Acceptabelt avvik på panerai!

Ceramic

Støttemedlem
Medlem
28. mars 2012
Innlegg
1.664
Inte tänkt så mycket över avvik i gången på mina ur tidigare. Men testat min fifty fathoms i ett par veckor då det börjar bli dags för service.
Sista veckan har jag även följt med på min 233. BPn går helt på sekunden meddans pannan har ett avvik på ca 15 sekunder om dagen (fort)

Denna är lite över ett år gamal och köpt på bjerke.

- är detta normalt för panerai?
- kan bjerke justera detta inhouse?
- Garantisak?

Som sagt gör mig egentligen inget. Men då den är under garanti kan de kanske vara smart o få det justerat. Förutsatt att det inte är normalt då!

Obligatoriskt bild av klockan :)
 
+15 sek/24t er ikke akseptabelt.
Er uret kjøpt hos Bjerke, så fikser de dette raskt for deg.
 
Det var det jag misstänkte!
Då blir det en tur till bjerke. Tack för svar :)
 
Redigert:
Hvilket instrument bruker du til å måle tidsavvik? Sitter med en 312 selv jeg mistenker avviker mer enn hva som er akseptabelt.
 
Ställde den mot Watchville och kollade av dagligen. Inte gjort det mer avancerat än så.
Fick avviket på Blaincpain bekräftat av urmakare. -1 sec så det stämmer nog med -15 på pannan också.
 
Dette handler ikke om akseptabelt eller ikke.
Et ur er justert med beste mening. Likevel er det relativt store forskjeller på hvordan urene brukes. Noen sitter stille hele dagen, andre farter mye rundt.
Dette påvirker selvfølgelig verket. Det er helt vanlig at urmaker må justere ditt ur til din livsstil.
Dersom han eller hun ikke lykkes med dette på første forsøk betyr ikke dette at urmaker eller klokken er dårlig. Det betyr bare at man må finjustere til man treffer det som er medianen innenfor ditt bruk.
 
Nå er det i første omgang spekulasjon fra min side ettersom avvik ikke er målt. Livsstil har helt klart noe å si på eventuelt avvik for det kan påvirke hvilken posisjon klokken befinner seg i, tyngdekraft, temperatur osv. Tror ikke det er noen her som mistenker at urmaker eller klokkene er dårlige om en klokke ikke holder akseptable nivåer i forhold til bruken.
 
Nå er det i første omgang spekulasjon fra min side ettersom avvik ikke er målt. Livsstil har helt klart noe å si på eventuelt avvik for det kan påvirke hvilken posisjon klokken befinner seg i, tyngdekraft, temperatur osv. Tror ikke det er noen her som mistenker at urmaker eller klokkene er dårlige om en klokke ikke holder akseptable nivåer i forhold til bruken.
Ordla meg nok slik at det kunne misforståes. Det var på ingen måte rettet slik mot noen her, bortsett fra ordbruken om dette er akseptabelt. Det var ment som en generell kommentar på hvorfor enkelte ur går galt. Det er tidligere vært noen oppgulp mot Urmaker som ikke klarer å justere verk på første forsøk. Dette var skrevet med tanke på det.

Det som derimot er uakseptabelt er hvis en produsent har verk som ikke lar seg gå nøyaktig innenfor justeringsmulighetene.
 
Ordla meg nok slik at det kunne misforståes. Det var på ingen måte rettet slik mot noen her, bortsett fra ordbruken om dette er akseptabelt. Det var ment som en generell kommentar på hvorfor enkelte ur går galt. Det er tidligere vært noen oppgulp mot Urmaker som ikke klarer å justere verk på første forsøk. Dette var skrevet med tanke på det.

Det som derimot er uakseptabelt er hvis en produsent har verk som ikke lar seg gå nøyaktig innenfor justeringsmulighetene.

Vi er nok relativt enige her :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy
Er dere sikker på at aktivitet påvirker "mye" forskjell?
Jeg har tatt et par tester i badeperioder og kontorperioder med samme klokke. Har aldri tatt snekkertesten :)
Aldri merket forkskjell på de to klokkene jeg testet, Rolex Daytona (2009 modell uten service) og ny SUB.
 
Det er alltid vanskelig å være bombastisk, vil jeg tro. Det er jo snakk om svært mange forskjellige erfaringen, på forskjellige verk, under forskjellige forhold osv. Hvem vet, kanskje forhold som temperatur mellom kontorperiode og badeperiode også bidrar?

Jeg baserer påstanden på informasjon fått av flere forskjellige urmakere på forskjellig tid. Første gang på urmakerkurs @Greg og jeg avholdt for noen år siden. Senere av bla Tidemann og heier.

Det er hvertfall viktig å være åpen for flere årsaker dersom man irriterer seg over upresise ur.

En ting å prøve er forøvrig også å legge klokken på forskjellig vis på nattbordet. Krone ned, krone opp, skive opp, skive ned. Jeg husker ikke i hodet hva som er hva men man kan klart sakke eller øke farten på verket ved å la det ligge i en bestemt posisjon gjennom natten.

