.

For meg er det ikke verre enn at jeg liker de. Både i form av utseende og funksjon.

- Er sjeldent stivpyntet, derfor vil en dressklokke gjerne være litt "off" ift. resten av antrekket, derimot passer en dykker godt den casual stilen.
- Praktisk med roterbar bezel/tidtakning i hverdagen.
- Versatilt bruksområde. Jeg kan ha på meg en dykker på lesesalen, samtidig som jeg kan dra direkte på badeferie eller fjelltur med samme klokke. Den tåler mest sannsynlig mer enn det jeg ønsker å utsette min egen arm for.
- Generelt sett god lume.
- Kler riper bedre enn dressklokker, noe som er fint da jeg faktisk bruker alle mine ur til hva enn jeg ønsker. Ingen bekymringer.
 
alle er ikke opptatt av klokker egnet til dypdykk daniel, men en hel del er det; sikkert noe emosjonelt... les deg litt opp på historie bl a om rolex & panerai fra 20-tallet til 60-tallet, så vil nok populariteten gradvis bli begripbar - og også det faktum at dykkerur på mange vis startet på havets bunn, og endte opp høyt hevet over bakken på cocktailparty i en skyskraper :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
For meg er det ikke verre enn at jeg liker de. Både i form av utseende og funksjon.

- Er sjeldent stivpyntet, derfor vil en dressklokke gjerne være litt "off" ift. resten av antrekket, derimot passer en dykker godt den casual stilen.
- Praktisk med roterbar bezel/tidtakning i hverdagen.
- Versatilt bruksområde. Jeg kan ha på meg en dykker på lesesalen, samtidig som jeg kan dra direkte på badeferie eller fjelltur med samme klokke. Den tåler mest sannsynlig mer enn det jeg ønsker å utsette min egen arm for.
- Generelt sett god lume.
- Kler riper bedre enn dressklokker, noe som er fint da jeg faktisk bruker alle mine ur til hva enn jeg ønsker. Ingen bekymringer.

Det han sa! Itilleg kan man slenge på en alligator rem å desk diva med stil :D
image.jpeg
 
Dykkerklokker (sub etc.) kommer ganske langt ned på rangstigen hos meg. Men du får robuste klokker til greie priser i denne kategorien.
 
Det er nok litt av den samme effekten som gjør at svært mange av oss kjører bil med Paris-Dakar-egenskaper mellom jobb og barnehage og går med Sydpolekspedisjonsjakker når vi skal handle kamferdrops på Kiwi: Det skjer antagelig ikke noe, men om det skjer, skal det ihvertfall ikke stå på utstyret.
 
Redigert:
Flott spørsmål @kabforks
Undret meg over det samme i mange, mange år. Hatt min del med dykkere, men de forvinner fort ut igjen. De blir alle for store og klumpete. Sitter med inntrykke av at mange kjøper det naboen har. Og at et penere sportsur eller dress ur ikke kan brukes til andre ting enn å sitter bak en pult eller gallamiddager er bare tull spør du meg. Alle sier at de kjøper det fordi de kan bruke klokken sin til alt, men mange ender opp med å bruke noe helt annet enn den ripete Rolexen sin og heller noe rimeligere de har liggende i skuffen til disse haserdiøse strand- eller ferieturene. Finnes selvsagt unntak, men... Jeg er stor tilhenger av å kjøpe det man selv liker, men altfor mange "liker" det de andre bruker og kjøper det fordi de enten ønsker status eller å ikke stikke seg ut.
 
Jeg kjøper dykkerur for å skille meg ut blant venner og bekjente som for det meste bruker Q&Q, Inex, Seiko dameur og fake Rolex. Samt diverse moteklokker.

Eller kanskje mest fordi jeg drev med dykking i yngre dager, og ble hekta på dykkerur. Og er fremdeles glad i vann og liker klokker jeg kan bruke i vann så mye jeg vil.

Jeg liker også store klokker, og har funnet ut at dykkere ser bedre ut på et smalt håndledd enn en dressklokke som er for stor.
 
Jeg dykker ikke stort dypere enn min egen høyde, men jeg liker robustheten og estetikken i dykkerklokker.

Med et unntak for de mest fargerike/glorete/massive dykkerurene, som jeg bare synes ser latterlige ut på armen.

Unntakene er Blancpain FF, IWC Deep One, Two og Three, og 116660.
 
Det har vel også mye å gjøre med at når man blir nerdete, så blir historien rundt klokken også viktig i tillegg til design og funksjonalitet.
Det finnes jo så mange dykkerur med spennende historie.
F.eks. Blancpain, Panerai, Longines, Omega, Oris for å nevne noen.
Har jeg glemt noen?
Åja, Rolex såklart.;)

Hvor mange ikoniske dressklokker kan du nevne?

Når det er nevnt, så har jo mange like stor interesse for pilotklokker også.:)
Sikkert av de samme årsakene som nevnt over.
 
Redigert:
Det er vel de ferreste av oss som har dykkerklokke som faktisk tool watch. Det gjelder i hvert fall meg. Lurer egentlig på hvor mange yrkesdykkere som faktisk bruker Rolex Submariner i dag? En Pelagos eller Ploprof i titan må vel være "bedre"?

Spør du meg er det som selger historien, kulhetsfaktoren i mangel på et bedre ord, og ikke minst det estetiske som selvsagt er ekstremt subjektivt. Spør du meg synes jeg mange dykkerur er veldig pene. Jeg har jo et selv. Og det behovet meldte seg nettopp fordi mitt vintage dressur rett og slett var for skjør til å gjøre jobben som daglig beater. Men dette er på mange måter en fåfengt diskusjon siden det er 100% individuelt hva man liker. Og det er helt greit :)
 
  • Liker
Reaksjoner: sydvester
For meg er klokker mer et mekanisk presisjonsverktøy enn jålete pyntegjenstand. Derfor er dykkerklokker, tool watches, beatere selvskrevne førstevalg.
 
  • Liker
Reaksjoner: SCUBA diver