ølbrygging for alle med sykdommen klokkeavhengig.. ;)

Er også igang med brygging nå, fantastisk fin hobby ;)

Foreløpig har vi brygget en American IPA (allgrain brygg) og Nøgne Ø Pale Ale klone (allgrain brygg)

American IPA'en er flasket og står i skrivende stund til karbonering, brygg nummer to skal flaskes neste helg :)

IMG_4351.JPG
 
Måler opp til dagens brygg. Det skal bli 20-23L med Amerikansk IPA. Jeg har ikke tid til å brygge allgrain nå, så da brygger jeg et ekstraktbrygg. med drymalt extract, Liquid malt extrakct som base. (det som det blir alkohol av). Bruker også 500gram spesialmalt (crystalmalt) som jeg lar trekke i ca 30 min på 67-72grader. Det er for å få bedre smak, aroma og farge på alen. Jeg bruker nå i dag 150gram cascade. 50gram 90minutter (for å få bitterhet), 30gram cascade på 60 min. (smak), 30gram 45min (smak) 20gram 15min. (aroma) 10gram 10 min (aroma) 5 min 10gram (aroma). Etter brygget har stått 1 uke tilsetter jeg ca 40gram cascade til. 1 uke etter det tar jeg vørteren opp i ny gjærdunk og tar opp i ca 40g cascade til. Når jeg tar "second fermantation" blir ølen klarere og får litt annen smak.(litt friskere, men litt mindre bitter. :)


På tide å ta i mer humle :)



Viktig å ta tiden når man skal ha i humlen. :) 7


Hydrometeret viser 1058. Det er perfekt. Da vil nok ferdig IPA bli på 6,4- 6.8% alc..


Dunken til høyre er brygget fra i dag. Dunken til venstre er brygget som ble brygget for 6 dager siden :)


https://www.instagram.com/caveman_laverod/
 
Redigert:
Spørsmål:
Hvis man skal starte å brygge selv, hvor mye vil det nødvendige utstyret koste? 3000-4000kr? :)
 
Spørsmål:
Hvis man skal starte å brygge selv, hvor mye vil det nødvendige utstyret koste? 3000-4000kr? :)
Det kommer ann på om du skal brygge all grain, extract brygg eller ølsett.. Har du aldri brygget før annbefaler jeg ølsett som du pimper opp. Kan bli fort lei hvis man går rett på all grain å ikke får det til første gangen. :)
Jeg har mange oppskrifter på all grain, extract brew og måter og pimpe opp ølsett på. det koster ikke mye å starte med ølsett. skal du brygge allgrain har jeg 2 sett med brygge kjeler med varmekolber innvendig. så trenger ikke komfyr osv. Jeg kan selge det ene settet jeg har. Det kan du brygge 40- 100 liter på. selges billig for det står bare i veien. Bare til å spørre hvis du har spørsm¨ål osv. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: JohanB
Det kommer ann på om du skal brygge all grain, extract brygg eller ølsett.. Har du aldri brygget før annbefaler jeg ølsett som du pimper opp. Kan bli fort lei hvis man går rett på all grain å ikke får det til første gangen. :)
Jeg har mange oppskrifter på all grain, extract brew og måter og pimpe opp ølsett på. det koster ikke mye å starte med ølsett. skal du brygge allgrain har jeg 2 sett med brygge kjeler med varmekolber innvendig. så trenger ikke komfyr osv. Jeg kan selge det ene settet jeg har. Det kan du brygge 40- 100 liter på. selges billig for det står bare i veien. Bare til å spørre hvis du har spørsm¨ål osv. :)

Takk for infoen! :) Jeg må nok avvente litt med tanke på noe kjøp - men takk som byr! ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: CaveMan
Bare hyggelig. Skal du begynne med ølsett så koster det ikke mange hundrelapper å kjøpe på europris pluss litt ekstra fra bryggeland. :) Skrik ut hvis du trenger råd, oppskrifter m.mer :)
 
  • Liker
Reaksjoner: JohanB
brygget for en stund tilbake en klone av Kinn sin Vestkyst. Den har nå fått 3 dager på flaske, kommer tilbake med smaksnotater.