50 KLOKKER – ny norsk klokkebok (skrevet av meg)

Boken lå i postkassen i dag, og jeg er godt i gang med å både lese og nyte bilder.
Det som virkelig traff for meg var hvor godt forfatteren beskriver sin opplevelse av de ulike klokkene (har ikke lest alt enda) uten at det blir masse dilldall. Her er fakta beskrevet kort og konsist. Man får litt historikk og kan utforske videre selv hvis ønskelig. Det er helt spot on for meg(y). Noen vil sikkert si at det burde vært 50 andre klokker med, men de kan jo skrive neste bok og kalle den «50 klokker til»:p. Så langt må jeg si liker det jeg ser, og for meg som selv er godt over gjennomsnittet interessert i foto må jeg si at bildene som presenteres er meget gode(y)(y)(y)
Denne boka blir med mang en tur i godstolen gjennom mørketid og kald vinter:)(y)
 
Etter å ha bladd frem og tilbake, lest, studert bilder, siklet masse:p, drømt meg bort og rett slett kjent på hvordan guttungen i meg koser seg glugg i hjel, har jeg lagt min elsk på 3 klokker i boken som jeg stadig vender tilbake til. Jeg regner med at det er lov å si noe om hva som appellerer til en gammel mann med en ung sjel når han en sjelden gang har tid til å sette seg ned med en virkelig god bok:).
«Nok om det» som tanta mi sier. Disse tre er min «Holy Trinity” fra boka pr i dag:
1. Philippe Dufour «Simplicity»
2. Akrivia - Rexhep Rexhepi «Chronomètre Contemporain»
3. Credor «Eichi»

Ingen av disse er innenfor rekkevidde, men jeg øker nå antall kuponger pr uke når det gjelder Lotto, Vikinglotto, og Eurojackpot og lar drømmen leve videre…….»and that’s all i have to say about that», som Forrest Gump ville ha sagt:)(y)
 
Da har jeg også fått mitt eksemplar - liker introduksjonen godt.
20230929_185548.jpg
 
Takk for hygggelig omtale av @Jarl fr. på Klokkeriet sin nettside :)

Boken er fortsatt tilgjengelig på i Tidssonens egen nettbutikk, hos nesten alle Norli-butikker og utvalgte Ark.

For å ikke glemme Otteren og Askeland i Stavanger, og Urmaker Christensen i Oslo. En god unnskyldning for å droppe innom disse :)


 
Litt sent herfra, men: Gratulerer med en knallfin bok, @Jon Henrik. Jeg har tilslutt fått lest den fra perm til perm. Du skriver godt, og den er lettlest. Jeg tilhører den skrive- og leseglade sorten, og det hadde ikke plaget meg med litt mer informasjon, historie og så videre om de ulike klokkene, men du når nok et bredere publikum slik den er nå.

Utvalget av klokker er mildt sagt spennende og utenfor den jevne klokkeboksen. Flotte bilder! Jeg hadde fint tålt to ekstra sider med bilder for hver av klokke. Du skal ha skryt for interessante bikapitler med informasjon om urverkene og litt om din egen klokkeinteresse.
Litt konstruktiv kritikk, om det er lov: i mitt eksemplar er bildene i kapittelet Et klokkeliv undereksponerte.

Mine favoritter fra boken blir nok Blancpain Leman Aqua Lung Grande Date (uten at jeg vil sammenlignes med en viss president for øvrig), Eterna KonTiki Diver, Patek Philippe Gondolo 5200G, Moritz Grossmann Benu Power Reserve og Seiko SCQE001.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Litt sent herfra, men: Gratulerer med en knallfin bok, @Jon Henrik. Jeg har tilslutt fått lest den fra perm til perm. Du skriver godt, og den er lettlest. Jeg tilhører den skrive- og leseglade sorten, og det hadde ikke plaget meg med litt mer informasjon, historie og så videre om de ulike klokkene, men du når nok et bredere publikum slik den er nå.

Utvalget av klokker er mildt sagt spennende og utenfor den jevne klokkeboksen. Flotte bilder! Jeg hadde fint tålt to ekstra sider med bilder for hver av klokke. Du skal ha skryt for interessante bikapitler med informasjon om urverkene og litt om din egen klokkeinteresse.
Litt konstruktiv kritikk, om det er lov: i mitt eksemplar er bildene i kapittelet Et klokkeliv undereksponerte.

Mine favoritter fra boken blir nok Blancpain Leman Aqua Lung Grande Date (uten at jeg vil sammenlignes med en viss president for øvrig), Eterna KonTiki Diver, Patek Philippe Gondolo 5200G, Moritz Grossmann Benu Power Reserve og Seiko SCQE001.
Takk for konstruktiv tilbakemelding!

Du er absolutt inne på noe når det gjelder å treffe et bredere publikum. Jeg er ikke noen fan av å fordumme fakta, men har hatt som mål å koke innholdet ned til det jeg anser som det mest essensielle.

Det betyr et hovedfokus på de momentene jeg mener definerer klokken og dens appell – og heller litt bevisst tilbakehold av spesifikasjoner og tekniske beskrivelser der de ikke er direkte relevante for å forstå "magien". Om det var rett eller gal beslutning vil det sikkert være ulike meninger om :)

Å fremskaffe bilder har for øvrig vært et mareritt, og mer om boken og prosessen vil nok være tema i en podcast senere i vinter.
 
Jeg var så heldig å få denne boken til jul selv. var overrasket hvor bra kvalitet denne holdt. Virkelig et flott verk til en som ikke liker bøker, men satt uendelig stor pris på en slik lektyre. Det er moro å se hvor mye kunnskap du har @Jon Henrik, det gledes og blir det en bok nummer to? :)
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Grendel og Jon Henrik