914 går 10 minutter for fort hver time (3. gang dette skjer)

Medlem
11. jan. 2021
Innlegg
15
Sted
Bærum
Hei, kjøpte en 914 fra Bjerke i januar 2021. August 2021 begynte den å gå altfor fort. Leverte den inn, fikk den tilbake "reparert". Fungerte fint én måned, deretter begynte den å gå altfor fort igjen. Denne gangen var den inne på fabrikken frem til slutten av januar 2022. Klokken har fungert fint siden jeg fikk den tilbake, men i dag merket jeg at den nå går altfor fort igjen. Jeg merker at tilliten til at denne klokken vil fungere som den skal etter garantitid er borte, så spørsmålet mitt er egentlig har noen andre vært borti dette før?

Kan legge til at jeg har fått god service fra Bjerke, de har vært meget hyggelige. Tenker evt. å høre om å oppgradere til en 1312.
 
Er det ikke slik iflg loven at om den blir reparert to eller tre ganger for samme feil så har en krav på nytt produkt?
 
Jo stemmer det, ihht forbrukerkjøpsloven har man krav på heving eller ny vare ved tredje like feil. tenkte mer rundt om dette er en kjent feil på 914 og at man kan risikere samme feilen ved bytte til en lik eller om jeg bør prøve 1312 feks. Heller jo mot å tro at jeg har fått en mandagsklokke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og havarduf
Har ikke kompass liggende, men kan ikke forstå hvordan dette i så fall skulle skje, og tre ganger på rad? Det ble byttet noen deler de to forrige gangene og begge gangene måtte den sendes til fabrikk etter kontroll på Bjerke så virker lite sannsynlig - men jeg har null peiling på hvordan klokken er skrudd sammen. Sist den var på fabrikken var den der i månedsvis.
 
Umiddelbart så skulle man jo tro den var magnetisert, spesielt om trådstarter for eks har en jobb der en er utsatt for dette.
Men om den har vært inne til "rep"..
Står vel i servicerapporten hvilke deler som evt er skiftet?
 
Ja det gjør det sikkert, kan sjekke om noen minutter. Jeg har kontorjobb så sitter med laptop med docking, ikke noe spennende som en klokke ikke burde tåle. Men om det er så «enkelt», ville ikke Bjerke kunne fikset det uten å sende den til fabrikk? (Oppriktig spørsmål, jeg er helt blank).

Edit: Finner ikke rapportene men begge gangene er klokken sendt til fabrikk som "reklamasjon", aner ikke om magnetisme går under det eller ikke?

Stilte forøvrig klokken korrekt i dag kl 1645, nå viser den 2215 (klokken er reelt 2110) :)
 
Redigert:
Kjenner en som slet med at klokken ble påvirket av magnetisme, dette kom etter at man la varer på disken i butikken. Er ikke sikkert det er casen i ditt tilfelle. Men vær åpen, ærlig og realistisk er mitt tips. Har kun positive opplevelser med Bjerke.
 
Handler ikke noe mer på butikken enn jeg føler en klokke i den prisklassen bør tåle :) Ja, fått meget god hjelp av Bjerke. Selv da klokken var inne i 4-5 måneder var de flinke og holdt meg oppdatert på status. Levert på døra av en av de ansatte på kvelden, det satte jeg pris på. Fikk en fin rem som plaster på såret også. Har sendt dem en mail, får håpe jeg kan få dette fikset relativt kjapt. Foreløpig virker det vel som om dette ikke er en vanlig feil på 914 men heller jeg som er uheldig.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det synes relativt klart at du har utsatt uret ditt for et magnetfelt. Dette gjør at balansefjæren blir kortere ved at noen av rundene på fjæren klemmes sammen og uret derfor fortner. Hold uret unna høytalere, vesker/lommebøker med magnet låser og lignende. En urmaker kan avmagnetisere uret i løpet av 5 sekunder ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og UJU
Kan ikke huske/skjønne at jeg har gjort noe av dette, og det forklarer jo ikke at to ganger tidligere har den måttet bli sendt til fabrikk hvis dette er en fiks på fem sekunder. Den har totalt vært på fabrikk i over et halvt år, høres meget unødvendig ut i mine ører om det er så enkelt å reparere? Det er som sagt også blitt byttet deler. Uansett var målet med tråden å få vite om dette var / er en kjent problemstilling så får heller Bjerke komme til en konklusjon ordet magnetisme er i hvert fall aldri brukt om denne før i dag. Tar forøvrig for gitt at en klokke fra Panerai skal tåle at man har både veske og lommebok (jeg har ingen av delene selv).

Edit: Første gang den var inne var feilen "oil renewal required, case damaged, full service required", var det eneste jeg fant. Dette var da altså når klokken var 8 mnd gammel. Så ble ikke byttet deler første gang såvidt jeg kan forstå.
 
Redigert:
Jeg har en 914 fra tidlig 2022 som aldri har hatt noen problemer! Jeg kan ikke se for meg at dette er et vanlig problem på denne modellen
 
  • Liker
Reaksjoner: sluquet
Edit: Første gang den var inne var feilen "oil renewal required, case damaged, full service required", var det eneste jeg fant. Dette var da altså når klokken var 8 mnd gammel. Så ble ikke byttet deler første gang såvidt jeg kan forstå.
«Case damaged»? Har du/den falt/mistet i er hardt underlag? Klokkene skal selvfølgelig tåle bruk, men alt med måte. Men en 914, skal tåle bruk!
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor
Moderne induksjonstopper skal også kunne gi magnetismeproblemer for klokker. Jeg tar alltid av klokken når jeg nærmer meg en slik ovn. Her er jo hele prinsippet magnetisme.

Lager du mat og har slik ovn?

8
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor
Nei, aldri mistet den i bakken eller noe sånt så skjønner ikke hvor «case damaged» kommer fra. Ja vi har induksjonstopp men den har ikke jeg brukt på ukesvis.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hvorfor er dette med magnetisme et problem? Er ikke moderne Paneraier antimagnetiske?
Nå har jeg jo stort sett vintage ur og rullerer på mange klokker. Aldri noe problem med magnetisme og jeg bruker induksjonstopp daglig, har magnetisk futteral til mobilen …
 
Nei, aldri mistet den i bakken eller noe sånt så skjønner ikke hvor «case damaged» kommer fra. Ja vi har induksjonstopp men den har ikke jeg brukt på ukesvis.
Hør med Bjerke om de kan avmagnetisere den kjapt eller Larsen i Sandvika , ikke ta den i bruk og byttelån med en annen Paneristi for et par dager (jeg har 1312 og bor i Bærum), se hva som skjer. Tro det eller ei, jeg har opplevd at noen ur reagerer på eieren og fortner/saktner mye uten rasjonell forklaring.
 
  • Liker
Reaksjoner: sluquet
Satser på at det ordner seg. 914 var utgått så blir evt 915, men lurer litt på om jeg skal legge inn noen kr. og gå til 1312 så får jeg et annet urverk. Får se hvordan det ender opp :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel