A. Lange & Söhne-tråden

Leste et sted at Lange tidligere hadde en ordning med låneklokker i stål mens eierens klokke var på service. Men etter er par hendelser hvor låneklokken var blitt «borte» slutte Lange med dette :rolleyes:
 
  • Liker
  • Wow
Reaksjoner: Watcher og Cappuccino
IMG_20210218_090834.jpg
 
Ser at posten er blitt redigert @Gin
Men i korte trekk så kan man ikke bare kjøpe en ALS til 500k+ over disk. Man må først kjøpe flere rimeligere modeller for å bli godkjent for å søke om å få mulighet til å kjøpe si en Datograph. Denne søknaden sendes så til ALS, og dersom man blir godkjent kan man vente seks måneder eller mer på klokken man ønsker.
"The purpose of this policy is to limit having extra stock lying around at ADs when there is demand elsewhere. It is more difficult for Lange to see what’s in stock outside their own network and this ensures when a Dato or Zeitwerk for example are wanted it can be sourced to an enthusiast as production on some of these models are currently delayed, .-Wilhelm Schmid"
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Visstnok rykter om at AD'er av Lange (ikke boutiques) ikke automatisk får solgt de mest ettertraktede modellene uten at det foreligger en form for søknad fra kjøper. Herunder et mulig krav om å ha kjøpt andre (billigere og mindre ettertraktede) Lange tidligere.

Mo (som jeg kjenner og som er både kunnskapsrik og hyggelig, men av og til skyter litt fort fra hofta) rapporterte om dette og forklarte at det gjaldt alle modeller med pris over ca. 50k USD. Akkurat dét virker å være litt vel pessimistisk og via-via har jeg forstått at denne prosessen ikke er fullt så "hugget i sten", men rett og slett en nødvendighet for de aller mest "sought after" modellene, herunder kanskje Odysseus. Forklaringen er at selskapet skal unngå at det ligger veldig ettertraktede modeller noen steder i verden, mens de andre steder ikke kan skaffes. Så for å få en mer "korrekt" fordeling altså.

Ikke 100% sikkert hva som faktisk er gjeldende og korrekt, men Lange bør nok trå forsiktig med en slik praksis hvor man krever kjøp av "hyllemodeller" før man får kjøpe seg "normale" godbiter som 1815 Chrono, Datograph osv..
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Ser at posten er blitt redigert @Gin
Men i korte trekk så kan man ikke bare kjøpe en ALS til 500k+ over disk. Man må først kjøpe flere rimeligere modeller for å bli godkjent for å søke om å få mulighet til å kjøpe si en Datograph. Denne søknaden sendes så til ALS, og dersom man blir godkjent kan man vente seks måneder eller mer på klokken man ønsker.
"The purpose of this policy is to limit having extra stock lying around at ADs when there is demand elsewhere. It is more difficult for Lange to see what’s in stock outside their own network and this ensures when a Dato or Zeitwerk for example are wanted it can be sourced to an enthusiast as production on some of these models are currently delayed, .-Wilhelm Schmid"
Takk! Virker litt dust at de tar en «Rolex» ja.
 
Tror neppe dette er klokt av Lange hvis det er tilfellet. De har neppe den "fanklubben" som Rolex har til å kunne praktisere dette uten at kundene ser seg rundt etter andre high end merker.
 
Redigert:
Den «billigste» A. Lange koster vel rundt 160.000.-
Om du må kjøpe «flere» slike, for å få lov å kjøpe den modellen du ønsker deg til +kr 500k, så er det en skivebom fra Lange. Jeg ville kjøpe en Odysseus, men fikk grei beskjed om at det kunne jeg bare glemme:cry: . Bjerke trodde ikke at noen slike ville komme til Norge.
 
Hei! Veldig mange flotte ALS her.

Jeg sikler på en selv og har i det siste hørt/lest at Lange, selv med veldig dressklokkepreg, fungerer godt i casual bekledning?

Derfor skulle jeg gjerne sett flere bilder av ALS på forskjellige remmer? Funker det greit eller går dere fort tilbake på croco?

Legger ved kule eksempler fra tråden
10.jpeg
023173AC-7882-4F56-949B-0E3D47F96EB9.jpeg
12972499-FE97-48C9-A019-3BE5B83FEDF3.jpeg
IMG_7808.jpg
IMG_20190331_195158_319.jpg
IMG_20200429_180137.jpg
IMG_20201107_185554_527.jpg
IMG_20201126_104728_783.jpg
Skjermbilde.JPG


Håkon
 
Redigert:
Hei! Veldig mange flotte ALS her.

Jeg sikler på en selv og har i det siste hørt/lest at Lange, selv med veldig dressklokkepreg, fungerer godt i casual bekledning?

Derfor skulle jeg gjerne sett flere bilder av ALS på forskjellige remmer? Funker det greit eller går dere fort tilbake på croco?

Legger ved kule eksempler fra tråden
Vis vedlegg 240110Vis vedlegg 240111Vis vedlegg 240112Vis vedlegg 240113Vis vedlegg 240114Vis vedlegg 240115Vis vedlegg 240116Vis vedlegg 240117Vis vedlegg 240118

Håkon
«Alt kler den smukke»
Jeg synes de fleste ALS ser bra ut på det meste jeg har sett av de på ulike remmer. Selv bruker jeg min ALS kun på en std. Croco rem, jeg bytter heller til et annet ur, fremfor å bytte rem. Det jeg derimot aldri gjør, er å bruke ALS, eller «dressur» med korte ermer, det ser både rart ut og gir fort ukledelige merker.
 
Hei! Veldig mange flotte ALS her.

Jeg sikler på en selv og har i det siste hørt/lest at Lange, selv med veldig dressklokkepreg, fungerer godt i casual bekledning?

Derfor skulle jeg gjerne sett flere bilder av ALS på forskjellige remmer? Funker det greit eller går dere fort tilbake på croco?

Legger ved kule eksempler fra tråden
Vis vedlegg 240110Vis vedlegg 240111Vis vedlegg 240112Vis vedlegg 240113Vis vedlegg 240114Vis vedlegg 240115Vis vedlegg 240116Vis vedlegg 240117Vis vedlegg 240118

Håkon

Selv er jeg av den oppfatning at Lange går til alt (nesten) :) Saxonia’en jeg anskaffet for overkant av 2 år siden har sittet på alt fra standard svart croco til nato og distressed skinnremmer. Jeg er riktignok av den yngre garde, så kan telle antall ganger dress brukes på en hånd i løpet av et år. Selv så bruker jeg den mer eller mindre bare til casual. De lærde kan strides, men syntes det funker helt topp. Legger med litt ulike kombinasjoner jeg har prøvd ut, har bestilt et knippe nye remmer som også skal prøves ut.
CA911099-DBE4-4DC8-B99F-80A4A595AE25.png
40244F5D-16DD-4127-BF05-68870CC2D786.jpeg
DD5B3E4F-4768-42B2-A201-6C2A042A042A.jpeg
C34850E2-1C38-4A52-92D3-F69A4B430569.jpeg
 
Redigert:
Jeg har brukt min Datograph på både canvas, nato, skinn, kroko med mer.. Den kler veldig mye forskjellig og jeg har selv en forkjærlighet for en kul Canvas fra Watchbandit f.eks..

Personlig syns jeg svært mange av klokkene til Lange kler litt kulere remmer enn standard kroko, men det blir smak og behag :)