A. Lange & Söhne - Lange 1 eller Patek Philippe Calatrava?

Medlem
18. mai 2022
Innlegg
86
Sted
Noreg
Om du måtte velge: Hvilken og hvorfor? Mange fellesnevnere; finish og kvalitet osv. Men mye forskjell også.

Lange: Liker designet, det er annerledes og ingen andre i samme klasse er lik. Lange er ikke like "kommers" som PP, det liker jeg.


1688760703465.png

PP: Det er en Patek.... Ikke et godt argument i seg selv, men samtidig er det det..... Jeg liker designet, , subtilt og klassisk.
1688760682674.png


Hva synes dere? Og ja, det er en reel problemstilling :)
 
Om du måtte velge: Hvilken og hvorfor? Mange fellesnevnere; finish og kvalitet osv. Men mye forskjell også.

Lange: Liker designet, det er annerledes og ingen andre i samme klasse er lik. Lange er ikke like "kommers" som PP, det liker jeg.


Vis vedlegg 337998
PP: Det er en Patek.... Ikke et godt argument i seg selv, men samtidig er det det..... Jeg liker designet, , subtilt og klassisk.
Vis vedlegg 337997

Hva synes dere? Og ja, det er en reel problemstilling :)
Liker begge, men Lange´n blir for rotete for meg. liker det estetiske til PP mye bedre :)
 
"Rotete" er positivt i min bok, da det er flere visuelle detaljer som holder klokken interessant å se og bruke over mange år. Dessuten er PP sin Calatrava ikke unik i designet, men ALS sin er det. Gå for ALS. :) Men - dersom du har mange andre klokker og savner noe visuelt "enkelt"; gå for PP-en. Mange tenker nok: Patek, det MÅ jeg ha en dag". Da er valget enkelt - eller i alle fall enklere.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Synes bare Patek'en ser bra ut! Er litt for trangsynt på urskive design tror jeg :D Blir litt som å ha Saab i tillegg til flere biler! Jeg ble aldri vant til å ha tenningslåsen bak håndbrekket, hehe!
 
"Rotete" er positivt i min bok, da det er flere visuelle detaljer som holder klokken interessant å se og bruke over mange år. Dessuten er PP sin Calatrava ikke unik i designet, men ALS sin er det. Gå for ALS. :) Men - dersom du har mange andre klokker og savner noe visuelt "enkelt"; gå for PP-en. Mange tenker nok: Patek, det MÅ jeg ha en dag". Da er valget enkelt - eller i alle fall enklere.
Der har du den berømte spikeren på hodet…….. har selvsagt veldig lys på en PP, som i : sjekk ut…. MEN, Lange er jo egentlig fetere…… Tilbake til utgangspunktet….!
 
En av de kuleste moderne entry-level Patekene, med flott nytt urverk.

En ikonisk Lange med alle de trekkene merket er kjent for, utført på samme nivå som deres dyreste klokker.

Jeg syns det blir litt å sammenligne epler og appelsiner. Langen er vel også 50% dyrere.
 
  • Liker
Reaksjoner: Andyman
Et vanskelig valg det der. Patek'n er et ur til «pent», men Lange’n er mer brukbart til allround. Jeg har hatt en Lange og har en Patek, og opplever vel at Patek er strået vassere på finish.
Patek er vel heller ikke bare å gå og kjøpe, som du kan med Lange? Derav faller Lange’n i verdi mens Patek’n kan forventes å øke i verdi.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Andyman
Lange er alltid mer unik. Et urverk pr. modell. Stramt design og eleganse i ett. Richard Lange er litt riktigere i sammenligning.

IMG_4861.jpeg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Et vanskelig valg det der. Patek'n er et ur til «pent», men Lange’n er mer brukbart til allround. Jeg har hatt en Lange og har en Patek, og opplever vel at Patek er strået vassere på finish.
Patek er vel heller ikke bare å gå og kjøpe, som du kan med Lange? Derav faller Lange’n i verdi mens Patek’n kan forventes å øke i verdi.
Jeg tror den PP modellen kan være overkommelig å få tak i, hvertfall det jeg har hørt…
 
