A. Lange & Söhne

Medlem
15. juli 2009
Innlegg
6.507
Redigert av en moderator:
Satt og håpet at denne var postet i unboxing-delen når jeg såg trådtitel ;)
Kan aldri få får mye info og bilde/video-snakks fra Adolph og sønnene hans
 
Hmmm, hvorfor er det nyttig at sekundviseren nuller seg når klokken stopper? Det resulterer jo bare i at sekundviseren ikke matcher minuttviseren. Mulig minuttviseren også nullstiller seg, men det kom jo ikke frem av filmen.

Ellers er jeg helt enig at det var på høy til med en ALS tråd.

Har hatt en nydelig ALS Tourbillon som bakgrunnsbilde på macen noen år nå.
 
Noe som fascinerer meg med ALS er de demonterer klokkene når andre produsenter ville sendt de til forhandlere. Bare fordi... :cool:
 
Up & Down var lik tidligere, men størrelsen var 35,9x7mm.




1815 Moonphase også i 35,9x8mm.
A-Lange-231-031-1815-Moonphase-5972-fgw.jpg
 
Noe som fascinerer meg med ALS er de demonterer klokkene når andre produsenter ville sendt de til forhandlere. Bare fordi... :cool:

Haha, ja det er merkelig. Har alltid lurt på hvorfor/om dette gjør det endelige resultatet noe bedre. Hva om den første monteringen var den heldigste? :p
 
Hmmm, hvorfor er det nyttig at sekundviseren nuller seg når klokken stopper? Det resulterer jo bare i at sekundviseren ikke matcher minuttviseren. Mulig minuttviseren også nullstiller seg, men det kom jo ikke frem av filmen.

Egentlig er dette ganske fornuftig. Når klokken har stoppet vil du alltid måtte stille tiden når du skal ha den i gang igjen. Og da er det hundre ganger enklere å stille den nøyaktig når sekundviseren står på 12/0. Mye verre hvis den hadde stoppet på f.eks 20 sekunder over. Hvordan sette en minuttviser nøyaktig på 20 sekunder?

Enig @Mathfjeld ?
 
Redigert av en moderator:
Kult initiativ, Thomas!

A. Lange & Söhne fortjener sin tråd.
Dette kan jo være en hyggelig lekegrind for de vakre bilder og informasjon om denne tyske unike manufakturen.
Unik - ikke bare ift sin produksjon og kolleksjon, men også historie.

Noe som fascinerer meg med ALS er de demonterer klokkene når andre produsenter ville sendt de til forhandlere. Bare fordi... :cool:

Haha, ja det er merkelig. Har alltid lurt på hvorfor/om dette gjør det endelige resultatet noe bedre. Hva om den første monteringen var den heldigste? :p

Ja, her er vi ved kjernen i det som også skiller A. Lange & Söhne fra andre manufakturer.
Dette er ikke samlebåndsproduksjon.

Lave produksjonstall (<9000/år) og ekstremt høyt kvalitetsfokus gjør hvert enkelt ur unikt. Som 100% in-house manufaktur er det ikke bare produktutvikling og produksjon av urets deler som skjer under eget tak.
Urene monteres, justeres, demonteres og monteres igjen - for hånd - før de forlater fabrikken for videre distribusjon.

Demonteringen etter "ferdig produkt" med sikte på ytterligere forbedring, er nettopp den ekstra kvalitetsdimensjonen som gjør A. Lange & Söhne så unik, der den ytterste perfeksjon skal prege - og preger - alle ledd i et ur fra A. Lange & Söhne.
”State of The Art Tradition” forplikter.

Og jeg må nesten si; - du kjenner litt på nettopp den følelsen når du bærer det. Og det er ikke bare på grunn av vekten av 950 Platinum.:p


Her en liten videosnutt som får frem noe av filosofien. Tilfeldigvis med min egen Lange 1 Time Zone som eksempel...

[video=youtube;_AnyED9ark0]http://www.youtube.com/watch?v=_AnyED9ark0[/video]



Og her et knippe bilder av min.

DSC_0245-1.jpg


DSC_0284.jpg


DSC_0258.jpg


IMG_2218.jpg
 
Håpet du postet i tråden, Moore :)

Du har mye innsikt i merket, og har vel snakket flere ganger med representanter når du har handlet? Vet du noe om ekspansjonen til Lange de siste åra? Jeg regner med de har fokusert en del på asia, spesielt Kina?

Jeg tror det bare er et tidsspørsmål før vi får Lange til lille Norge. Se f.eks på Tidemann som har fått JLC og VC de to siste åra :) Noen som vet hvilke krav Lange setter til forhandlere?

Jeg vet det er mulig å få en guidet tur i Glashütte Original sin fabrikk etter nærmere avtale, men er det også mulig å få en tur hos Lange mon tro?
 
Milde himmel, den er bare så sinnsykt lekker @Moore

Men si meg en ting, hvorfor er time-zone indikatoren stilt inn på GMT-London og ikke Berlin:confused:
Er dette bare for bildenes skyld, eller bruker du den der til daglig?
 
Redigert av en moderator:
Håpet du postet i tråden, Moore :)

Du har mye innsikt i merket, og har vel snakket flere ganger med representanter når du har handlet? Vet du noe om ekspansjonen til Lange de siste åra? Jeg regner med de har fokusert en del på asia, spesielt Kina?

Jeg tror det bare er et tidsspørsmål før vi får Lange til lille Norge. Se f.eks på Tidemann som har fått JLC og VC de to siste åra :) Noen som vet hvilke krav Lange setter til forhandlere?

Jeg vet det er mulig å få en guidet tur i Glashütte Original sin fabrikk etter nærmere avtale, men er det også mulig å få en tur hos Lange mon tro?


Jeg kan ihvertfall understreke at det har blitt mange hyggelige samtaler med representanter for manufakturen rundt om. A. Lange & Söhne er nok en av de manufakturer jeg følger litt tettere enn andre.

De siste årene har USA og Asia vært sterkt fokusert.
Disse representerer store markeder, med høy kjøpekraft og relativt stabil, voksende økonomi. Tilgjengelighet er uansett viktig, da mye av veksten i markedet også er etterspørselsstyrt. Innen Asia er særlig Hong Kong, Singapore og Japan - samt Midt-Østen - viktig.
Europa er relativt godt dekket. Det siste var vel åpningen av ny Boutique i Paris, deretter kom den andre i Europa i Lisboa. Totalt har man 10 Boutiques globalt, og samlet cirka 210 utsalgssteder.

Vi må også huske at manufakturen har sin smertegrense ift hvor mye den faktisk kan vokse. Med en produksjon på godt under 9000 ur i året, utgjør dette en begrensende faktor ift hvor mange ur de kan produsere. Ambisjonen er likevel en gradvis vekst over tid.

Det er nok et poeng også å ha in mente at til tross for at manufakturen ble etablert i 1845, og har vært i produksjon i over 168 år, er det likevel de siste ca 25 år man har fått sin unike posisjon i markedet.
Det var Walter Lange (grunnlegger Ferdinand Adolph Langes oldebarn) som sørget for å bringe manufakturen “hjem” etter 2. verdenskrig, og senere jernteppets fall.
Walter Lange reetablerte A. Lange & Söhne i Glashutte den 7. desember 1990 i Sachsen.

A. Lange & Söhne´s lokaler ble nemlig ekspropriert under krigen, senere bombet, og Walter Lange flyktet for å unnslippe nazi-Tysklands regime. Walter Lange var likevel hele tiden fast bestemt på å vende tilbake for å fortsette urproduksjonen så snart mulighetene lå til rette for det. Det gjorde det i 1990.

Walter Lange er personlig hjernen bak A. Lange & Söhne´s revolusjonerende konstruksjon som tok horologien med storm i 1994; - Lange 1.
Det er mye symbolikk i denne benevnelsen, og Walter hadde navnet på uret klart lenge før han fra eksil vendte tilbake til Glashutte og reetablerte manufakturen.
Siden den tid har A. Lange & Söhne vært manufaktur på horologiens øverste hylle.
Den er "State of The Art".
Og bygget på "Tradition".


Og ja, det er fullt mulig å kontakte A. Lange & Söhne med forespørsel om besøk. Er man først i Glashutte ville det være synd og skam å ikke be om innpass. De har sin PR- og besøksavdeling, så du bør absolutt benyttet muligheten om du har tenkt deg reise i området Dresden og Glashutte.

Når det gjelder A. Lange & Söhne til Norge......
Tja, her har jeg faktisk mine tvil. Ikke det at jeg har noen signaler om det, men føler nok markedet blir ansett for begrenset.
I denne sammenheng er vi å anse som Norden, og foreløpig må vi derfor klare oss med København. Heller ikke Sverige har fått manufakturen.
Men, intet hadde vært mer hyggelig enn at vi fikk den. :cool:


Milde himmel, den er bare så sinnsykt lekker @Moore

Men si meg en ting, hvorfor er time-zone indikatoren stilt inn på GMT-London og ikke Berlin:confused:
Er dette bare for bildenes skyld, eller bruker du den der til daglig?

