ølbrygging for alle med sykdommen klokkeavhengig.. ;)

Medlem
10. mars 2016
Innlegg
937
Sted
Valdres
Skulle dratt på puben i dag. Det gikk dårlig. Etter å ha chattet med @Tore angående ølbryggen så ble jeg sugen på å brygge et brygg.. Var litt sent å sette i gang med et 50-100liter all grain brygg. Så det ble til at jeg "pimpet" opp noe veldig et ølsett jeg hadde stående. :)
Jeg har tre store lidenskaper/hobbyer her i livet. Klokker, brygge øl og trene hunder!! :)

Dette er øl settet jeg starter med i dag. Erfarne bryggere som har smakt samme oppskrift har trodd denne oppskriften var enten all-grain eller et partial grain brew. bortsett fra at da har det vært en IPA av samme merke. APA blir like bra. :)


her mesker/trekker jeg spesial malt på 68grader. 109g cara Crystal og 102g cara Munich 3 i 25 minutter. ;)


her tar jeg 350gram dry malt light.



det koker!!! da tar jeg i 25g armarillo og 25 g citra som skal fosskoke i 15 minutter. :)


her tar jeg i 10g armarillo og 10g citra.skal koke i 10 minutter. Viktig å bruke bra chrograph i stedet for nedtelling eller stoppeklokke på iphone. Det er fy fy. hehe. :)

Her tar jeg i 14g armarillo og 16g citra som skal koke i 5 minutter. Igjen viktig å ta tiden med ei god klokke til å ta tiden. :)

humleposene er ferdige. nå skal jeg skylle ut resten av den gode humleteen. Viktig å bruke alle godsakene. :)

Ferdig i gjæringsdunken på perfekte 22grader. jippi.. :)

Gjær til ølsett går i søpla. bruker nå safbrew s-33.. Var dessverre tom for us safale-5. men den her er en bra erstattning. gidder ikke bruke dyrere ferskgjær til ølsett uansett. :)
1055 måler den. regner med 1010 når flasking. det blir hvor mange % alc.?? ;) ca 6% blir det.. :) Akkurat det jeg ville ha. Dæven jeg er god til å regne ut så jeg får riktig mengde alc. ;) hehe.. bare kødder. Var litt flaks og litt erfaring som gjorde jeg klarte det. :)

Ferdig!!! :) Bare vente 12-18 timer før det begynner å boble. :) 20 grader i rommet er perfekt for denne gjæren.. :)



Håper det er andre enn meg og @Tore som er glad i å brygge øl inne på TS.. Regner med det. Klokker og øl er jo noe alle menn liker.. ;)
 
Glemte å skrive at om ca 10 dager tørrhumler jeg med 50g cascade.. Så lar jeg brygget stå ca 1 uke til før jeg flasker det.. Kan godt legge ut noen bilder her når jeg flasker det osv. Hvis det er noe interesse for brygging da.. :) :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Prikken
Det kommer oppdatering om brygge prosessen i løpet av neste uke. blant annet tørrhumling, flasking etc. :)
Hvis noen trenger råd om brygging av all grain brew, ekstrakt brygg, ølsett, hvordan få ølsett brygg til å smake som et all grain brygg, oppskrifter osv så er det bare å spørre. Enten her eller på PM..:):D:cool:
 
På tide å tørrhumle. Kjører på med 50g cascade.



Tok en hydrometer måling med samme. Den målte 1014. Litt mye. Om 5-7 dager er brygget klart til å flaskes. Hvis noen synes ølet i måleglasset ser grumsete ut så er det helt normalt. Etter 2 uker på flaske vil den se veldig bra ut.. :)


:):D:cool::cool::cool::cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
17.04.16..... I dag tok jeg en hydrometermåling. Den målte 1011. Målet var 1010 men det her får være bra nok. Alkoholprosenten er nå 5,8%.. På tide å flaske ølen. :)


Det som flyter på toppen av brygget er humle. Jeg lar alltid det være igjen et par liter i dunken så ikke humlerestene blir med i flaskene.

Fylle opp flaskene med det flytende "gullet". ;)


20 liter ferdig flasket. Neste skritt er å ta i sukker som lager naturlig kullsyre.

5 stk. sukkerbiter i en 2 liter flaske..

2 sukkerbiter i 0,75 liter flaskene.

