ølbrygging for alle med sykdommen klokkeavhengig.. ;)

Jeg bruker og måle opp sukker som jeg koker opp i vann og rører inn i ølet før flasking. Det er enkelt, nøyaktig og du kan justere futt etter øltype :)
Jeg å bruker ofte å lage sukkerlake men denne gangen så hadde jeg ikke ekstra dunk å ta brygget oppi. Har dårlig erfaring med å blande sukkerlaken rett i dunken som brygget har gjæret i. Lett for at "bunnkaka" blander seg litt med brygget og at humlen som jeg har tørrhumlet blander seg i brygget i stedet for å flyte på toppen.. Men din måte er så absolutt den beste og mest nøyaktige måten å få rett mengde karbonering.. :):):):)

BRYGG NR. 2
Øl brygget med "sirup" maltekstrakt og drymalt. India Pale Ale med oppskrift
Bilder og tekst kommer fortløpende nå. Er mitt i brygge prosessen nå. :)

Må passe på å brygge når jeg har friuke. Viktig å bli ferdig før samboeren kommer hjem å ser alt rotet på kjøkkenet. ;)

Jeg begynner med å trekke(meske) 151g cara Munich 3. i 25 minutter.

Etter 25 minutter tar jeg ut posen med malt i. Koker opp vannet og tilsetter 500g drymalt light.
Så skal det i bitterhumle som skal koke i 60minutter. 50g armarillo
Etter 30 minutter skal det i smakshumle. 22g sisrius, 19g cascade og 10g Liberty
Etter 45minutter skal det i smak/aroma humle 44g Sirius, 17g cascade
etter 55 minutter skal det i aroma humle 16g Sirius og 14g cascade

Etter 60 minutter tar jeg ut humlen

Så heller jeg det glodvarme vannet i gjæringskaret.

Så skal det i 3kg lys flytende maltekstrakt

Så fyller jeg opp med kalt vann. til sammen med det varme vannet ca 23 liter. viktig at tempraturen er mellom 18 og 23 grader. Så det viktigste av alt. Gjær. Bruker nå safbrew s-33

.

Tok en hydrometermåling. den målte perfekte 1050. Måler den 1010 når den er ferdig gjæret blir det en alkoholprosent på 5,3%alc.

Så til det viktigste av alt. Må rydde vekk alt rot på kjøkkenbenken før samboeren kommer hjem..
Tørrhumling av brygg nr. 2...... Brygget har nå stått å gjæret i 1 uke. Da er det på tide med litt ekstra humle.
42 gram cascade humle går jeg for... :)
Om ca 1 uke er det klart for å flaske denne IPA'en.. :)

Denne tråden fungerer tydeligvis mer som min egen brygge logg. Så lenge ingen klager så kommer jeg til å fortsette.. :)

Herlig å se hvordan gjæret jobber og lager fantastisk øl.. Vi ses om ca 1 uke.. :)

Jeg å bruker ofte å lage sukkerlake men denne gangen så hadde jeg ikke ekstra dunk å ta brygget oppi. Har dårlig erfaring med å blande sukkerlaken rett i dunken som brygget har gjæret i. Lett for at "bunnkaka" blander seg litt med brygget og at humlen som jeg har tørrhumlet blander seg i brygget i stedet for å flyte på toppen.. Men din måte er så absolutt den beste og mest nøyaktige måten å få rett mengde karbonering.. :):):):)

Jeg pleier å bruke en egen flaskebøtte med kran og heller over i den med hevert. Da kan jeg blande i sukkerlake og røre det forsiktig ut uten krøll.

Jeg pleier å bruke en egen flaskebøtte med kran og heller over i den med hevert. Da kan jeg blande i sukkerlake og røre det forsiktig ut uten krøll.
Det er akkurat det samme som jeg bruker å gjøre. Denne gangen så var mine andre gjæringskar og glassballong lånt bort og i bruk. Derfor ble det sukker på den lettvinte måten. Carbonation drops (sukkerbiter).. Det fungerer bra på den måten også. Men foretrekker sukkerlake når det er mulighet for det. Å gidder det er vel også en grunn. Det tar jo litt lenger tid. (den tiden det tar å helle brygget fra et kar til det neste med hevert eller kran til secondary kar/glassballong. )
Alltid moro å høre hvordan andre brygger etc. @Tore . :)

• Liker
Reaksjoner: Guest571 og Tore
BRYGG NR. 3. Egentlig nr 2 men ventet med å poste til ølen var ferdig flasket.. Så det ikke blir så mye rot i "brygge loggen" her.. :)
Jeg og en kammerat brygget 80 liter nøgne ø IPA klone. (den fra polet på 7,5%)..

77% pale ale malt
10% hvete malt
8% caramalt
5% munich malt

Mesk inn på 66 °C
Sil av slik at du får OG 1,070 etter koking (du kjenner best avdampingen fra egen bryggerkjel). Vi fikk OG på 1075...

Tilsett Chinook til estimert 60 IBU på begynnelsen av kokingen (vi koker i 90 minutter)
Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter når det er 30 minutter igjen av koketiden
Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter når det er 15 minutter igjen av koketiden
Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter når det er 5 minutter igjen av koketiden
Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter når det er 1 minutter igjen av koketiden
Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter på slutten av kokingen

Gjæres med Whitelabs WLP007 eller tilsvarende ved 20 °C (Vi brukte safale us-05). 1 pakke pr. 20 liters dunk.

