60-talls inspirert kronograf - tips?

Larsnie

Støttemedlem
Medlem
26. okt. 2015
Innlegg
808
Sted
Oslo
Hei,

Jeg tror kanskje det er et kronograf-formet hull i samlingen min. I tråden klokkeplaner 2021 viste jeg fram en Sinn EZM-13 som mulig kjøp. Denne er parkert litt på sidelinja nå. Jeg heller nå mer mot noe litt mindre verktøyaktig, og har browset litt rundt på nettet. Men jeg tar gjerne i mot tips på ting jeg kan se på basert på denne ønskelista og eksemplene, der ingen ting er hugget i stein.

60 talls inspirert
håndtrukket
moderat størrelse (sub 40, helst rundt 36-37)
ikke for travel skive
ikke tachymeterbezel
sølv/hvit/svart, fortrinnsvis ensfarget

Ting som inspirerer er klart Heuer Carrera, Breitling Top Time og andre tilsvarende leselige, ryddige moderat-størrelse klokker fra sekstitallet. Altså fra perioden midt mellom fussy, overlessede raringer med tre-fire skalaer fra 40-50 tallet og digre klumper med alskens rare farger på 70 tallet ;)
Her er en fin Carrera lånt fra salige Chuck Maddox/ www.chronomaddox.com

64_carrera_v72_50.jpg


Klokker som står på innledende liste er:
Massena Labs Uni-racer
Heuer CS3110/CS3111 1964 Re-edition
Habring Chrono Felix (inspirert av @chrbir )
Hamilton Intra Matic Chronograph H
Sea Gull 1963 ;)

Jeg ønsker meg ikke en skjør vintagemodell, men vi kan godt gå noen år tilbake i tid, brukt er greit. Lista over viser et ganske stort spenn, der Habring definitivt er å strekke budsjettet og en brukt vil være mest aktuelt. Samtidig er jeg i en posisjon hvor jeg kan bruke opp til det beløpet med god samvittighet. Denne klokka har jeg tenkt at skal gå inn som en slags "oppskalering" av samlingen som i stor grad består av tøffe åttitalls kvarts fra Seiko. Sea Gull 1963 er ikke bare tøys. Den tilfredsstiller alle kravene, og er en trivelig liten klokke. Jeg har hatt en før. Verket må da bli brukt i noen andre som også treffer.

Så gitt disse forutsetningene; er det noen som harmer kunnskap enn meg på området, vet om noe jeg har oversett, ikke aner noe om eller har glemt?
Eller er det noen som bare mener noe i vag tilknytning til emnet så kom igjen.

ps. Mulig jeg bare er brakkesjuk etter ett år på hjemmekontoret og litt under halvveis i OWG-måneden og tar igjen med ersatz-research, om det er tilfelle, bær over med meg.

LarsB
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og chrbir
Ja, det er mange 60-tallsinspirerte kronoer der ute nå om dagen. Du nevner Top Time, har du sjekket ut re-edition av Zorro-en?

1615482733118.png


....som opprinnelig var en en Sprint ref. 2010 og ikke Top Time, but I digress... :) Sjøl har jeg den skrale vintage-varianten, og er kjempefornøyd. Hamilton Intra-matic serien er også bra value-for-money i mine øyne.

Har du sett noe på Longines? Jeg er ganske fan av Heritage-modellene, spesielt mono-pusherne:

1615481867129.png


Og da spesielt "Pulsations"-modellen, for puls-taking, ei skikkelig doktor-klokke:

1615482125676.png

Verket, som er modifisert til å støtte mono-pusher er også en kul horologisk greie, og det til brøkdelen av prisen enn f.eks. samme type modeller fra bl.a. VC.:)

Heritage-serien byr også på mer standard to-pusher kronoer, som også er innafor dine spekk vil jeg tro. Her et eksempel som jeg liker godt, Longines Heritage Chronograph 1940, 40 mm:

1615482310316.png


1615482561385.png


Noen jeg kom på i farten, jeg kan foreslå flere etter hvert. Jeg surfer alt for mye på klokker (i følge min samboer), så ikke se bort at jeg oppdaterer...
 
Takk til de som har svart. Siden jeg postet har jeg for det meste brukt nett-tiden på å skaffe meg en "down-country" terrengsykkel, noe som er forbløffende vanskelig i koronaåret 2021.

Men jeg tittet litt rundt, og har i alle fall ikke forandret mening på at det noe av det samme jeg ønsker meg. Fortsatt er Carrera 1964 Reissue en fin kandidat. Prisene på disse på Chrono 24 spriker i alle retninger og er vanskelige å bli klok på. Fra 30-60 000 for en stålmodell. Men jeg ser at gullutgaven jeg ikke visste om faktisk ligger mellom 40 og 50 000 og de har den fine hvite skiva alle sammen. Så nå lurer jeg på om ikke en stilig gullkronograf hadde vært noe for hjemmekontorister!

I rotingen rundt kom jeg også over Universal Geneve Compax fra rundt tusenårskiftet som finnes i et utall fæle varianter, og noen fine. Bla. denne i gull og stål:

Universal.jpg


De finnes i helgull og helstål og i pandautgave også. Det eneste jeg egentlig vet om dem er at de ser bra ut (subjektivt) har Lemania 1873 kaliber (dårlig dokumentert) og ble laget mens det raknet for Universal Geneve (igjen dårlig dokumentert) De fine av disse har beholdt noe av preget fra Big Eye som Massena Lab har kopiert, og Hodinkee selger (link i første innlegg.) Prisen er ikke skremmende, men svinger en hel del. De fleste ser ut til å være i Italia.

Er det noen som har noe peiling på disse?

Utover det så får Guinand flere modeller for hver gang jeg titter innom. Takk til @Erik_SG for å pense meg innom dit igjen. Det har ofte vært noe halvveis feil med modellene, men jeg synes det kommer seg,


Vennlig hilsen
Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: Erik_SG og chrbir