2023 nærmer seg slutten. Hva var dine highlights i året som gikk?

Medlem
6. des. 2013
Innlegg
10.999
skjermbilde-2023-12-15-kl-21-37-47-png.2436830

skjermbilde-2023-12-15-kl-21-30-10-png.2436822

skjermbilde-2023-12-15-kl-21-18-22-png.2436813

skjermbilde-2023-12-15-kl-21-16-45-png.2436810

skjermbilde-2023-12-15-kl-21-39-41-png.2436831
 
Årets eneste kjøp ble en Panerai 590 i april, og den har jeg nesten utelukkende brukt siden da.
De andre klokkene stoppet, en etter en. Til og med Seiko Speedtimeren, med seks måneders batteri. Klokken har nærmest grodd fast på hånda, og det er ikke noe rart. Fantastisk bærekomfort med barsk og mjuk gummireim, deilig kasse, behagelig lavprofil - 1 mm mindre enn Tudor GMT og 2 mm mindre enn Spring Drive Tuna, nesten som en dykkerklokkenes sylfide å regne! - og fantastisk fin å se på. Smilet kommer fremdeles hver gang jeg ser den, så da må det vel være rett.
Om den skal ut for noe, tror jeg det måtte være en ny Panerai, men da uten sekundviser og så lite logoer og tekst som mulig på skiva. Eller om jeg skulle slumpe til å se den gamle Ploprofen min til salgs noensteds.
Egentlig er jeg tilfreds foreløpig. Det er mulig det er en Doxa Sub 300T i kortene, men det blir i så fall ikke før neste år. Jeg har også vært veldig interessert i Christoffer Wards feltklokker, og klokkene fra Radium. Om det blir noe av, får tiden vise.
 
2023 er mitt første år som klokkeinteressert!

Årets kjøp:
Seiko SPB 143
seiko_spb143_splash.jpeg


Denne ble kjøpt her på forumet, og jeg synes den er (nesten) helt perfekt.

-Ekstremt allsidig. Går til nesten alt!
-Oppleves veldig solid og robust. God tyngde, som jeg liker.
-Relativt billig, ikke en klokke jeg trenger å være veldig redd for.

minus: litt kjedelig eller ? Grå skive liksom..

Bomkjøp:

Alt for mange! Jeg har kjøpt ca 10-15 klokker i prisklassen 3-15k. Mange har jeg kjøpt brukt, og sikkert gjort en grei handel på. Men så mange av dem blir sjelden/aldri brukt, og jeg ville nok ikke kjøpt dem igjen.

2024:

Jeg har veldig lyst å selge mye, faktisk nesten alle mine klokker og heller kjøpe en eller to klokker jeg virkelig ønsker, og som jeg bruker litt tid på å velge ut. Dette blir nok året jeg kjøper min første "ordentlige klokke". Tudor frister veldig. Det samme gjør noe vintage rolex divere. Men neste år har jeg lyst å puste med magen, og ikke kaste meg over alle mulige impulsive innfall. Kvalitet fremfor kvantitet. Så får vi se hvor lett det blir i praksis ;)
 
Seiko er ikke feil.lystpå en jeg også.
Fikk litt klokke interesse i oktober 23.
Kjøpte Tissot’n connecten i oktober,en victorinox i nov.Nå vil jeg prøve å få kjøpt en Seiko Quartz i 2024.Så skal jeg ikke ha flere klokker.alle gode ting er 3
 
Redigert:
2023 ble året klokkeinteressen blusset opp igjen etter to år uten noe kjøp. Solgte i februar min Submariner 14060 etter cirka fire år i mitt eie. Var egentlig planen at denne aldri skulle selges, men sånn ble det ikke.

Santos medium hadde jeg allerede bestemt meg for skulle erstatte suben. Innen en time etter jeg hadde sendt avgårde suben, dukket det opp en Santos på Finn og selgeren bodde 10 minutter unna. Så da ble det kjøp dagen etter.
IMG_5275.jpeg

Santos var en helt nydelig klokke, allsidig og veldig elegant. Ga et helt annet wrist pressance i forhold til suben med den flotte hvite skiven og polert bezel. Bærer lett og komfortabelt på håndleddet så lenge det ikke er varmt.

