Seiko SLA043 kom inn i boksen i vår etter mye lesing og ha sett gode reviews på youtube. Jeg har sjelden blitt så overrasket over en klokke "live", i form av at jeg kaster blikk på klokken og smiler hele tiden.

Det er noe med de polerte flatene, finish og heleten i designet som gjør at den skiller seg veldig fra f.eks. SPB143, selv om de i utgangspunktet kan virke veldig like. Designet på SLA043 har forsåvidt litt mer vintage-preg, inkludert høyere glass med buet kant som skaper masse liv når man vinkler klokken. Lesbarhet og ikke minst lume er i en helt annen liga en det meste annet i boksen. Rolex kan bare gå å legge seg... Ganske perfekt sommerklokke/diver/hverdagsklokke. Har bare 2 ankepunkter, det er at lenken ikke er som Rolex og dermed ikke blir brukt. Den er også en millimeter tykkere enn jeg hadde foretrukket, men på ingen måte ubehagelig, og for sommerklokke å være gjør det ingen ting. Men det er klart at nye SJA093 i en litt nettere størrelse står høyt på ønskelisten. I motsetning til SPB143, er SLA043 nesten litt for fin (og dyr) til å fungere som beater, men for meg er det forsåvidt også kult at den er i klasse med Grand Seiko (og andre kvalitetsklokker), med kun "Seiko" på skiven, hehe. Den som vet, den vet osv..
Seiko SPB253
Klarte ikke la vær å kjøpe denne, så jeg fikk en trio med SPB klokker. Sort klokke og oransje detaljer liker jeg, men rakk nesten ikke bruke den før den ble solgt igjen.
Solgt: SPB143, SPB213, SPB253:
Siden SLA043 er forholdsvis lik men trumfer SPB143, og noe måtte ut, ble hele SPB-trioen solgt (Bra du er fornøyd med SPB143
@Kruttskjegg !);
Solgt: Patek Philippe Nautilus 5711
Med andre materielle ting i sikte, ble 5711 til slutt solgt. Fornuften fikk meg ikke til å bruke den noe særlig pga høy verdi, og jeg prøver å selge de klokkene som blir lite brukt...
Når vi snakker om dykkere, hverdagsklokker og beatere, kommer vi ikke unna
Tudor Pelagos 39.

Etter en liten tur innom boksen før jul 2022 kom den inn igjen. (Hadde nok ikke montert ledd/lås helt riktig sted første gang og ble aldri helt komfy).
Jeg har alltid siklet på Pelagos, men 42mm har vært for stor for meg. Jeg elsker lume, og liker titanium, så Pelagos 39 var en no-brainer på papiret hvertfall. Litt skuffet over lume som
@Loevhagen er inne på, særlig visere mangler litt futt, men til gjengjeld er det meste annet perfekt, inkludert justerbar lås, passe størrelse/tykkelse/proporsjoner, rød detalj. Den har nesten blitt min beater, hvilket også synes på Titanlenken (kanskje litt skuffet over hvor lett det kommer riper/merker). Men det skal nevnes at den ikke vekker de største følelsene fortsatt; Den er er liksom perfekt uten å tale til hjertet. Men er nok likevel en keeper, da det er få andre klokker som gjør det samme - Kanskje med unntak av submariner 14060 og BB58. Jeg føler generelt at lenke er mer allsidig og praktisk enn gummireim/stoffreim, så dette ble ferieklokka i år fremfor SLA043:
Tudor Black Bay 54 er en snerten sak som ble kjøpt til madammen, men den passer faktisk helt suverent på mitt håndledd også, men med lenke tilpasset madammen har den heller nesten ikke forlatt hennes håndledd i år. Hennes soleklare favoritt. (Kan ha noe med at hun aldri har fått så mange komplimenter for en klokke? Fra karer?

)
Siste klokke inn i boksen i år var
Omega Speedmaster Apollo 8.
Det var egentlig fargetemaet som tiltrakk meg, og på tross av sine store mål på 44,5mm, som i teorien er ALT for stort for meg, føler jeg likevel at den funker. Den er tynnere enn sine andre DSOTM søsken. Det er også for lenge siden det har vært en speedmaster i boksen. Fascinerende annerledes klokke.