A. Lange & Söhne - Lange 1 eller Patek Philippe Calatrava?

Medlem
18. mai 2022
Sted
Noreg
Om du måtte velge: Hvilken og hvorfor? Mange fellesnevnere; finish og kvalitet osv. Men mye forskjell også.

Lange: Liker designet, det er annerledes og ingen andre i samme klasse er lik. Lange er ikke like "kommers" som PP, det liker jeg.

1688760703465.png

PP: Det er en Patek.... Ikke et godt argument i seg selv, men samtidig er det det..... Jeg liker designet, , subtilt og klassisk.
1688760682674.png

Hva synes dere? Og ja, det er en reel problemstilling :)

Om du måtte velge: Hvilken og hvorfor? Mange fellesnevnere; finish og kvalitet osv. Men mye forskjell også.

Lange: Liker designet, det er annerledes og ingen andre i samme klasse er lik. Lange er ikke like "kommers" som PP, det liker jeg.

Vis vedlegg 337998
PP: Det er en Patek.... Ikke et godt argument i seg selv, men samtidig er det det..... Jeg liker designet, , subtilt og klassisk.
Vis vedlegg 337997

Hva synes dere? Og ja, det er en reel problemstilling :)
Liker begge, men Lange´n blir for rotete for meg. liker det estetiske til PP mye bedre :)

"Rotete" er positivt i min bok, da det er flere visuelle detaljer som holder klokken interessant å se og bruke over mange år. Dessuten er PP sin Calatrava ikke unik i designet, men ALS sin er det. Gå for ALS. :) Men - dersom du har mange andre klokker og savner noe visuelt "enkelt"; gå for PP-en. Mange tenker nok: Patek, det MÅ jeg ha en dag". Da er valget enkelt - eller i alle fall enklere.

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Synes bare Patek'en ser bra ut! Er litt for trangsynt på urskive design tror jeg :D Blir litt som å ha Saab i tillegg til flere biler! Jeg ble aldri vant til å ha tenningslåsen bak håndbrekket, hehe!

"Rotete" er positivt i min bok, da det er flere visuelle detaljer som holder klokken interessant å se og bruke over mange år. Dessuten er PP sin Calatrava ikke unik i designet, men ALS sin er det. Gå for ALS. :) Men - dersom du har mange andre klokker og savner noe visuelt "enkelt"; gå for PP-en. Mange tenker nok: Patek, det MÅ jeg ha en dag". Da er valget enkelt - eller i alle fall enklere.
Der har du den berømte spikeren på hodet…….. har selvsagt veldig lys på en PP, som i : sjekk ut…. MEN, Lange er jo egentlig fetere…… Tilbake til utgangspunktet….!

En av de kuleste moderne entry-level Patekene, med flott nytt urverk.

En ikonisk Lange med alle de trekkene merket er kjent for, utført på samme nivå som deres dyreste klokker.

Jeg syns det blir litt å sammenligne epler og appelsiner. Langen er vel også 50% dyrere.

• Liker
Reaksjoner: Andyman
Et vanskelig valg det der. Patek'n er et ur til «pent», men Lange’n er mer brukbart til allround. Jeg har hatt en Lange og har en Patek, og opplever vel at Patek er strået vassere på finish.
Patek er vel heller ikke bare å gå og kjøpe, som du kan med Lange? Derav faller Lange’n i verdi mens Patek’n kan forventes å øke i verdi.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Andyman
Lange er alltid mer unik. Et urverk pr. modell. Stramt design og eleganse i ett. Richard Lange er litt riktigere i sammenligning.

IMG_4861.jpeg

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Et vanskelig valg det der. Patek'n er et ur til «pent», men Lange’n er mer brukbart til allround. Jeg har hatt en Lange og har en Patek, og opplever vel at Patek er strået vassere på finish.
Patek er vel heller ikke bare å gå og kjøpe, som du kan med Lange? Derav faller Lange’n i verdi mens Patek’n kan forventes å øke i verdi.
Jeg tror den PP modellen kan være overkommelig å få tak i, hvertfall det jeg har hørt…

Det hadde kanskje vært mer fair å sammenligne med en plain Lange, gitt prisforskjellen, men Lange vinner uansett for min del. :D

• Liker
Reaksjoner: Andyman og holmby