Aksjetråden

picking_bad_stocks_2x.png
 
Jeg er fullstendig nybegynner i dette faget, men tenkte å plassere litt av sparepengene i fond. Nå har jeg opprettet en konto hos Nordnet. I første omgang lurte jeg på å kjøpe indexfond «Norge» og «verden». Har dere noen tips til hva jeg bør gå for?
 
Jeg er fullstendig nybegynner i dette faget, men tenkte å plassere litt av sparepengene i fond. Nå har jeg opprettet en konto hos Nordnet. I første omgang lurte jeg på å kjøpe indexfond «Norge» og «verden». Har dere noen tips til hva jeg bør gå for?

For langsiktig sparing ville jeg diversifisert i flere fond. Ville puttet omtrent like andeler i USA, Norge, Kina og Europa. Hvis jeg var deg ville jeg også ventet noen uker/mnd og sett hvordan ting utvikler seg først. Vi er i en tid nå hvor jeg mener likviditet er gull verdt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Jeg er fullstendig nybegynner i dette faget, men tenkte å plassere litt av sparepengene i fond. Nå har jeg opprettet en konto hos Nordnet. I første omgang lurte jeg på å kjøpe indexfond «Norge» og «verden». Har dere noen tips til hva jeg bør gå for?
Hei!

Indeksfond «Norge» og «verden» var litt diffuse navn, men at du bør sette noen penger i indeksfond er som regel en god vurdering.
Fondsparing handler i stor grad om tidshorisont og risiko, det er to variabler du bør tenke litt på.
I og med at du har registrert deg hos Nordnet kan du se på Superfondet Norge, og et globalt indeksfond som f.eks DNB Global Indeks eller KLP Aksjeverden. Du må selv se om du ønsker å eksponere deg mot emerging markets, spesielle bransjer osv.

Les deg opp og prøv deg litt frem, lykke til :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Jeg ville ikke hatt like stor del i Norge som verden. Personlig har jeg bredt globalt indeksfond som grunnmur og så krydret med sektorfond/ETF (teknologi og gaming) på toppen. Ta noe du selv har troen på de neste 10-20-30 årene :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Hej norska vänner!

Tänkte att jag i dessa tider skulle be om lite råd.Ligger väldigt likvid vilket jag är mycket nöjd över och vill på sikt ha exponering mot Norge. Gärna i dessa tider då SEK är svag men NOK är ännu svagare i och med oljan. Med något norskt i portföljen kan jag därmed då bättre riskprofil och en hävstång i att börsen i sig är oerhört svag (som bekant) och att jag tror NOK med tiden kommer ta igen gapet mot SEK.

Undrar därför om ni har lite tips på bra norska case? Ni har otroligt mycket olja & energi på er börs och det är inte något jag är så intresserad av utan intresserad av bolag som kommer växa fint på lång sikt men det behöver inte vara ett grönt case. Inte intresserad av för små bolag heller eller bolag som är hype och förhoppning. Vill gärna att det finns ett bra kassaflöde och en viss stabilitet. Tomra är ett givet bra bolag som jag länge följt och tycker om. Vad tror ni där? Det är lite som med svenska Nibe, mycket bra bolag men det känns alltid dyrt men det går bra ändå.
Sbanken har jag tittat lite på. Någon åsikt där? Jag som svensk kommer inte i kontakt med dom men förstår det lite som att det kan kanske bli lite av ett Avanza som vi har i Sverige.
Tips på andra bolag och på nivåer där det kan vara attraktivt att gå in? Mycket tacksam för svar :)

Allt gott!
 
Hej norska vänner!

Tänkte att jag i dessa tider skulle be om lite råd.Ligger väldigt likvid vilket jag är mycket nöjd över och vill på sikt ha exponering mot Norge. Gärna i dessa tider då SEK är svag men NOK är ännu svagare i och med oljan. Med något norskt i portföljen kan jag därmed då bättre riskprofil och en hävstång i att börsen i sig är oerhört svag (som bekant) och att jag tror NOK med tiden kommer ta igen gapet mot SEK.

Undrar därför om ni har lite tips på bra norska case? Ni har otroligt mycket olja & energi på er börs och det är inte något jag är så intresserad av utan intresserad av bolag som kommer växa fint på lång sikt men det behöver inte vara ett grönt case. Inte intresserad av för små bolag heller eller bolag som är hype och förhoppning. Vill gärna att det finns ett bra kassaflöde och en viss stabilitet. Tomra är ett givet bra bolag som jag länge följt och tycker om. Vad tror ni där? Det är lite som med svenska Nibe, mycket bra bolag men det känns alltid dyrt men det går bra ändå.
Sbanken har jag tittat lite på. Någon åsikt där? Jag som svensk kommer inte i kontakt med dom men förstår det lite som att det kan kanske bli lite av ett Avanza som vi har i Sverige.
Tips på andra bolag och på nivåer där det kan vara attraktivt att gå in? Mycket tacksam för svar :)

Allt gott!

Jeg har veldig troen på at norsk laks vil være en svært god og trygg investering over tid.
 
Laks sjømat som nevnt . Yara har holdt seg godt under nedturen. Profiterer vel nå billig energi, alle må vel ha kunstgjødsel.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kramer
Har vært inn og ut de siste to ukene, men er nå all out og venter på neste drop ned. :) Og handler der, for alt skal bli jævligere enn det er nå i markedet. Ikke så gæli det ikke er godt for noe; mange gode tradingmuligheter kommer til de som har tolmodighet.

Ingen med sine fulle fem valgte å sitte over helgen i dag.

EDIT: For de som er opptatt av reality check. Les side 15 om de 3 strategiene. "Lystig" lesing: https://www.fhi.no/contentassets/c9...-etter-uke-12.--med-vedlegg.-24.mars-2020.pdf
 
Redigert:
Har vært inn og ut de siste to ukene, men er nå all out og venter på neste drop ned. :) Og handler der, for alt skal bli jævligere enn det er nå i markedet. Ikke så gæli det ikke er godt for noe; mange gode tradingmuligheter kommer til de som har tolmodighet.

Ingen med sine fulle fem valgte å sitte over helgen i dag.

EDIT: For de som er opptatt av reality check. Les side 15 om de 3 strategiene. "Lystig" lesing: https://www.fhi.no/contentassets/c9...-etter-uke-12.--med-vedlegg.-24.mars-2020.pdf

Enig mtp børsen. Tok en, prosentvis, solid gevinst på AKERBP, STB og BWO på torsdag. De siste ukene har vært fantastiske for småtrading. Har også blitt interessant med trading av bear-produkter.

Når det gjelder stategiene tror jeg ikke det går så langt. Om ikke mange ukene får vi fasitene fra de landene som de facto har endt opp med "slipp løs". Da har vi et realistisk scenario å sammenligne med.
 
Derom man ser på aksjemarkedet de siste to ukene kan det virke som at markedet har priset inn en rask innhenting, jeg tror det er altfor optimistisk.

Jeg tror på en mer langvarig krise som vil vare i flere år, dersom det skjer vil det gå mer ned enn opp ganske lenge.

Å stenge ned samfunn slik vi nå ser i de fleste land er et eksperiment vi rett og slett ikke aner resultatet av, det kan bli stygt.