Svaret er så enkelt som at uret ble levert slik.
Bildet er tatt dagen etter at jeg mottok det, som faktisk var 17. mai i fjor. En svært så hyggelig happening, når sant skal sies.
Iveren etter å ta bilder overgikk en så uvesentlig detalj.....:cool:

Nå har jeg den alltid med meg på reiser, og det er bare en liten push på knappen, så er ny tidssone innstilt.
I seg selv er denne komplikasjonen fantastisk utført.
Forøvrig mer om akkurat det i galleritråden.
 
Redigert av en moderator:
We don't work with basic calibers, where modules are built together. Each individual caliber is optimally matched to the functionality of the watch.

Her har mange produsenter noe å lære.
 
Liker også denne tråden som fikk meg til å hente fram intervjuet jeg nylig leste med Lange's CEO Wilhelm Schmid (som var tidligere sjef for BMW i Sør Afrika for øvrig), Han kommenterer bl.a. dette med dobbelt monteringen som han forklarer bl.a. med at hver del blir polert etter demonteringen og siden denne poleringen (Finissering) er svært komplisert og ressurskrevende vil de først være sikre på at alle komponentene fungerer 100% . Derfor monteres uret først komplett før det demonteres for finissering.

Lange produserer ca. 5500 ur per år , vesentlig mindre enn de andre luxusmerkene som VC og PP og ifølge deres CEO vil de neppe øke produksjonen vesentlig. Kun edelmetall, kun herremodeler og ingen sportsmodeller. Og sånn skal det forbli. Med de nye produksjonslokalene de bygger i Glashütte tar de sikte på å sikre kvaliteten og kompleksitet ytterligere og ikke volumet. Ekspansjon for Lange er at flere av modellene blir enda mer kompliserte og dermed dyrere. Lange har idag 600 medarbeidere. De vil ikke oppgi hvor mange av disse er urmakere men halvparten av de som jobber i Glashütte er urmakere.

Den originale klassiske Lange 1 modellen er produsert uforandret siden 1994. Eneste forandringen er at de har byttet ut Breguet spiralen de benyttet i begynnelsen med sin egen.

For meg er Lange i en egen divisjon som til og med overgår VC og PP. Lange er i enda større grad enn disse merkene mer kunsthåndverk enn industri. I Tyskland klager de 42 forhandlerne på at de får langt færre klokker enn de kunne solgt, men ifølge Lange sjefen er dette bare en konsekvens av de stringente kvalitetskravene. Jeg tror også vi kan se langt etter en forhandler i Norge.
 
A. Lange & Söhne får ikke nok coverage på Tidssonen, så da er det på sin plass med en dedikert tråd om kongen av Glashütte :eek:

@Moore har jo en Lange 1 Time Zone :cool:

Har lagt min elsk på 1815 UP/DOWN som ble lansert på SIHH i år.

[video=youtube;tnOAyTAj_5Y]http://www.youtube.com/watch?v=tnOAyTAj_5Y&feature=player_embedded[/video]

Hodinkee: Thoughts On The New A. Lange & Sohne 1815 Up/Down (Full Specs, Live Pics, Official Pricing)


Håper vi får en forhandler i Norge med tiden.

Herlig skive. Minner meg om de gamle skips kronometerene som alle hadde up/down indikator på hovedfjæren. Husker for ca. 10 år siden (eller kansje det var lengre siden, tiden går så fort nu) hvor "nytt" det var da Ulysse Nardin kom med skipskronometer skiver på armbåndsur med den klassiske up/down anvisningen.

Bare synd at det nesten ikke lages stål modeller. Da hadde kansje flere av oss hatt råd til "tysk husflid".

Frode.
 
Redigert av en moderator:
Ikke la denne tråden utvikle seg til en Lange vs Patek tråd. Det ender aldri godt :rolleyes:

Enig med deg der, men når det er sagt.... A. Lange er noe litt annet enn PP og de forsøker virkelig hardt å være det også.

Litt moro at bildene over får PP til å se simpelt ut (og det er det virkelig, virkelig ikke) bare ved at Lange kaliberet er så koko crazy som det er.