Etter primærgjæring tilsettes 1,5 gram Cascade pr liter som tørrhumle
Vi brukte carbonation drops grunnet mangel på dunker. Så det ble ikke sukkerlake denne gangen heller @Tore :)
Vi valgte å ha humlen i humleposer/bh vaskeposer denne gangen på grunn av ekstreme mengder med humle.. :)

Holder på å veier opp MYE humle.. :)

Munich malt nr. 5

20 liter i hver dunk. Når man brygger allgrain så er det veldig viktig å drikke godt hjemmebrygget øl. Som dere ser så har kompisen min glasset med god ale stående på gulvet ved siden av seg. :)

Gjær er det viktigste av alt... :)

flasket i dag. 26.04.16. 14 dager etter vi brygget.. :)

gjærkaka og bunnslammet i bunnen på dunken er viktig å ikke få med opp i flaskene. :)

Det ble 19,5 liter ganger 4 nøgne ø IPA klone. Så det ble 2 liter mindre enn planlagte 80 liter. OG før vi tok i gjær var på 1075. Når jeg flasket den i dag var FG på 1012. Det blir ca 8,4%alc. Sterkere enn planlagt men skal ikke klage over det. Nå blir det spennende å smake på den om 2-3 uker.. :)

• Liker
Reaksjoner: Jone
Er også igang med brygging nå, fantastisk fin hobby ;)

Foreløpig har vi brygget en American IPA (allgrain brygg) og Nøgne Ø Pale Ale klone (allgrain brygg)

American IPA'en er flasket og står i skrivende stund til karbonering, brygg nummer to skal flaskes neste helg :)

IMG_4351.JPG

Måler opp til dagens brygg. Det skal bli 20-23L med Amerikansk IPA. Jeg har ikke tid til å brygge allgrain nå, så da brygger jeg et ekstraktbrygg. med drymalt extract, Liquid malt extrakct som base. (det som det blir alkohol av). Bruker også 500gram spesialmalt (crystalmalt) som jeg lar trekke i ca 30 min på 67-72grader. Det er for å få bedre smak, aroma og farge på alen. Jeg bruker nå i dag 150gram cascade. 50gram 90minutter (for å få bitterhet), 30gram cascade på 60 min. (smak), 30gram 45min (smak) 20gram 15min. (aroma) 10gram 10 min (aroma) 5 min 10gram (aroma). Etter brygget har stått 1 uke tilsetter jeg ca 40gram cascade til. 1 uke etter det tar jeg vørteren opp i ny gjærdunk og tar opp i ca 40g cascade til. Når jeg tar "second fermantation" blir ølen klarere og får litt annen smak.(litt friskere, men litt mindre bitter. :)

På tide å ta i mer humle :)

Viktig å ta tiden når man skal ha i humlen. :) 7

Hydrometeret viser 1058. Det er perfekt. Da vil nok ferdig IPA bli på 6,4- 6.8% alc..

Dunken til høyre er brygget fra i dag. Dunken til venstre er brygget som ble brygget for 6 dager siden :)

https://www.instagram.com/caveman_laverod/

Redigert:
Spørsmål:
Hvis man skal starte å brygge selv, hvor mye vil det nødvendige utstyret koste? 3000-4000kr? :)

Spørsmål:
Hvis man skal starte å brygge selv, hvor mye vil det nødvendige utstyret koste? 3000-4000kr? :)
Det kommer ann på om du skal brygge all grain, extract brygg eller ølsett.. Har du aldri brygget før annbefaler jeg ølsett som du pimper opp. Kan bli fort lei hvis man går rett på all grain å ikke får det til første gangen. :)
Jeg har mange oppskrifter på all grain, extract brew og måter og pimpe opp ølsett på. det koster ikke mye å starte med ølsett. skal du brygge allgrain har jeg 2 sett med brygge kjeler med varmekolber innvendig. så trenger ikke komfyr osv. Jeg kan selge det ene settet jeg har. Det kan du brygge 40- 100 liter på. selges billig for det står bare i veien. Bare til å spørre hvis du har spørsm¨ål osv. :)

• Liker
Reaksjoner: JohanB
Det kommer ann på om du skal brygge all grain, extract brygg eller ølsett.. Har du aldri brygget før annbefaler jeg ølsett som du pimper opp. Kan bli fort lei hvis man går rett på all grain å ikke får det til første gangen. :)
Jeg har mange oppskrifter på all grain, extract brew og måter og pimpe opp ølsett på. det koster ikke mye å starte med ølsett. skal du brygge allgrain har jeg 2 sett med brygge kjeler med varmekolber innvendig. så trenger ikke komfyr osv. Jeg kan selge det ene settet jeg har. Det kan du brygge 40- 100 liter på. selges billig for det står bare i veien. Bare til å spørre hvis du har spørsm¨ål osv. :)

Takk for infoen! :) Jeg må nok avvente litt med tanke på noe kjøp - men takk som byr! ;)

• Liker
Reaksjoner: CaveMan
Bare hyggelig. Skal du begynne med ølsett så koster det ikke mange hundrelapper å kjøpe på europris pluss litt ekstra fra bryggeland. :) Skrik ut hvis du trenger råd, oppskrifter m.mer :)

• Liker
Reaksjoner: JohanB
brygget for en stund tilbake en klone av Kinn sin Vestkyst. Den har nå fått 3 dager på flaske, kommer tilbake med smaksnotater.