.

Det finnes jo mange fine sportsur som ikke nødvendigvis behøver å være jåleklokker. Personlig synes jeg klokker som IWC Ingenieur, Speedmaster og massevis av andre passer vel så bra til hverdagsbruk som en diver.
Eller hvorfor ikke en Tudor North Flag;)
20161029_001104.jpg


Når det er sagt så er jeg også veldig glad i divere og siden jeg av en eller annen grunn ikke har en akkurat nå må jeg snarest mulig skaffe meg en :oops:
 
Flott spørsmål @kabforks
Undret meg over det samme i mange, mange år. Hatt min del med dykkere, men de forvinner fort ut igjen. De blir alle for store og klumpete. Sitter med inntrykke av at mange kjøper det naboen har. Og at et penere sportsur eller dress ur ikke kan brukes til andre ting enn å sitter bak en pult eller gallamiddager er bare tull spør du meg. Alle sier at de kjøper det fordi de kan bruke klokken sin til alt, men mange ender opp med å bruke noe helt annet enn den ripete Rolexen sin og heller noe rimeligere de har liggende i skuffen til disse haserdiøse strand- eller ferieturene. Finnes selvsagt unntak, men... Jeg er stor tilhenger av å kjøpe det man selv liker, men altfor mange "liker" det de andre bruker og kjøper det fordi de enten ønsker status eller å ikke stikke seg ut.
Hør, hør! Noe jeg også undres over er hvor mange andre enn @Tom Henriksen som med hånden på hjertet kan si at de virkelig bruker sub som beater. Personlig syns jeg at nyere spikerstål kler bruksmerker på langt nær så godt som sine eldre søsken. Har en stor mistanke om at de fleste beatere ender opp som Paris Dakar bilene @Hopalong er inne på. Nypolerte og velholdte, langt fra omgivelsene de i utgangspunktet skal tåle. Uten at det er noe galt med det :)
 
@lantin siden du undres over hvor mange bruker dykke Rolexen som beater:

Jeg bruker min '99 model Sea-Dweller til alt. Kvar dag. Har 70+ dykk med den. Den har brukspreg men det kler den.
Den er også på arma ved reingjering av bilmotor, skruing og alt anna. Den har vore med på haidykk i Bahamas og Hawaii. Den har vore inne i skipsvrak på Malta, (har noen kledelige skraper etter møte med rusten dørkarm) og var samme dag med på penere middag hos General Manager på hotellet.
 
Takker for gode svar! Da er jeg litt klokere.

Ser at det faktisk var et par dykkere her óg. Det hadde jeg faktisk ikke trodd ;)

Jeg tror kanskje jeg har et litt ulikt syn (og budsjett...) på klokker en mange her. Jeg får holde meg til Seiko, Victorinox, Tissot og budsjett-klassen.
Absolutt ingenting galt med det! :)
 
En diver er det beste valget siden alle miljø-forstå-seg-på'ere snakker om at det blir våtere hav som stiger og melk som surner i kjøleskapet. Da er det greit å være forberedt. Selvfølgelig setter jeg pris på å få med en praktisk roterende bezel, lettlest skive etc.

Av en eller annen årsak faller disse i smak....

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og Mr Davis
Sub?
En del.
Seadweller?
Du ville blitt overrasket.:)
Det er jo ingen som bruker armbåndsur til dykking lenger. Nå bruker man kun dykkercomputere. Enten som henger på vesten eller trådløse rundt håndleddet som en klokke. Yrkesdykkere har dette samt kommunikasjon med dykkerleder.

Man har all info på computeren. Tid, dybde, oksygen osv.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Loevhagen
Det er jo ingen som bruker armbåndsur til dykking lenger. Nå bruker man kun dykkercomputere. Enten som henger på vesten eller trådløse rundt håndleddet som en klokke. Yrkesdykkere har dette samt kommunikasjon med dykkerleder.

Man har all info på computeren. Tid, dybde, oksygen osv.

Etter utallige døgn ombord på diverse DSV'er kan jeg forsikre deg om at Seadweller kan observeres hyppig på håndleddene rundt omkring.
Om den følger med ut i vannet er en annen sak.;)

Ellers er det vel få som dykker med oksygen.
Da hadde det vært mange engangsdykkere...o_O
 
Erfarne dykkere bruker ofte både klokke og computer. Se bildet mitt på forrige side. Min Sea-Dweller er oftest ikke alene ombord til å bli våt.
 
Det er jo ingen som bruker armbåndsur til dykking lenger. Nå bruker man kun dykkercomputere. Enten som henger på vesten eller trådløse rundt håndleddet som en klokke. Yrkesdykkere har dette samt kommunikasjon med dykkerleder.

Man har all info på computeren. Tid, dybde, oksygen osv.

Det blir vel nesten som med bil; "Alle har en moderne bil i garagen, men å kjøre den gamle Corvetten fra 72, (eller liknende), er det som bringer det største smilet...."

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
Etter utallige døgn ombord på diverse DSV'er kan jeg forsikre deg om at Seadweller kan observeres hyppig på håndleddene rundt omkring.
Om den følger med ut i vannet er en annen sak.;)

Ellers er det vel få som dykker med oksygen.
Da hadde det vært mange engangsdykkere...o_O
Den blir nok sjelden med ut nei. Og om den gjør det er det isåfall bare for gøy. Ingen som bruker mekaniske ur som dykkerinstrument lenger.

Alle dykker med oksygen, ellers dør man. Men er vel rettere å kalle det luft. Det er selvfølgelig ikke ren oksygen jeg snakker om :)

Misforstå meg rett jeg digger divere og har 2 selv. Men til dykking er det computer som gjelder.(Som kan se veldig ut som en vanlig digital klokke, f.eks. Suunto)
2777dce46c5681ef90ff442ce612fb5b-image.jpeg
93dd5a446ec6ddfb48dad56dc12ee128.jpg
 
Jeg har og har hatt flere forskjellige typer klokker.. Det kan sies mye og mangt om hva man mener passer seg til hva, men for MEG er en Rolex Submariner den ultimate "hverdagsklokka". Jeg bruker den (ofte på gummirem fra Everest) til stort sett alt som kastes min vei, uten at jeg bekymrer meg for at den ikke skal tåle det. Dette være seg alt fra bading, snorkling, friluftsliv osv osv. Får den noen riper eller dings er det helt OK, for dette er en klokke jeg ønsker å beholde og som jeg derfor først og fremst tør å nyte, ikke tenke på annenhåndsverdien av (når det er sagt skal det sies at den holder seg MEGET godt både i stand og pris med mindre du er helt apekatt)..

Jeg syns Submariner er en fantastisk PEN klokke, og at den tåler så mye som den gjør, samt har den historien den har gjør at det er den som velges nesten hver dag..

Har jeg på meg min Zenith f.eks. kunne det ikke falle meg inn å verken dusje med den eller bruke den aktivt om jeg skulle utenfor "penklær-sonen". Til det er den alt for "skjør" og får alt for fort riper i kassen til at jeg hadde syns at jeg kunne forsvare det.. Den har også et mye mer delikat urverk som er mitt "horologiske" alibi med flotte funksjoner, men som da også lettere kan ødelegges ved røff bruk. Rolexen viser tid og dato og har et arbeidsurverk som er laget for å gå og gå og gå og gå..

Men vi er alle forskjellige og det er veldig bra! :)
 
Redigert:
Dei kjem også som deskdiverutgaver med polerte kasser og annet fjas ;) .
En av mine favcoritt divere er Seiko Skx , som faktisk danket sub ut av samlingen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Frost