Det blir jo helt klart festlig når man tar i betraktning at årets lengde øker med omkring et sekund i året, og at tid tross alt er konseptuelt.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf og Rød
Kan aktivitetsnivå ha så store effekter på et manuelt verk da, @Entropy? Jeg kan forstå det på en automatisk klokke, som konstant vil være fullt opptrukket hos en aktiv person, og ha lavere kraftreserve på en stillesittende person. Tyngdekraften gjør jo sitt, men skal vel ikke normalt sett utgjøre 15 sekunder i døgnet?
 
Kan aktivitetsnivå ha så store effekter på et manuelt verk da, @Entropy? Jeg kan forstå det på en automatisk klokke, som konstant vil være fullt opptrukket hos en aktiv person, og ha lavere kraftreserve på en stillesittende person. Tyngdekraften gjør jo sitt, men skal vel ikke normalt sett utgjøre 15 sekunder i døgnet?
Når vi snakker om vanlige ur og ikke når constant force etc så er jeg av den forståelse at hovedfjæren påvirker nøyaktigheten mest når den nærmer seg tom for kraft. Det som påvirker mest er balansen, og derav utviklingen av virvelvinder (i utgangspunktet utviklet til lommeur som hadde mye lik plassering i forhold til tyngdekraft). At uret halter har selvfølgelig også påvirkning på nøyaktighet, og frekvensen påvirker hvor enkelt det teoretisk er å få verket til å gå presist.
Dersom min forståelse på dette er korrekt er det også logisk at justering av verket justeres på nettopp balansen og ikke på hovedfjæren.

Men, men så mange deler er det også mange mulige årsaker til upresise ur.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84
Dette handler ikke om akseptabelt eller ikke.
Et ur er justert med beste mening. Likevel er det relativt store forskjeller på hvordan urene brukes. Noen sitter stille hele dagen, andre farter mye rundt.
Dette påvirker selvfølgelig verket. Det er helt vanlig at urmaker må justere ditt ur til din livsstil.
Dersom han eller hun ikke lykkes med dette på første forsøk betyr ikke dette at urmaker eller klokken er dårlig. Det betyr bare at man må finjustere til man treffer det som er medianen innenfor ditt bruk.

Dette er nytt for meg. Er interessert i å høre mer, brukererfaringer, hvilke urmakere gjør dette, hvilke manufakturer anbefaler det osv. :)
 
Tviler på at noen merker kommunisere dette på noe vis. Det er nok mer slik at når nøysommelige klokkenerder som oss selv hamrer ned utsalgsstedenes dører så er de vant med å justere verket slik at brukeren får en klokke som går nøyaktig på hans hånd.
Alle verk med justeringsmuligheter vil jeg si, ikke anbefaler det, men tilrettelegger for at eieren skal ha et nøyaktig ur utifrå sine faktorer.

En timegrapher måler ikke verket i en posisjon. Utfallet av verkets totale nøyaktighet regnes mot gjennomsnittet. I noen posisjoner på timegrapheren vil verket sakke, i noen gå korrekt og i noen gå for fort. Når alle posisjoner er innenfor en toleranse oppnår verket feks cosc.

Om et ur er justert perfekt til en timegrapher, og brukeren har klokken posisjonert med hovedvekt i en posisjon som kanskje ikke var mest nøyaktig på timegrapheren, feks på skrivebordet flere timer om dagen, vil dette gi utslag i brukerens opplevde nøyaktighet/unøyaktighet.

Vedopplevd unøyaktighet er det da et alternativ å få verket justert slik at brukeren opplever verket mer nøyaktig hos seg.
 
Nu lever nog jag ett ett fullt normalt "vardagsliv" uret spenderar ett par dagar på armen och ett par dagar i boxen. Lek med dottern, desk diving på kontoret osv. Att 15 sec om dagen beror på min "o"normala livstil köper jag inte helt. Detta är ju även ett manuellt verk med 8 dgr pr så armrörelse ska väl inte påverka likt en automatisk?

Men är helt säkert en enkel justering och var inte på något sätt menat som negativt mot panerai som märke. Utan en undrar om det är normalt, samt fråga om bjerke klarar detta själva? Har förstått att dom inte utför service på inhouse panerai själva, möjligt jag har fel här!

Klockan åker in på bjerke efter helgen, update kommer :)
 
P.2002 ser ut til å ha en temmelig lett tilgjengelig justeringsskrue på balansen, så jeg vil bli forundret om de ikke klarer å gjøre dette på en forsvarlig måte i huset.

De kommer nok til å anbefale en kostbar service isteden muligens?
 
Hehe. Ja en rekommendation om service räknar jag nästan med och få ;)

Men skämt å sido. Vad är ett acceptabelt avvik? Klockan är ju under garanti. Är detta en garanti sak som bjerke bör justera utan kostnad? Hur petig är det lov att vara och var går gränsen för när det inte är en garanti sak? Om det nu är det..
 
De justerer den gratis for deg. Aldri noe problem. Regner med at dette er min gamle? Nevnte det for Bjerke i sin tid, men skulle vente til den "gikk seg til" før justering. Den ble dessverre flippet før jeg rakk justeringen. De gjør det nok ikke mens du venter, men det bør ikke ta mange dagene. (Den blir nok sendt til verkstedet deres)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ceramic