Det hadde kanskje vært mer fair å sammenligne med en plain Lange, gitt prisforskjellen, men Lange vinner uansett for min del. :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Andyman og holmby
Enig i at de er to ganske så forskjellige klokker, og sånn sett vanskelig sammenligne i seg selv. Men samtidig så handler det vel om at du liker begge, men sliter med å bestemme deg. Og ikke om de er like nok til å sammenlignes strengt tatt;)
Syne og begge to er fantastiske, på hver sin måte. ALS’en er på mange måter den mest spennende mtp skive layout og komplikasjoner, mens PP’en er tett på perfeksjon i sin enkelhet.
Begge to funker jo like godt til det rent dressy så vel som til en casual stil, men er poenget å gå for en mer dressy klokke hadde valget falt på PP her, mens om det ikke var like viktig, hadde nok valget falt på ALS. Uansett hvilken det blir, helt nydelige begge to!:cool:
My 2 cents
 
  • Liker
Reaksjoner: Andyman
For et par tre år siden var jeg på jakt etter den ultimate dressklokken og kjøpte først en Patek 5296R siden jeg likte sectorskiven, innsyn til verket og dato.

IMG_0744.jpeg

Jeg hadde denne en god stund men ble ikke helt komfortabel med hvordan den lå på håndleddet. Så kom det en Lange 1 tilgjengelig hos Bjerke Vintage, snudde meg raskt rundt og fikk kjøpt den og solgte Pateken. Har aldri sett meg tilbake og Lange 1 er virkelig et nivå over det meste av standard Calatraver her i mine øyne. Ekstrem finish og et spennende design basert på det gyldne snitt som man «aldri blir lei av». Har ikke vurdert 1 sekund å selge denne siden jeg fikk den, og kan virkelig anbefale Lange 1 som noe virkelig spesielt i dette segmentet som få eller nærmest ingen andre er i nærheten av å matche på samme prispunkt.

IMG_0745.jpeg
 
For et par tre år siden var jeg på jakt etter den ultimate dressklokken og kjøpte først en Patek 5296R siden jeg likte sectorskiven, innsyn til verket og dato.

Vis vedlegg 338393
Jeg hadde denne en god stund men ble ikke helt komfortabel med hvordan den lå på håndleddet. Så kom det en Lange 1 tilgjengelig hos Bjerke Vintage, snudde meg raskt rundt og fikk kjøpt den og solgte Pateken. Har aldri sett meg tilbake og Lange 1 er virkelig et nivå over det meste av standard Calatraver her i mine øyne. Ekstrem finish og et spennende design basert på det gyldne snitt som man «aldri blir lei av». Har ikke vurdert 1 sekund å selge denne siden jeg fikk den, og kan virkelig anbefale Lange 1 som noe virkelig spesielt i dette segmentet som få eller nærmest ingen andre er i nærheten av å matche på samme prispunkt.

Vis vedlegg 338394
For et par tre år siden var jeg på jakt etter den ultimate dressklokken og kjøpte først en Patek 5296R siden jeg likte sectorskiven, innsyn til verket og dato.

Vis vedlegg 338393
Jeg hadde denne en god stund men ble ikke helt komfortabel med hvordan den lå på håndleddet. Så kom det en Lange 1 tilgjengelig hos Bjerke Vintage, snudde meg raskt rundt og fikk kjøpt den og solgte Pateken. Har aldri sett meg tilbake og Lange 1 er virkelig et nivå over det meste av standard Calatraver her i mine øyne. Ekstrem finish og et spennende design basert på det gyldne snitt som man «aldri blir lei av». Har ikke vurdert 1 sekund å selge denne siden jeg fikk den, og kan virkelig anbefale Lange 1 som noe virkelig spesielt i dette segmentet som få eller nærmest ingen andre er i nærheten av å matche på samme prispunkt.

Vis vedlegg 338394
Med månefase er den helt vill…
 
  • Elsker
Reaksjoner: Guybrush Threepwood
...og opplever vel at Patek er strået vassere på finish.

Really? Har egentlig helt motsatt erfaring, men hvorvidt det er fasit skal jeg ikke si sikkert.

Forresten hadde jeg valgt Lange 1 alle dager i uka. Unik, erketypisk Lange, strålende finish, nydelige detaljer og jeg tror modellen vil holde seg godt i pris også (dersom det er en viktig faktor).
 
Really? Har egentlig helt motsatt erfaring, men hvorvidt det er fasit skal jeg ikke si sikkert.

Forresten hadde jeg valgt Lange 1 alle dager i uka. Unik, erketypisk Lange, strålende finish, nydelige detaljer og jeg tror modellen vil holde seg godt i pris også (dersom det er en viktig faktor).
Tror du har rett i det. Lange har økt veldig i en periode hvor det meste har gått andre veien. Se feks her.

IMG_0857.jpeg

Daytona 116515 i rosegull

IMG_0858.jpeg

Lange 1 Moon Phase
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørgen og holmby