Neppe, det blir et ekstremt nisjeprodukt.
Jeg tror (dessverre) som flere andre her at Sveits har meget god grunn til å være redde.
De har ikke sjans til å konkurrere på smartklokkefronten, og når nytteverdien etterhvert eksploderer (det vil den!) vil færre og færre være interessert i å bruke store penger på et smykke. Jeg tipper særlig produsenter som klemmes mellom "skikkelig luksus" og klokker til vanlige lønnsmottakere vil slite - tenk Tag, Omega etc. De vil presses fra begge sider. De virkelige high-end-merkene vil nok fortsette å ha et stort marked - men volummerkene tror jeg har et enormt problem.
To helt forskjellige produkter IMO.
Hadde dette med klokker vært styrt av fornuft/teknologi så hadde den sveitsiske klokkeindustrien vært død på 70-tallet (noe som faktisk nesten skjedde). En smart-watch vil nok kanskje være en reell utfordrer for de tradisjonelle quartz-klokkene, men jeg tror den mekaniske klokkeindustrien hadde mye mer å frykte når quartz-klokkene gjorde sitt inntog enn når smart-klokkene gjør det.
Den mekaniske klokken overlevde quartz-krisen og kom kanskje tilogmed styrket ut av den hvis vi ser på hvordan situasjonen er i dag. I dag har de mekaniske klokkene et såpass definert marked, som ligger utenfor alt som er teknisk og nyskapende. Selvfølgelig kommer enkelte produsenter til å merke det, men det kommer ikke til å ha i nærheten av den samme effekten som quartz-krisen hadde.
En smart-klokke er et bruk-og-kast-produkt. Når den nyeste modellen kommer ut er den gamle verdiløs. I den mekaniske klokkeverden er situasjonen motsatt. Dersom en modell blir totalt forandret går gjerne den gamle opp i verdi. Konklusjonen er at jeg tror mekaniske klokker og smart-klokker kan leve side om side på akkurat samme måte som quartz og mekaniske har gjort en god stund
Redigert: