A. Lange & Söhne

Ikke la denne tråden utvikle seg til en Lange vs Patek tråd.

Også enig. Kunne bare ikke dy meg når 'tysk husflid' dukket opp.
Og ja - utvalget av PP bildet var ikke tilfeldig og noe urettferdig...

Nyt ellers arbeidets dag og Langes utmerkelse til årets ur i kategorien beste herreur på årets Baselworld med denne
[video=youtube_share;5Ulqk9UBVlk]http://youtu.be/5Ulqk9UBVlk[/video]
 
Så på en datograph her tidligere i uken. Absolutt en klokke jeg kunne tenkt meg, men foreløpig må jeg prioritere tak over hodet :cool:

New+Lange+Datograph+Up+and+Down+SIHH+2012.jpg
 
Egentlig er dette ganske fornuftig. Når klokken har stoppet vil du alltid måtte stille tiden når du skal ha den i gang igjen. Og da er det hundre ganger enklere å stille den nøyaktig når sekundviseren står på 12/0. Mye verre hvis den hadde stoppet på f.eks 20 sekunder over. Hvordan sette en minuttviser nøyaktig på 20 sekunder?

Enig @Mathfjeld ?

Ikke enig.

Du har et poeng, men det er ikke praktisk.

Når jeg skal ta en klokke i bruk som har stoppet trekker jeg alltid opp klokken, venter til sekundviseren står på 60/0 også trekker jeg ut kronen (gitt at klokken kan hackes). Når klokken er hva jeg har stilt den på trykker jeg inn kronen igjen og klokken begynner å gå NØYAKTIG når jeg vil. Med din logikk vil du stille klokken til neste hele minutt, vente til tekst-tv`n viser at klokken er hva du har stilt den til, for å så begynne å trekke uret som en gal uten å egentlig ha kontroll over når den begynner å gå igjen. Altså mye MINDRE nøyaktig enn å stille klokken etter at den er trukket opp.
Derfor synes jeg fremdeles dette er en idiotisk funksjon.
@Minuteman
 
Redigert av en moderator:
Det går ikke fram av videoen, men jeg tipper (håper) at det fungerer som følger: Klokka stopper og sekundviseren resetter seg til null når klokka er nesten tom for juice. I så fall kan man plukke den opp av boksen, trekke ut krona for å stille minuttviseren, for så å trykke inn krona igjen synkronisert med atomuret som du selvfølgelig også har i boksen.

Med en liten reserve klar begynner da klokka å gå, slik at du i ro og mak kan trekke den opp mens du flanerer til garasjen.

Hvis det funker sånn ser jeg absolutt poenget :)
 
Ok, så du tror (håper) at når klokken har stoppet vil den begynne å gå igjen om du tar krona ut så inn igjen? Hadde i såfall vært en snedig løsning.
 
Tror det er en misforståelse pga dårlig oversetting. Sekundviseren går nok til klokken tolv når urverket hackes.
 
Håper og tror at @Thomas har rett, subsidiært @reim. Om @Mathfjeld har rett betyr det at både Lange, alle hans sønner og jeg har feil, og det ville vært fanker'n så forsmedelig.
 
Redigert av en moderator:
@Thomas Det virker mest logisk ja, og da er hele poenget borte utover show-off. (Hvorfor resette sekundviseren når klokka går tom for kraft, hvis det allikevel vil skje med det samme eieren trekker ut krona?)

Men nå måtte jeg søke litt, og her er en anmelder som faktisk sier at klokka stopper på null sekunder når den er tom. Det forteller meg at det kan være litt igjen :)
 
Redigert av en moderator:
Uten å faktisk forstå funksjonen fult ut stoler jeg på ALS når de sier det er smart.