3 ur. 100 000kr

Helt nydelig at så mange svarer og til og med setter sin egen vri på dette tankeeksperimentet. Her kan man satse «alt»på en klokke og slenge inn et par casioer, eller splitte budsjettet utifra eget forgodtbefinnende. Flere gode trekløvere her. :cool:
 
Bruker selv kun èn klokke 99% av tiden. Om jeg skulle makset budsjettet på 100k, tror jeg disse hadde dekket behovet:
(ingen av bildene er mine)

For 95%+ av tiden - Rolex 16570. Helst sort skive for meg.
fullsizeoutput_1867.jpeg


For de resterende 5% - treningsøkter (Apple Watch Ultra) og oppussingsprosjekter (G-Shock Square):
5odfbwll1xd91.jpg


50479-99306-Apple-Watch-Ultra-dirt-xl.jpg
 
Dette tankeeksperimentet er jo totalt urealistisk. Det er ingen som går inn i denne tøysete klokkeverden med 100.000 de skal bruke på tre klokker. De skal ha en klokke, siden de:

har hørt at klokker er skikkelig god invistering
at klokker er kult
føler at de er blitt voksen
diktet opp andre mer eller mindre greie forklaringer

Jeg har aldri hørt om noen som skriver på forumet og ber om anbefaling på tre klokker.
Dette er bare en lek for oss selv. Om jeg plutselig satt uten noen klokker og fikk 100.00 igjen på forsikringen. Da hadde jeg ikke brent alt på tre på en gang i alle fall. Da hadde jeg kost meg med finne dem spredt utover i tid. Som er akkurat det som skjer nå.

Men i det tenkte tilfellet ville jeg brukt pengene på:
Grand Seiko SBGC061 - Brukt ca 12.000 fordi det rett og slett er en suveren klokke som er en klokke som er en klokke. (jeg eier denne)
Seiko 6139-6002 i blå. ca 12-15.000 burde skaffe en strøken og overhalt modell. Det er en historisk modell, den bærer suverent og er kjemepekul. (eier denne også, men ikke strøken)
Sinn U-50 - Brukt ca 20.000. Moderne dykker som tåler alt og som man neppe går trøtt av. (denne ideen er stjålet fra podcasten)

Resten hadde jeg nok kjøpt andre klokker for :)

Ps. det er juks å kjøpe en Rolex og to G-shock

LarsB
 
Dette tankeeksperimentet er jo totalt urealistisk. Det er ingen som går inn i denne tøysete klokkeverden med 100.000 de skal bruke på tre klokker. De skal ha en klokke, siden de:

har hørt at klokker er skikkelig god invistering
at klokker er kult
føler at de er blitt voksen
diktet opp andre mer eller mindre greie forklaringer

Jeg har aldri hørt om noen som skriver på forumet og ber om anbefaling på tre klokker.
Dette er bare en lek for oss selv. Om jeg plutselig satt uten noen klokker og fikk 100.00 igjen på forsikringen. Da hadde jeg ikke brent alt på tre på en gang i alle fall. Da hadde jeg kost meg med finne dem spredt utover i tid. Som er akkurat det som skjer nå.

Men i det tenkte tilfellet ville jeg brukt pengene på:
Grand Seiko SBGC061 - Brukt ca 12.000 fordi det rett og slett er en suveren klokke som er en klokke som er en klokke. (jeg eier denne)
Seiko 6139-6002 i blå. ca 12-15.000 burde skaffe en strøken og overhalt modell. Det er en historisk modell, den bærer suverent og er kjemepekul. (eier denne også, men ikke strøken)
Sinn U-50 - Brukt ca 20.000. Moderne dykker som tåler alt og som man neppe går trøtt av. (denne ideen er stjålet fra podcasten)

Resten hadde jeg nok kjøpt andre klokker for :)

Ps. det er juks å kjøpe en Rolex og to G-shock

LarsB
Fine betraktninger! Tøys er gøy ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: jorol og Larsnie
Mon tro om om det er misunnelse som driver hatet. Historien forteller vel at Rolex gjennom tidene har relativt sett alltid holdt sin verdi godt. Og til alle haterne der ute som har fått avslag av AD etter å ha kommet for sent til hypetoget så tror ihvertfall jeg at det skal mer til en litt dyr strøm og et par prosentpoeng på renta før Rolex faller til Breitling og Hublot-nivå på brukten.
 
Mon tro om om det er misunnelse som driver hatet. Historien forteller vel at Rolex gjennom tidene har relativt sett alltid holdt sin verdi godt. Og til alle haterne der ute som har fått avslag av AD etter å ha kommet for sent til hypetoget så tror ihvertfall jeg at det skal mer til en litt dyr strøm og et par prosentpoeng på renta før Rolex faller til Breitling og Hublot-nivå på brukten.
Tja...er det egentlig hat, evt. misunnelse, eller er det hoderysting over en stor hype der mange har latt seg rive med, aka invistor ?
Personlig havner jeg glatt i siste kategori, da jeg verken syns de er spesielt spennende eller på andre måter kunne friste meg til å legge det jeg mener er alt for mange kroner i en.
Mulig noen er misunnelige på de som kjøper Rolex for en alt for kostbar penge, men jeg skjønner dem like lite som de som kjøper en hypet vare til overpris.
Misunnelse er ikke helt min greie, for å si det sånn.., men nå gled dette veldig langt fra tema, noe jeg beklager jeg bidro til...
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Klokkomaniac og Ivar
Dette tankeeksperimentet er jo totalt urealistisk. Det er ingen som går inn i denne tøysete klokkeverden med 100.000 de skal bruke på tre klokker.

Hva med meg som brukte 2500 kr på et par Seiko klokker for 8 år siden, bare for å ha klokke (Har fremdeles SKX007-en).

Og nå har fått en mer genuin interesse for slikt. Jeg planlegger hvilke 3-4 klokker jeg skal ha i samlingen til slutt. Og potensielt ender opp på rundt 100k. Denne tråden er ganske perfekt for tips og ideer egentlig.
Om jeg til slutt faktisk ender opp med de samme 3-4 klokkene (hvis jeg i hele tatt klarer å bestemme meg), det er en annen sak. Og for all del, kanskje ikke så realistisk.
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: jorol og Mortbecken
Hva med meg som brukte 2500 kr på et par Seiko klokker for 8 år siden, bare for å ha klokke (Har fremdeles SKX007-en).

Og nå har fått en mer genuin interesse for slikt. Jeg planlegger hvilke 3-4 klokker jeg skal ha i samlingen til slutt. Og potensielt ender opp på rundt 100k. Denne tråden er ganske perfekt for tips og ideer egentlig.
Om jeg til slutt faktisk ender opp med de samme 3-4 klokkene (hvis jeg i hele tatt klarer å bestemme meg), det er en annen sak. Og for all del, kanskje ikke så realistisk.
Helt enig, veldig kult med inspirasjonen som kommer fra sånne tråder!
 
  • Elsker
Reaksjoner: Mortbecken
Dette tankeeksperimentet er jo totalt urealistisk.

Ps. det er juks å kjøpe en Rolex og to G-shock

LarsB
Hehe, ja, men et godt et. For hvis vi ikke får være urealistiske og eksperimenterende drar du ut proppen av hele forumet ;)

Og absolutt ikke juks med en Rolex og to billige, det hadde iallefall blitt min fasit!
F.eks en sånn her, må bare vente på litt mer prisfall.
DF8F532B-CD1C-4587-AE6A-54DB082527D6.jpeg

Fortsatt god helg fra urealistisk tenker:unsure::mrgreen: