.

Det er jo ingen som bruker armbåndsur til dykking lenger. Nå bruker man kun dykkercomputere. Enten som henger på vesten eller trådløse rundt håndleddet som en klokke. Yrkesdykkere har dette samt kommunikasjon med dykkerleder.

Man har all info på computeren. Tid, dybde, oksygen osv.
Uten å kunne påberope meg erfaring med dykking på større dybder enn at snorkelen ikke fylles med vann, hadde jeg sett for meg at man kanskje valgte en diver i tillegg - som sikkehet. Litt på samme måte som det kan være klokt med et godt gammelt kompass i sekken selv om GPS`n er bedre - når den
 
Fordi dykkerur kan brukes til alt, og som nevnt av en annen: jeg og flere andre kjøper KUN ur som vi håper gir cred på TS.

IMG_20161031_083222.jpg
 
Uten å kunne påberope meg erfaring med dykking på større dybder enn at snorkelen ikke fylles med vann, hadde jeg sett for meg at man kanskje valgte en diver i tillegg - som sikkehet. Litt på samme måte som det kan være klokt med et godt gammelt kompass i sekken selv om GPS`n er bedre - når den

Stemmer. De som har en del dykk har lært at det er lurt å ha en klokke i tillegg til computer. Jeg dykker alltid med begge deler. Computer på venstre hånd og Sea-Dwelleren på høyre, som på bildet tidligere i tråden. Computere har en tendens til å gå i svart på det mest kjedelige tidspungt også dykkecomputere. Den som ikke har opplevd det ennå har bare ikke dykket lenge nok. :)
 
Har du noen gang hatt en Rolex Submariner på armen? Mye kan endre seg etter det.

For min del er det flere faktorer. Mange har en fascinerende historie som f.eks Blancpain fifty fathoms:
https://www.hodinkee.com/articles/a-historical-look-at-the-blancpain-fifty-fathoms-live-photos#

Felles for de alle er at de ser tøffe ut, James Bond bruker det og de tåler oftest vanvittig mye:
Rolex-DEEPSEA-CHALLENGER-Setting-Down-on-Ocean-Floor-Robotic-Arm-extending.jpg


Det blir kanskje litt som å eie en Koeningsegg med 1200 bhp og en toppfart på 400 km/t+. Du får mest sannsynlig ikke bruk for alt du betaler for,men det er morsomt å vite at den kan det i teorien. På lik linje med en Rolex som er vanntett ned til 12 000 meter.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Dr. Fiddy
Den blir nok sjelden med ut nei. Og om den gjør det er det isåfall bare for gøy. Ingen som bruker mekaniske ur som dykkerinstrument lenger.

Alle dykker med oksygen, ellers dør man. Men er vel rettere å kalle det luft. Det er selvfølgelig ikke ren oksygen jeg snakker om :)

Misforstå meg rett jeg digger divere og har 2 selv. Men til dykking er det computer som gjelder.(Som kan se veldig ut som en vanlig digital klokke, f.eks. Suunto)
Vis vedlegg 17700 Vis vedlegg 17701

Du har faktisk systemer med ren oksygen - lukket system der dykkeren ikke "blåser ut luft". Sjøforsvaret har brukt dette i mange år - ved taktisk dykking - i hovedsak Dräger (må gjerne korrigere meg dersom det er noen her inne i fra DFS). Dog er dette et system forbundet med en rekke faremomenter. Oksygen blir som kjent toksisk ved gitt trykk og for sivile anbefales ikke dykk med lukket system dypere enn 6 meter. Militære lettdykkere har vært nede på 20 meter - men da er man helt på grensen, på det som ansees som forsvarlig. Dessverre har dette også medført ulykker også her til lands.

/////
Når det gjelder besettelsen med dykkere (les ur) så er jeg inhabil i denne diskusjonen......
 
Bruker min som startklokke på vannet - fungerer bedre enn digital nedtelling for meg. Utfordringen er at to klokker har forsvunnet på havets dyp - prøver med natorem nå...så er spent på om det går bedre. Bruker certina quartz til formålet. Til hverdags foretrekker jeg 50/60 talls-looken på klokker, og bruker en 35mm longines conquest heritage.

Hva gjør dere som faktisk bruker klokkene i vann for å unngå at de mistes?
 
Bruker min som startklokke på vannet - fungerer bedre enn digital nedtelling for meg. Utfordringen er at to klokker har forsvunnet på havets dyp - prøver med natorem nå...så er spent på om det går bedre. Bruker certina quartz til formålet. Til hverdags foretrekker jeg 50/60 talls-looken på klokker, og bruker en 35mm longines conquest heritage.

Hva gjør dere som faktisk bruker klokkene i vann for å unngå at de mistes?
Hvorfor mister du dem lurer jeg mer på?
Er det lenkelåsen som åpner seg? Barett som ryker?
 
Hva gjør dere som faktisk bruker klokkene i vann for å unngå at de mistes?

Kjøp kvalitet. Det er ikke alltid det samme som et kjent merke. Har mista en dykkecomputer i dekk før dykk da reimspenna gikk. Er vel på min 3 eller 4 dykkecomputer no. Sea-Dwelleren har vore med ned på snart 100 dykk, inkludert djupdykk.

1 Kjøp kvalitet, det lønner seg i det lange løp - og vi snakker om utstyr som KAN være livsnødvendig.
2. Alt utstyr sjekkes - og sjekkes igjen før man går i vatnet.
3. Er du i tvil om at noe kan ryke, bytt det ut.

Dersom du har en tendens til å misse ting; har du vurdert forsikring?
 
Du har faktisk systemer med ren oksygen - lukket system der dykkeren ikke "blåser ut luft". Sjøforsvaret har brukt dette i mange år - ved taktisk dykking - i hovedsak Dräger (må gjerne korrigere meg dersom det er noen her inne i fra DFS). Dog er dette et system forbundet med en rekke faremomenter. Oksygen blir som kjent toksisk ved gitt trykk og for sivile anbefales ikke dykk med lukket system dypere enn 6 meter. Militære lettdykkere har vært nede på 20 meter - men da er man helt på grensen, på det som ansees som forsvarlig. Dessverre har dette også medført ulykker også her til lands.

/////
Når det gjelder besettelsen med dykkere (les ur) så er jeg inhabil i denne diskusjonen......

Det er vel egentlig bare hobbydykkere som bruker luft. Marinedykkere bruker som nevnt over ren oksygen i et lukket system for å unngå bobler til overflate.(Ellers ville de blitt lette å oppdage av fienden) Professjonelle dykkere som går dypere bruker Heliox, der man bytter ut nitrogen i luften med helium for å unngå dybderusen man får med luft. Så har man også Nitrox der oksygennivået er høyere enn i luft og nitrogennivået lavere. Felles for dem alle er at de bruker dykkecomputere og tar på seg dykkerklokken når man kommer på land
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Kohe321
Det er vel egentlig bare hobbydykkere som bruker luft. Marinedykkere bruker som nevnt over ren oksygen i et lukket system for å unngå bobler til overflate.(Ellers ville de blitt lette å oppdage av fienden) Professjonelle dykkere som går dypere bruker Heliox, der man bytter ut nitrogen i luften med helium for å unngå dybderusen man får med luft. Så har man også Nitrox der oksygennivået er høyere enn i luft og nitrogennivået lavere. Felles for dem alle er at de bruker dykkecomputere og tar på seg dykkerklokken når man kommer på land

Pfff, amatører... ;)