Nå skal flaskene stå mørkt i rom temperatur i 14 dager. Viktig at det ikke er over 24 grader der de står. 18-22 grader er ideelt. Det er nå kullsyren blir laget og ølet får en klarere farge..
Om 14 dager er ølen klar til å settes i kjøleskapet å kan drikkes umiddelbart. Har man det ikke travelt anbefaler jeg å la ølen stå et par uker i kjøleskapet før man drikker den. Da smaker den enda bedre..
Vi ses om et par uker da jeg skal prøvesmake det som begynte som en american pale ale men med vilje så har jeg gjort den om til India pale ale.. :)
 
Redigert:
BRYGG NR. 2
Øl brygget med "sirup" maltekstrakt og drymalt. India Pale Ale med oppskrift
Bilder og tekst kommer fortløpende nå. Er mitt i brygge prosessen nå. :)

Må passe på å brygge når jeg har friuke. Viktig å bli ferdig før samboeren kommer hjem å ser alt rotet på kjøkkenet. ;)

Jeg begynner med å trekke(meske) 151g cara Munich 3. i 25 minutter.

Etter 25 minutter tar jeg ut posen med malt i. Koker opp vannet og tilsetter 500g drymalt light.
Så skal det i bitterhumle som skal koke i 60minutter. 50g armarillo
Etter 30 minutter skal det i smakshumle. 22g sisrius, 19g cascade og 10g Liberty
Etter 45minutter skal det i smak/aroma humle 44g Sirius, 17g cascade
etter 55 minutter skal det i aroma humle 16g Sirius og 14g cascade

Etter 60 minutter tar jeg ut humlen

Så heller jeg det glodvarme vannet i gjæringskaret.

Så skal det i 3kg lys flytende maltekstrakt

Så fyller jeg opp med kalt vann. til sammen med det varme vannet ca 23 liter. viktig at tempraturen er mellom 18 og 23 grader. Så det viktigste av alt. Gjær. Bruker nå safbrew s-33

.

Tok en hydrometermåling. den målte perfekte 1050. Måler den 1010 når den er ferdig gjæret blir det en alkoholprosent på 5,3%alc.

Så til det viktigste av alt. Må rydde vekk alt rot på kjøkkenbenken før samboeren kommer hjem..
 
Redigert:
Komplett ølbryggings dunker selges..4000NOK
Tenkte jeg legger det ut her først. hvis ikke det er noe interesse legger jeg den ut på finn for 5000kr. :)
Har 2 like ølbryggings apparater og kan selge det ene.
Det er et kar til å meske malten i. Ca 55liter.. Den store kjelen/dunken er på 120liter. med innebygde varmekolber. Dett er laget av en varmtvanssbereder.Det er Sett i ekstra varmekolber selvfølgelig. Lokk med mulighet til å koble til slange for å få dampen ut følger med. Følger også med spiral til å kjøre vann igjennom for å kjøle ned vørteren. Dette apperatet er ikke av det helautomatiske som f.eks speidel. Jeg liker sjarmen med å gjøre det på den "riktige" måten. Ikke bare trykke på knapper. 4000kr eller høystbydende over kan jeg selge det for.Evt. bytte i ei spennende klokke. På nett går mindre,dårligere laget apperater for mer..










Ikke nøl med å spørre hvis det er noe dere lurer på. :)
Selv om du/dere aldri har brygget øl før, så er det ikke så vanskelig. Har du en liten drøm om å bli en hjemmebrygger men ikke har utstyr og erfaring. Så er dette apparatet perfekt. kan brygge fra minimum 40liter (grunnet varmekolbene som ikke er helt i bunnen) og opp til maks 120 liter.. Trenger dere råd, mer enn dere finner på norbrygg sitt forum, youtube,google osv. Så kan jeg hjelpe til med mange gode råd. For eksempel hvis dere aldri har brygget bfør kan jeg hjelpe dere over skype mens dere brygger.

Orntli mannfolk liker klokker, goood ale, biler og sport. hehe. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kroger og Alinoe
Kunne tenke meg å prøve, men ser ikke helt hvor tiden skal komme fra.....
Hvis du bruker et ølsett om du "pimper" opp så tar det max en time fra begynnelse til slutt. Da trenger du ikke et stort brygge apparat.. en kjele på 5 liter holder og 3 til 4 bh vaske poser. gjærdunk og sef. ingrediensene. pris på 4 bh vaskeposer ca 120kr. (kan brukes mange ganger), gjærdunk ca 200kr, ølsett 299kr, humle fra f.eks bryggeland .no ca 100kr. spesialmalt ca 20kr. gjær ca 25kr. kast gjæret i ølsettet. bare til å si ifra hvis du vil ha mer utfyllende forklaring. :)
 
@CaveMan Hvordan lukter dette underveis? Tenker hvor jeg evt. kan holde på
det lukter litt gjæring de første dagene på gjæringsdunken. ikke mye bare litt. dunken må stå et sted der det er mellom 18 og 23 grader.. den ene timen det tar å lage det på kjøkkenet lukter ikke så mye at det plager evt. kone. blir litt oppvask, så pass på å rydd kjøkkenbenken etterpå så ikke fruen blir sur. :) Jeg bruker å ha gjæringsdunken på badet. der er det mest stabil temp. men ikke sett dunken på gulvet hvis du har varmekabler. det blir for varmt for brygget. å stå rett på gulv med varmekabler. :)
 
17.04.16..... I dag tok jeg en hydrometermåling. Den målte 1011. Målet var 1010 men det her får være bra nok. Alkoholprosenten er nå 5,8%.. På tide å flaske ølen. :)


Det som flyter på toppen av brygget er humle. Jeg lar alltid det være igjen et par liter i dunken så ikke humlerestene blir med i flaskene.

