Acceptabelt avvik på panerai!

Se i instruksjonsboken. Der står avviket målt spesielt for ditt ur og tolleransen. For P3000 er toleransen -4/+7 (mitt ur er målt til +3,7).
I tillegg oppgir Panerai et snitt avvik ved ulik fjærbelastning, denne skal være bedre enn 4.
 
  • Liker
Reaksjoner: SNG og Entropy
Bra info @Gin. Jeg klarte ikke finne denne på panerai.com så tenkte cosc ville være dekkende.

(Tror forøvrig p verkene ikke er cosc grunnet kostnad snarere enn nøyaktighet)
 
Instruksjonsboken borde jag självklart sett på först.
Utan att vara någon expert så ser det ut som den gick lite fort redan från fabriken. Eller tolkar jag datan fel?



En annan sak jag alltid funderat över. Denna är såld ett år efter prod. Full service efter 5 år rekommenderas. Dvs 4 år efter att den köptes? Relativt ofta dyker det upp klockor producerade ett år men uttagna ett par år senare. Hur ska man tänka här egentligen med tanke på service.

Fullt klar över att 5 år är en rekommendation. Men det är en annan diskution :)
 
Redigert:
Som du ser så e
Instruksjonsboken borde jag självklart sett på först.
Utan att vara någon expert så ser det ut som den gick lite fort redan från fabriken. Eller tolkar jag datan fel?



En annan sak jag alltid funderat över. Denna är såld ett år efter prod. Full service efter 5 år rekommenderas. Dvs 4 år efter att den köptes? Relativt ofta dyker det upp klockor producerade ett år men uttagna ett par år senare. Hur ska man tänka här egentligen med tanke på service.

Fullt klar över att 5 år är en rekommendation. Men det är en annan diskution :)

Som du ser så er det relativt store utslag på nøyaktigheten alt etter hvordan uret er plassert, krone ned/opp, skive ned/opp osv. og hvor i gangreserve syklusen uret er.

Hvis ditt ur er plassert horisontalt med skiven opp (HH) store deler av døgnet, så vil det naturlig nok uret fortne mer, enn om det store deler av døgnet er plassert vertikalt med kronen ned (VD).
Siden dette mønster er ulikt fra bruker til bruker, så er det nyttig informasjon for urmakeren at på din arm, så fortner uret med +15sek/døgn, han kan da justere uret basert på denne info.

Et godt designet urverk skal selvfølgelig ha minst mulig variasjon i de ulike posisjoner/gangsyklus, men det er jo en annen diskusjon;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ceramic og SNG
Interessant lesing, visste bla. ikke at avvik fremkommer i manualen. Ser nå også at Panerai-urene er godkjent for temperaturer mellom -10 til +60 C. Det har jo vært greit under 10 C på østlandet den siste perioden. Nå påvirker vel kulden først og fremst oljen og kan i værste fall ødelegge klokka, men helt konkret hvordan påvirker kulden hastigheten?
 
Min synsing tilsier at kaldere olje gir seigere/tregere olje som ved utslag burde resultere i tregere gange.

Men jeg tror håndledd og klokke under jakke gir en høyere driftstemperatur enn det vi har i luften.
 
Min synsing tilsier at kaldere olje gir seigere/tregere olje som ved utslag burde resultere i tregere gange.

Men jeg tror håndledd og klokke under jakke gir en høyere driftstemperatur enn det vi har i luften.
Enig, men husk at håndleddet ditt har i utgangspunktet ca 37 grader, dvs at klokka vil varmes fra undersiden selv ved fysisk eksponering i kulden.
Tom
 
Hei (wee, mitt første diskusjonsinnlegg)

Min Panerai Pam 320 fra 2011 er også slik som din, som mister ca 15 s om dagen. Gjort i grunn det flere år uten forverring, men nå er jo det tid for service, og det er in house så Bjerke ikke fikser selv, og lest at servicer kan ta flere måneder på denne klokken på andre panerasti forum. Så når Paneraien er på spa ferie i noen mnd, kjøper jeg en ny venteklokke, nemlig en Rolex 116610LV, så blir ikke ventetiden så ille :) måtte stå på venteliste på Rolexen en stund for å få kabalen til å gå opp :)

Men Ceramic, fikk du noen svar fra Bjerke med klokken din?

Hej, ja. Men mitt avvik kom av oregelbunden användning (3 dagar i boxen 1 på armen osv) vid kontroll av urmakare gick den felfritt. Nackdelen med 8 dagar pr. ;)

Klockan är tyvärr inte i min ägo längre. Möjligen ny ägare har mindre avvik vid regelbunden användning.

Angående service. Har du hört med Nymans eller Klarlunds? Möjligt dom gör det inhouse.
 
Fått mig 233 igen så bumpar med ny fråga :rolleyes:

Uret är från 2006 (233 nr 100 för att vara exakt) med okänd service historik. Hade tänkt och sända iväg den på spa omedelbart.
Men amplitud är bra, gång ok -4 sec pr dag. (-17 sec på 5d.). PR efter 5d är på ca 45% och trycktest till 100m är ok.

Känns lite onödigt att skicka iväg den 4mnd till 8k+. Eller riskerar jag mer slitage och en större service räkning vid att vänta en stund?

 
Redigert:
Grattis med vakker Panerai :)

Jeg ville ventet, som en referanse er - 4 sek er innenfor intervallet Rolex jobber med (+-3 til 5 sek). Det vil si i garantiperioden (5 år) skal ikke rolexen avvike mer enn 3-5 sek. Har du bookleten som følger klokken, der vil du finne hva aviket ble målt til da den ble testet første gang, men siden service historie er ukjent (som er i samme booklet), har du kanskje ikke den boken :)

Jeg mener er det ikke tegn på behov for service, så avventer du.

Jeg sjekket med Nymans og Klarlunds, de gjorde det ikke in house, sendes samme sted som Bjerke ville.

Tack för svar. Över 9 dagar gick den faktiskt +5 sec totalt. Så avaktar nog lite. Märker även att det går lite fortare i boxen och lite långsammare på armen.

Service manualen har jag självklart :)


Betydligt charmigare när dom fortf var handskrivna :).
Märkligt att dom slutade uppge amplitud på AM/PM modellerna.
 
233 dot dial från från första produktions året (2006) och troligtvis helt utan service. Har idag en power reserve på 9dagar och ett avvik på
 
Redigert: