skrevet på mitt nettbrett (Microsoft Surface. Eplene henger på treet). Det jeg setter pris på med nettbrett er "instant on funksjonen". En bærbar gjør egentlig jobben.

Så hvor mye problemer vil dette skape for sveitsisk klokkeindustri?
Vil det bety at et (smart) armbåndsur kan skvise seg inn? Jeg tror / håper at det blir for sært. En artig gimmick; ja, varlig nei.

Jeg kan i alle fall skryte på meg at jeg har brukt en "smart klokke" og gått "tilbake" til enkel mekanisk.

:cool:

Må sitere et innlegg av skrevet av @Skug

For meg handler mekaniske ur ene og alene om følelser. Slik jeg ser det kan man ikke, rasjonelt, "forsvare" anskaffelsen av et dyrt mekanisk ur fremfor en billig quartz-klokke. Quartz-klokken er som regel både langt mer robust og presis. Det som skaper min fasinasjon for mekaniske ur er så mangt. Det er finmekanikken - det å høre urets hjerte slå, å studere urverkets små detaljer, komplikasjonene. Urets ytre design - kasseform, skiveutførelse, reim/lenke. Iveren etter å lese seg opp på manifakturers historie, oppnåelser og bragder. Prestisjen spiller òg en rolle. Det å vite at jeg har et, etter felles kjenneres og connoisseurers, anerkjent og kvalitetspreget ur. Følelser, følelser, følelser....

Aaand the same goes for me. Tviler på at Apple Watch kommer til å gi meg de samme følelsene. Slik jeg oppfatter det, gjelder det for mange her på Tidssonen og andre klokkeforum. Kul gadget, for all del, men kommer nok ikke til å erstatte mekanisk på armen :)

Redigert av en moderator:
Jeg kommer (nok) ikke til å kjøpe en smartklokke (hverken Moto 360/Pebble/Samsung Gear/Apple Watch) enda (famous last words).

Men hovedmålgruppen for dette produktet er nok uansett ikke vi som jevnlig besøker på TS og andre klokkeforum, for å diskutere detaljer eller forskjeller på en Submariner eller Speedmaster.
Det er et mye større mulig marked hos de som planlegger å bruke 2-5000 på en klokke fra Marc Jacobs/Nixon/Daniel Wellington/Armani eller tilsvarende (det er en grunn til at mye av gjestelisten på tirsdag bestod av personer fra moteindustrien..).

For å låne en kommentar:
I suspect that the "serious watch lover" market is one that doesn't really figure in Apple's market estimates at all. On the contrary, Apple has traditionally tried to go contrary to the expectations of the archetypal "serious lover of X" user when entering the market of X.
The Macintosh was not for "serious microcomputer lovers". The iPod was not for "serious MP3 lovers". The iPhone was not for "serious smartphone lovers". (Those did exist back in early 2007 -- they were the rare people who actually knew how to install stuff on their geeked-out Nokia N95 devices, or were in love with the BlackBerry keyboard. They hated the iPhone almost unanimously.)

Uansett tror jeg mange (meg selv inkludert) kanskje misforstår smartklokker enda.
Vi vet ikke en gang hva disse kommer til å brukes til om noen år - bruksområdene for smarttelefoner og tablets har jo blitt utvidet ganske kraftig de siste syv årene (og ble avfeid av en hel del når de ble introdusert..).
Det blir gøy/spennende å se hva folk kommer til å skape av applikasjoner og bruksområder fremover: det er jo nettopp dette Apple/Google/Microsoft legger til rette for - muligheten til å endre hvordan folk bruker tradisjonelle gjenstander gjennom ny teknologi.

Veldig bra @hxw og veldig i tråd med egen tankegang om enn formulert med annet perspektiv.

It is what it is. Compare within the limits of its boundaries.

Redigert av en moderator:
Med iWatchen kan man sitte å melde og ringe mens man kjører bil, eller blir det ulovlig nå å kjøre bil med armbåndsur?:p

Kommer nok til å anskaffe en, lever vel tross alt av å selge sånne produkter. :rolleyes:

Men tror nok ikke dette blir noen ny favoritt på armen nei!

Kan ikke se for meg at gutta i Sveits mister nattesøvnen av denne lanseringen, men hva med Polar (treningsklokkene), det firmaet mister jo livets rett her omtrent over natten?

Det har de godt av. Med den elendige kvaliteten de leverer på produktene sine så er det ikke synd på dem.

Er dette et alternativ (for oss ..) til Smartwatch'ene?

sideTech.jpg

Her er en lignende sak fra Montblanc omtalt på Hodinkee

Neppe, det blir et ekstremt nisjeprodukt.

Jeg tror (dessverre) som flere andre her at Sveits har meget god grunn til å være redde.

De har ikke sjans til å konkurrere på smartklokkefronten, og når nytteverdien etterhvert eksploderer (det vil den!) vil færre og færre være interessert i å bruke store penger på et smykke. Jeg tipper særlig produsenter som klemmes mellom "skikkelig luksus" og klokker til vanlige lønnsmottakere vil slite - tenk Tag, Omega etc. De vil presses fra begge sider. De virkelige high-end-merkene vil nok fortsette å ha et stort marked - men volummerkene tror jeg har et enormt problem.