anhostmas samling (06.03.11)

Medlem
7. des. 2009
Innlegg
385
Sted
Oslo
Inn 24.07.10: Rolex Datejust II
Ut 29.01.11: Rolex Datejust II, GO Senator Navigator Chronograph
Inn 29.01.11: Breguet Marine Date
Ut 05.03.11: Omega Seamaster


1. Glashütte Original, Panoreserve

Dette var mitt første "seriøse" urkjøp og jeg falt pladask for GOs panoserie. Caliber 65, manuelt opptrekk, med gangreserve. 39mm.

Pano1.jpg


Detaljer jeg har blitt veldig glad i på dette uret er:

pano5.jpg

Den desentrerte urskiven

pano3.jpg

Gangreserven

pano4.jpg

Panoramadato

pano2.jpg

Kronen

Og selvfølgelig baksiden med den doble svanehalsen:

pano6.jpg


pano7.jpg


pano8.jpg


pano9.jpg



2. Certina DS ca 1970:

Har i utgangspunktet veldig sansen for eldre klokker, men liker ikke tanken på å kjøpe brukt. Synes noe av sjarmen ligger i å ha en gammel klokke som har en eller annen relevans for meg. Ble derfor glad da jeg fant bestefars gamle certina DS, med in-house mekanisk verk, manuelt opptrekk i en loftsrydding. Den er kjøpt slutten av 60-tallet/begynnelsen av 70-tallet og har i følge min far aldri vært på service. Det bar den også preg av. Den hadde vært med på alt en bonde som driver gård gjør, var slitt, knusktørr og gikk ikke. 37 mm.

Før:
P1010033.jpg

P1010043.jpg


Etter:
Certina1.jpg


Detaljer jeg har blitt glad i på denne er:
Certina2.jpg

Skiva, hvordan den nærmest lager stråler fra sentrum.

Certina3.jpg

Skilpadda.

Certina4.jpg

Pleksiglasset som ligger nesten som en kuppel oppå klokka.

Klokka ble plukket fra hverandre, hver del renset, pakninger og fjærer byttet, kasse og pleksiglass polert. Den bærer fortsatt sine bruksmerker og har en fin patina. Moro å gå med bestefars klokke på armen.
 
Re: anhostma 15.12.09 (GO Senator Cronograph)

Elegant sak...har selv hatt en GOSE, dog savnet jeg panerai for mye dessverre!
 
Re: anhostma 15.12.09 (GO Senator Cronograph)

Nydelig!

Gratulerer så mye. Det er en virkelig flott klokke.
 
Det må jeg si....

Du tuller ikke rundt med nybegynner-ur.

Dersom dette er ditt første mekaniske ur, er jeg spent på fortsettelsen.

Bra start!
 
Re: anhostma 15.12.09 (GO Senator Cronograph)

Et virkelig flott ur,- med den innmaten !
Er nesten finere bakfra. ;)

Regner med den sitter på håndleddet på julaften ?
 
Re: anhostma 15.12.09 (GO Senator Cronograph)

Herregud så nydelig GO!!
:D :D :D
 
Re: anhostma 15.12.09 (GO Senator Cronograph)

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger. Den skal rett på håndleddet på julaften ja.
 
Re: anhostma 15.12.09 (GO Senator Cronograph)

Gratulerer med et flott ur, en pangstart på samlingen må jeg si :eek:
 
Re: anhostma 15.12.09 (GO Senator Cronograph)

Gratulerer med feiende flott klokke, anhostma!

GO senator er en veldig flott serie med ett spennende caliber.
Etter at jeg fikk øynene opp for GO har jeg sluttet å kjøpe andre merker.
 
Re: anhostma 15.12.09 (GO Senator Cronograph)

Ja det er utrolig flotte ur. Og jeg har sett du har noen særdeles flotte eksemplarer. Er veldig svak for pano selv, men det blir nok ikke før neste runde. Men gratulerer til deg også med en fantastisk GO samling.
 
Re: anhostma 15.12.09 (GO Senator Cronograph)

Bra start på samlingen, må jeg si Anhostma.
Du inspirerer en annen nybegynner til å legge ut bilder også, men sitter ikke på spektakulære saker som deg.

Når begynner neste runde mht til GO da?
Min erfaring er at når en først begynner å tenke så er det ikke så går det ikke så lang tid, men kanskje er du skrudd sammen annerledes enn undertegnede?
 
Re: anhostma 15.12.09 (GO Senator Cronograph)

GRATTIS!

Det er et usedvanlig vakkert og solid ur, - et utmerket valg!