Fylle opp flaskene med det flytende "gullet". ;)


20 liter ferdig flasket. Neste skritt er å ta i sukker som lager naturlig kullsyre.

5 stk. sukkerbiter i en 2 liter flaske..

2 sukkerbiter i 0,75 liter flaskene.

Nå skal flaskene stå mørkt i rom temperatur i 14 dager. Viktig at det ikke er over 24 grader der de står. 18-22 grader er ideelt. Det er nå kullsyren blir laget og ølet får en klarere farge..
Om 14 dager er ølen klar til å settes i kjøleskapet å kan drikkes umiddelbart. Har man det ikke travelt anbefaler jeg å la ølen stå et par uker i kjøleskapet før man drikker den. Da smaker den enda bedre..
Vi ses om et par uker da jeg skal prøvesmake det som begynte som en american pale ale men med vilje så har jeg gjort den om til India pale ale.. :)




Glemte å skrive tidligere at det er viktig å ikke bruke for mye sukker når man flasker ølen.. Da kan det bli så mye trykk i flasken at den eksploderer.. 1 sukkerbit til 0,33L og 0,5L. 2 sukkerbiter til 0,75L,. 3 sukkerbiter til 1L. 5 sukkerbiter til 1,5L og 5 sukkerbiter til 2L.. Blir fryktelig mye klin hvis f.eks 20 liter øl i flasker eksploderer.. :) Plastflasker tåler mer trykk for de utvider seg. Bruker man glassflasker så hver nøye med sukker til karbonering.. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Glemte å skrive tidligere at det er viktig å ikke bruke for mye sukker når man flasker ølen.. Da kan det bli så mye trykk i flasken at den eksploderer.. 1 sukkerbit til 0,33L og 0,5L. 2 sukkerbiter til 0,75L,. 3 sukkerbiter til 1L. 5 sukkerbiter til 1,5L og 5 sukkerbiter til 2L.. Blir fryktelig mye klin hvis f.eks 20 liter øl i flasker eksploderer.. :) Plastflasker tåler mer trykk for de utvider seg. Bruker man glassflasker så hver nøye med sukker til karbonering.. :)
Jeg bruker og måle opp sukker som jeg koker opp i vann og rører inn i ølet før flasking. Det er enkelt, nøyaktig og du kan justere futt etter øltype :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jone og CaveMan
Jeg bruker og måle opp sukker som jeg koker opp i vann og rører inn i ølet før flasking. Det er enkelt, nøyaktig og du kan justere futt etter øltype :)
Jeg å bruker ofte å lage sukkerlake men denne gangen så hadde jeg ikke ekstra dunk å ta brygget oppi. Har dårlig erfaring med å blande sukkerlaken rett i dunken som brygget har gjæret i. Lett for at "bunnkaka" blander seg litt med brygget og at humlen som jeg har tørrhumlet blander seg i brygget i stedet for å flyte på toppen.. Men din måte er så absolutt den beste og mest nøyaktige måten å få rett mengde karbonering.. :):):):)
 
BRYGG NR. 2
Øl brygget med "sirup" maltekstrakt og drymalt. India Pale Ale med oppskrift
Bilder og tekst kommer fortløpende nå. Er mitt i brygge prosessen nå. :)

Må passe på å brygge når jeg har friuke. Viktig å bli ferdig før samboeren kommer hjem å ser alt rotet på kjøkkenet. ;)

Jeg begynner med å trekke(meske) 151g cara Munich 3. i 25 minutter.

Etter 25 minutter tar jeg ut posen med malt i. Koker opp vannet og tilsetter 500g drymalt light.
Så skal det i bitterhumle som skal koke i 60minutter. 50g armarillo
Etter 30 minutter skal det i smakshumle. 22g sisrius, 19g cascade og 10g Liberty
Etter 45minutter skal det i smak/aroma humle 44g Sirius, 17g cascade
etter 55 minutter skal det i aroma humle 16g Sirius og 14g cascade

Etter 60 minutter tar jeg ut humlen

Så heller jeg det glodvarme vannet i gjæringskaret.

Så skal det i 3kg lys flytende maltekstrakt

Så fyller jeg opp med kalt vann. til sammen med det varme vannet ca 23 liter. viktig at tempraturen er mellom 18 og 23 grader. Så det viktigste av alt. Gjær. Bruker nå safbrew s-33

.

Tok en hydrometermåling. den målte perfekte 1050. Måler den 1010 når den er ferdig gjæret blir det en alkoholprosent på 5,3%alc.

Så til det viktigste av alt. Må rydde vekk alt rot på kjøkkenbenken før samboeren kommer hjem..
Tørrhumling av brygg nr. 2...... Brygget har nå stått å gjæret i 1 uke. Da er det på tide med litt ekstra humle.
42 gram cascade humle går jeg for... :)
Om ca 1 uke er det klart for å flaske denne IPA'en.. :)

Denne tråden fungerer tydeligvis mer som min egen brygge logg. Så lenge ingen klager så kommer jeg til å fortsette.. :)


Herlig å se hvordan gjæret jobber og lager fantastisk øl.. Vi ses om ca 1 uke.. :)
 
Jeg å bruker ofte å lage sukkerlake men denne gangen så hadde jeg ikke ekstra dunk å ta brygget oppi. Har dårlig erfaring med å blande sukkerlaken rett i dunken som brygget har gjæret i. Lett for at "bunnkaka" blander seg litt med brygget og at humlen som jeg har tørrhumlet blander seg i brygget i stedet for å flyte på toppen.. Men din måte er så absolutt den beste og mest nøyaktige måten å få rett mengde karbonering.. :):):):)

Jeg pleier å bruke en egen flaskebøtte med kran og heller over i den med hevert. Da kan jeg blande i sukkerlake og røre det forsiktig ut uten krøll.
 
Jeg pleier å bruke en egen flaskebøtte med kran og heller over i den med hevert. Da kan jeg blande i sukkerlake og røre det forsiktig ut uten krøll.
Det er akkurat det samme som jeg bruker å gjøre. Denne gangen så var mine andre gjæringskar og glassballong lånt bort og i bruk. Derfor ble det sukker på den lettvinte måten. Carbonation drops (sukkerbiter).. Det fungerer bra på den måten også. Men foretrekker sukkerlake når det er mulighet for det. Å gidder det er vel også en grunn. Det tar jo litt lenger tid. (den tiden det tar å helle brygget fra et kar til det neste med hevert eller kran til secondary kar/glassballong. )
Alltid moro å høre hvordan andre brygger etc. @Tore . :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Guest571 og Tore
BRYGG NR. 3. Egentlig nr 2 men ventet med å poste til ølen var ferdig flasket.. Så det ikke blir så mye rot i "brygge loggen" her.. :)
Jeg og en kammerat brygget 80 liter nøgne ø IPA klone. (den fra polet på 7,5%)..

77% pale ale malt
10% hvete malt
8% caramalt
5% munich malt

Mesk inn på 66 °C
Sil av slik at du får OG 1,070 etter koking (du kjenner best avdampingen fra egen bryggerkjel). Vi fikk OG på 1075...

Tilsett Chinook til estimert 60 IBU på begynnelsen av kokingen (vi koker i 90 minutter)
Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter når det er 30 minutter igjen av koketiden
Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter når det er 15 minutter igjen av koketiden
Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter når det er 5 minutter igjen av koketiden
Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter når det er 1 minutter igjen av koketiden
Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter på slutten av kokingen

Gjæres med Whitelabs WLP007 eller tilsvarende ved 20 °C (Vi brukte safale us-05). 1 pakke pr. 20 liters dunk.

Etter primærgjæring tilsettes 1,5 gram Cascade pr liter som tørrhumle
Vi brukte carbonation drops grunnet mangel på dunker. Så det ble ikke sukkerlake denne gangen heller @Tore :)
Vi valgte å ha humlen i humleposer/bh vaskeposer denne gangen på grunn av ekstreme mengder med humle.. :)

Holder på å veier opp MYE humle.. :)

Munich malt nr. 5

20 liter i hver dunk. Når man brygger allgrain så er det veldig viktig å drikke godt hjemmebrygget øl. Som dere ser så har kompisen min glasset med god ale stående på gulvet ved siden av seg. :)

Gjær er det viktigste av alt... :)

flasket i dag. 26.04.16. 14 dager etter vi brygget.. :)


gjærkaka og bunnslammet i bunnen på dunken er viktig å ikke få med opp i flaskene. :)


Det ble 19,5 liter ganger 4 nøgne ø IPA klone. Så det ble 2 liter mindre enn planlagte 80 liter. OG før vi tok i gjær var på 1075. Når jeg flasket den i dag var FG på 1012. Det blir ca 8,4%alc. Sterkere enn planlagt men skal ikke klage over det. Nå blir det spennende å smake på den om 2-3 uker.. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jone