Minus: lenken var enten litt for stram eller litt for løs på mitt håndledd. Den ble fort ukomfortabel å ha på når det ble varmt. Prøvde å sette på ekstra ledd, men da ble den for løs. Bezel får mye hairlines, selvom dette ikke plaget meg noe særlig.

Angrer fortsatt litt på at jeg kvittet meg med denne, den ble i mitt eie i cirka seks måneder.

Nå skulle jeg tilbake til klokkedesignet jeg er mest glad i, en diver.

IMG_5842.jpeg


Tja kort oppsummert så ble det en pelagos 39, varte ikke en måned en gang før jeg hadde lyst på Rolex igjen så da ble den solgt. Klokken var helt ok, irriterte meg noe innmari at den keramiske bezelen fikk riper.

Tenkte det var på tide å teste 6 sifret sub no date etter flere år med 5 sifret. Syntes aldri noe særlig om 11 serien sin kasse, så da ble det en 124060.
IMG_5927.jpeg

Her er det ikke mye å klage på, for meg så er dette ultimate klokken til hverdagsbruk. Glidelock gjør at denne sitter som et skudd uansett situasjon. Hadde denne i to måneder før jeg spontan kjøpte en kermit 2023, som følge av YouTube videoer som viste hvor flott den nye MK2 bezelinserten er…

IMG_5954.jpeg


Avslutter året med denne og ikke noe planer om å bytte den ut med noe annet med det første. En sub må nok alltid være en del av samlingen min.

Høydepunktet for 2023 er likevel Santos. Har lært mye om cartier som følge av den, og jeg er helt sikker på at det blir en klokke fra cartier igjen en dag. Stor sannsynlighet for noe vintage, syns cartier har veldig mye kult fra 80-90 tallet.

For 2024 så blir det en Oyster perpetual 41 med blå skive, håper på at Bjerke klarer å levere denne i starten av året en gang. Dette blir nok eneste kjøpet mitt i 2024, sier jeg nå hvertfall.
 
Seiko SLA043 kom inn i boksen i vår etter mye lesing og ha sett gode reviews på youtube. Jeg har sjelden blitt så overrasket over en klokke "live", i form av at jeg kaster blikk på klokken og smiler hele tiden. :love: Det er noe med de polerte flatene, finish og heleten i designet som gjør at den skiller seg veldig fra f.eks. SPB143, selv om de i utgangspunktet kan virke veldig like. Designet på SLA043 har forsåvidt litt mer vintage-preg, inkludert høyere glass med buet kant som skaper masse liv når man vinkler klokken. Lesbarhet og ikke minst lume er i en helt annen liga en det meste annet i boksen. Rolex kan bare gå å legge seg... Ganske perfekt sommerklokke/diver/hverdagsklokke. Har bare 2 ankepunkter, det er at lenken ikke er som Rolex og dermed ikke blir brukt. Den er også en millimeter tykkere enn jeg hadde foretrukket, men på ingen måte ubehagelig, og for sommerklokke å være gjør det ingen ting. Men det er klart at nye SJA093 i en litt nettere størrelse står høyt på ønskelisten. I motsetning til SPB143, er SLA043 nesten litt for fin (og dyr) til å fungere som beater, men for meg er det forsåvidt også kult at den er i klasse med Grand Seiko (og andre kvalitetsklokker), med kun "Seiko" på skiven, hehe. Den som vet, den vet osv..

1000006305.jpg



Seiko SPB253
Klarte ikke la vær å kjøpe denne, så jeg fikk en trio med SPB klokker. Sort klokke og oransje detaljer liker jeg, men rakk nesten ikke bruke den før den ble solgt igjen.

1000015998.jpg



Solgt: SPB143, SPB213, SPB253:
Siden SLA043 er forholdsvis lik men trumfer SPB143, og noe måtte ut, ble hele SPB-trioen solgt (Bra du er fornøyd med SPB143 @Kruttskjegg !);
1000007985.jpg


Solgt: Patek Philippe Nautilus 5711
Med andre materielle ting i sikte, ble 5711 til slutt solgt. Fornuften fikk meg ikke til å bruke den noe særlig pga høy verdi, og jeg prøver å selge de klokkene som blir lite brukt...

1000002464.jpg




Når vi snakker om dykkere, hverdagsklokker og beatere, kommer vi ikke unna Tudor Pelagos 39. (y)
Etter en liten tur innom boksen før jul 2022 kom den inn igjen. (Hadde nok ikke montert ledd/lås helt riktig sted første gang og ble aldri helt komfy).
Jeg har alltid siklet på Pelagos, men 42mm har vært for stor for meg. Jeg elsker lume, og liker titanium, så Pelagos 39 var en no-brainer på papiret hvertfall. Litt skuffet over lume som @Loevhagen er inne på, særlig visere mangler litt futt, men til gjengjeld er det meste annet perfekt, inkludert justerbar lås, passe størrelse/tykkelse/proporsjoner, rød detalj. Den har nesten blitt min beater, hvilket også synes på Titanlenken (kanskje litt skuffet over hvor lett det kommer riper/merker). Men det skal nevnes at den ikke vekker de største følelsene fortsatt; Den er er liksom perfekt uten å tale til hjertet. Men er nok likevel en keeper, da det er få andre klokker som gjør det samme - Kanskje med unntak av submariner 14060 og BB58. Jeg føler generelt at lenke er mer allsidig og praktisk enn gummireim/stoffreim, så dette ble ferieklokka i år fremfor SLA043:

1000011115.jpg



Tudor Black Bay 54 er en snerten sak som ble kjøpt til madammen, men den passer faktisk helt suverent på mitt håndledd også, men med lenke tilpasset madammen har den heller nesten ikke forlatt hennes håndledd i år. Hennes soleklare favoritt. (Kan ha noe med at hun aldri har fått så mange komplimenter for en klokke? Fra karer? :p)

1000010889.jpg



Siste klokke inn i boksen i år var Omega Speedmaster Apollo 8.
Det var egentlig fargetemaet som tiltrakk meg, og på tross av sine store mål på 44,5mm, som i teorien er ALT for stort for meg, føler jeg likevel at den funker. Den er tynnere enn sine andre DSOTM søsken. Det er også for lenge siden det har vært en speedmaster i boksen. Fascinerende annerledes klokke.:)

1000023447.jpg
 
Redigert:
Én klokke ut og én klokke inn i år. Begge fra Japan.

Jeg solgte en SBP212J1. Den ble kjøpt på tilbud på impuls en gang i 2022, men jeg fikk aldri helt godfølelsen viste det seg. En god påminnelse om at man kan la seg påvirke av tilbud, men at det ikke gjør klokka noe mer "riktig".
IMG_20220610_083026.jpg


I 40-årsgave til meg selv ble det kjøp av GS SBGW283. Denne hadde jeg tittet på en stund og hatt på armen en god del ganger så her var det ikke like impulsivt. Det sto riktignok mellom SBGW283 og SBGY007. Sistnevnte har Spring Drive og enda råere skive, men den ble rett og slett for dyr synes jeg. Jeg har ikke angret (enda).

PXL_20230517_070102199.jpg
 
Årets høydepunkt for meg:

1702756019638.png


SBGW231 var en "grower, not a shower".

Hadde ikke tenkt så mye over den før selv om jeg visste at den eksisterte. Men plutselig i tidlig 2023 tippet det over; kanskje på grunn av at @Loevhagen postet mange nok bilder i GS-underforumet?

Virkelig en "less is more" type opplevelse. Størrelsen på 37mm er perfekt, og den funker overraskende fint til hverdags på riktig rem. Muligens den klokka jeg har fått mest komplimenter for (av folk som ikke er klokkenerder).

Jeg ser ikke for meg at jeg noengang trenger noe mer eller noe annet enn denne i dress-klokke-kategorien.

1702756196013.png


Lorier Falcon kom inn relativt nylig. Blir denne værende i feltklokke-plassen i klokkeboksen? Tiden vil vise.

Den er bevisst designet for å gi vintage-preg: 36mm, akrylglass og småskranglete flatlink-lenke. Sjarm!

Og det er en hyggelig microbrand-historie: dette merket drives av to klokkegale lærere fra New York City.

1702756290979.png


SNE569, en helt topp quartz-beater. Denne fikk en litt brokete vei inn i samlingen.

Først kjøpte jeg den. Så solgte jeg den igjen, fordi jeg syntes den konkurrerte for mye med min SPB143 i rotasjonen. Så solgte jeg SPB'en fordi en kompis med gryende klokke-interesse så etter en sånn på brukten. Så kjøpte jeg SNE-en nytt. Og denne gangen ble den værende. Mye styr, si!

Den har vokst veldig på meg. Det er, må jeg på nytt konstantere, sånn at klokkeglede kommer ganske uavhengig av pris. 38mm bred, 10.5mm tjukk og 46mm vingespenn gjør at denne er fenomenal for oss med tynne håndledd. Og solar quartz kombinert med prislapp på ca. 4000,- på bruktmarkedet betyr at det er en super grab and go-klokke som man slipper å bekymre seg over. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke ser mer av denne modellserien her på forumet.

Faktisk har jeg endt med å like denne så godt at jeg nylig kjøpte den matt svarte søstermodellen SNE573 også! :LOL: Litt tullete men det er jo ikke voldsomt kostbare modeller, og disse er helt supre strap-monsters. Funker på alt av remmer.

Er nå bittelitt fristet til å kjøpe den med grønn bezel og skive også, hmm...

1702756599521.png


Et annet klokke-høydepunkt i år: Seiko3M og farvel til Datejust

Jeg kjørte Seiko 3M i begynnelsen av året: et helt kvartal med kun Seiko og Grand Seiko på lanken. Det gikk strålende. Faktisk gjorde det at jeg solgte den vintage Datejusten min underveis: jeg savnet den ikke når SBGW231 var i rotasjonen istedet. Jeg er kanskje ingen Rolex-mann?
 
Redigert:
For min del tok 2023 en overraskende vending.
I tråden for årets klokkeplaner 2023 ramset jeg opp en hel rad med klokker jeg kunne tenke meg. Det ble ingen av de, men jeg fikk muligheten til å dra til skikkelig isteden.

Årets definitive høydepunkt ble 5811.

FB0BF31F-9834-4F93-8B4C-D24535EA0F00.jpeg
 
2023 ble et kjedelig år for meg på klokkefronten. Ingen kjøp. Siden jeg mangler en Seiko i samlingen har jeg tittet etter noe spennende, men så langt ikke ramlet ned på noe.

På bruksstatistikken leder Submariner godt foran Stålfisken.
16613 og Dell (1).jpg


Steelfish (0).jpg


Stålfisken her vist fra den (ene) gangen jeg prøvde den med gummirem.

8
 
Radiomir og Pelagos ble solgt
IMG_7995.jpeg
IMG_8291.jpeg


Seiko 5 og Zelos fikk litt tid


IMG_1207.jpeg
IMG_7991.jpeg


Det ble noen anledninger for bestefars Certina og MUT’n
IMG_8223.jpeg
IMG_7897.jpeg


Mest tid fikk F-91W, Certina dykker og Longines
IMG_0017.jpeg
IMG_0253.jpeg
IMG_0010.jpeg


Også helt på tampen kom Solarbeaten inn clutch
IMG_0777.jpeg


Ikke et dumt år må jeg si!
 
2023 ble et relativt rolig år for meg med litt justeringer i samlingen for å rigge meg ned i antall og opp i kvalitet og variasjon.
Årets høydepunkt for meg var Tudor BB58 Bjerke og Sky-dweller i roségull. Godt fornøyd per nå, men gleder meg enormt til å få inn Daytona på nyåret.
20231216_095138.jpg

20231117_130233.jpg
 
2023 ble et rolig år. Solgte impulskjøpet mitt fra januar etter 3-4 mnd. Certinaen skulle være sommerklokken, men røk ut på våren. Kjøpte ny avstandsmåler og golfbag for pengene ;)

tempImagennt9xO.png


Trioen under har holdt sammen i rullen siden august 2022, og det er lite som tyder på at det blir endringer her. Av og til er jeg "lei" og kunne tenke meg å bytte ut noen eller alle, andre ganger framstår dette som et (foreløpig) end game :unsure::

tempImageqTRZzV.png
 
2023 ble for meg det året der jeg fikk kurert "klokketørken".
Etter et par år nå som "one-brand-guy" hvor jeg kun har samlet på Von Doren, fikk jeg på vårparten en slags åpenbaring da jeg skulle nedskallere samlingen for å omplassere noe kapital. I denne nedskalleringen endte jeg etterhvert opp med en Tudor BB58, og med det var den brede interessen i gang igjen.

Lang historie kort: i 2023 har jeg gått fra å ha en stor samling Von Doren klokker, til pr.dags dato kun ha en klokke.
I skrivende stund er det en Tag Heuer Carrera Calibre 7 twin-time som sitter på armen.
Mellom VD-samlingen og i dag kan jeg liste opp følgende klokker som har vært innom meg:

- Tudor BB58 39mm, svart skive
- Rado Captain Cook 37mm, grønn skive
- Tudor 1926 36mm, hvit skive/blå indekser
- Oris Big Crown date pointer 40mm, blå skive
- Oris Divers sixty five 40mm, svart skive
- Tissot PRX 37mm, grønn skive
- Baltic MR01 36mm, salmon dial
- Rado Captain Cook 42mm, blå skive
- Tag Heuer Carrera Calibre 7 twin-time 41mm, grå skive, som er nåværende klokke.

En annen ting jeg har kurert meg selv på: Jeg har endelig klart å bikke 40mm grensen. Hodet mitt hadde låst seg på at 36-39mm var mine perfekte størrelser, med 39 som absolutte maks.
Etter å ha vært innom noen forskjellige i 40-42mm, har jeg nå sett at det også kan brukes, selv med det jeg anser som mine små håndledd på ca 17cm. Nå vil jeg aller helst ha 39-42mm.

En annen ting jeg har innsett, er at jeg trives egentlig best med færre klokker. I de siste månedene har jeg ansett meg selv som OWG til helst. Jeg erfarer at jeg får mye mer ut av klokken ved å ha kun den ene, og da heller ha et utvalg reimer å bytte mellom. Reimer har jeg alltid hatt forskjellige av til mange klokker, men å ha kun en klokke og mange reimer har vist seg for meg å være like givende. På denne måten bruker jeg naturlig nok klokken mye mer, og verdsetter den også mye mer.

Planen for 2024 er å gjennomføre mitt første Bjerke-kjøp. En modell jeg tidligere har hatt, og som jeg var veldig komfortabel med.
Selv om jeg vet jeg kan kjøpe klokken for det halve av hva den koster ny, på bruktmarkedet (når den en sjelden gang dukker opp) så frister det mer å gjøre selve ny-kjøps følelsen attåt.

Legger ved den siste ervervelsen: Tag Heuer Carrera Calibre 7 twin-time på grønn Samco gummi-reim :mrgreen:
En vakker kombinasjon nå i førjulstiden. Nærmere inn mot selve julefeiringen vil den grønne gummireimen byttes ut med en rød Samco nylon-reim.
Da vil altså denne klokken (mest trolig) følge meg ut 2023, og i 2024 vil den nok fare videre til nytt håndledd. Så får man se om det blir til den modellen jeg har tenkt meg ut, eller om det blir noe annet. Må nok bruke noen timer hos Bjerke for å virkelig se og teste.

God jul og godt nyttår når den tid kommer :giggle:

PXL_20231214_192407930~2.jpg