Lykke til med det som definitivt blir et langt og lykkelig ekteskap, og muligvis også den vakre familieforøkelse i samlingen! :D
 
Re: anhostma 22.12.09 - Glashütte Original

tombs skrev:
Gratulerer med et flott ur, en pangstart på samlingen må jeg si :eek:

Ja det var dette med samling da. Drømmen er jo å kunne få til en flott samling med årene. Men slik det ser ut nå regner jeg med at denne nyanskaffelsen får nyte godt av statusen som enebarn ganske lenge :) :)

broadarrow06 skrev:
Bra start på samlingen, må jeg si Anhostma.
Du inspirerer en annen nybegynner til å legge ut bilder også, men sitter ikke på spektakulære saker som deg.

Når begynner neste runde mht til GO da?
Min erfaring er at når en først begynner å tenke så er det ikke så går det ikke så lang tid, men kanskje er du skrudd sammen annerledes enn undertegnede?

Synes jeg har fått et flott dressur nå, og har allerede tanker om hva som hadde vært et bra supplement. men det blir nok med tanken en god stund framover :) :)


Er det noen av brukerne her som har noen erfaringer på hvor lang tid man må bruke på å opparbeide seg en respektabel samling?
 
Re: OPPDATERT anhostma 22.12.09 - Glashütte Original

Jaja, ser man det..... :)

Støtter deg på ditt nye valg; - PanoMatic blir en "keeper", og er hakket hvassere enn Senator'en.

Jeg er selv svanger med en PanoMaticLunar, men har ikke bestemt meg helt (jfr. tråd under "Klokker").
Dog, en gang.... kommer det en PanoMatic til gårds her også.... :D

Nyt julen med den gode klokkefølelse - den kom åpenbart behagelig tidlig i år. 8)
 
Re: OPPDATERT anhostma 22.12.09 - Glashütte Original

For min egen del foretrakk jeg Senator chronoen, det er et utrolig sobert og klassisk ur. Et av mine GO-favoritter. Men for all del, PanoMatic er klasse hele veien :D
Grattis! Kos deg med den på armen i jula!
 
Re: OPPDATERT anhostma 22.12.09 - Glashütte Original

Synes du gjorde et bra, og riktig bytte :D

Liker nykommeren bedre enn chronographen. Den har mer "personlighet" og er mer spesiell, og har dessuten mer av GO`s DNA i sitt design. Chrono har de fleste merker, men big date og desentraliserte visere gir særpreg.

Også kudos for god service hos nevnte klokkebutikk. Ikke dumt det heller :D
 
Re: OPPDATERT anhostma 22.12.09 - Glashütte Original

Synes du gjorde et helt riktig valg. Den siste lyser det GO ut av. Den skiller seg ut i mengden av klokker.

Kos deg masse med den i julen :mrgreen:
 
Re: OPPDATERT anhostma 22.12.09 - Glashütte Original

Anders skrev:
For min egen del foretrakk jeg Senator chronoen, det er et utrolig sobert og klassisk ur. Et av mine GO-favoritter. Men for all del, PanoMatic er klasse hele veien :D
Grattis! Kos deg med den på armen i jula!

Som sagt liker jeg også chronoen veldig godt. Og jeg var på nippet til å vente på den. Det som var utslagsgivende for meg ble langtidsperspektivet. Hvis jeg skulle hatt en eneste klokke er chronoen i mine øyne en perfekt hybrid. Flott som dressklokke, men klarer seg også (spesiellt med lenke tror jeg) i mer uformelle settinger. Men med tanke på at jeg på sikt kunne tenke meg å etablere en aldri så liten samling fikk jeg mer lyst til å rendyrke uttrykkene. Panoen er en nydelig dressklokke. Kunne på sikt tenke meg å supplere den med noe som er hakket røffere en chronoen.

Fks er GO senator navigator chronograph noe jeg kunne tenke meg å parre panoen med på sikt.
glashutte-senator-39-34-17-17-04_ME.jpg
 
Re: OPPDATERT anhostma 22.12.09 - Glashütte Original

Du har gjort et klokt valg, anhostma
Det beste valget ville vært begge klokkene ;)

PanoReserve har en mer særegen urskive med den geniale datoløsningen og off-center visere samt ett kunstverk av en bakside. Innmaten med caliber 65, med dobbel svanehals, 48 juveler og en gangreserve på 42 timer er et mesterverk.
 
Oppdatert samling pr 08.05.10

Har oppdatert samlingen med noen nye tilskudd i løpet av 2010.