økonomien i nytt vs. brukt (bil)

Medlem
8. mars 2010
Innlegg
3.475
Sted
Over fjorden
Heisann,

Begynner i ny jobb til sommeren, så nå sitter jeg her å ser på bil.
Vurderer nytt vs. brukt. Er ikke veldig lett.

En ting er bindingen av kapital om jeg skal kjøpe ny bolig også, den vurderingen får jeg ta fortløpende. Samme gjelder forutsigbarheten i det å eie nytt, kjekt når en vil legge til sides en del kontanter.

En annen ting er oversikt over kostnadsbildet. Tidligere har jeg ikke brydd meg nevneverdig med kostnadene i bilholdet mitt. Noen her som har erfaring?

Vurderer ny bil (nye Kia Cee'd med alt utstyr) til ca 300k vs. brukt til max 150k. Blir det brukt ser jeg helst på ting med litt ekstra underholdningsverdi, f.eks Mercedes SLK 230. Spørsmålet er hvor mye dyrere det egentlig er å eie nytt... Har nettopp vært gjennom en skrekk-periode med den 5-6 år game S40en til min far, har vel snart lagt ut halve verdien i reperasjonsutgifter...


Minuteman, do you hear me? :p
 
Brukt måste komme ut som vinner her på alle måter.
Nytt er kun ekstra kost, betale for gleden å vite at du er den første som sitter i bilen, ha valgt interiør og stash.
Men ekonomi .... nope. Har ikke tall på det og avhenger jo merke og modell men svir du ikke av 50 000 bare i det du vrir om nøkkelen første gang i ny bil?

Kompromisse og kjøpe samme bil som er året eller to?
 
Tror det er god økonomi å kjøpe billig ny bil av en av merkene som praktiserer 7 års garanti, også faktisk eie den bilen i syv år eller mer.

Kostnaden du må regne på er kost pr år. Tommelfingerregel er å bytte bil hvert sjette år.

Leasing er jo en mulighet. Da slipper du å binde kapital. Tipper leasing er mellom 30-50k dyrere enn å kjøpe bybil å bytte hvert tredje år, men du slipper kapitalbindingen. Anbefaler selskaper som Autorelease, Autolease osv. Husk at du også kan få et bilfirma til å bruktimportere biler fra Tyskland og lease den til deg. Da kan det bli ganske greit økonomisk.

Skal du ha brukt, let etter fremtidige entusiastbiler;) eldre m3, golf r32, Audi rs2 osv.

God jakt:)
 
Nytt!

Med tanke på hvilke ting jeg gjør i min bil samt hvordan bilen blir behandlet... og at folk flest gjør det samme.

Kjøp nytt.
 
Her finnes det nok ikke noe fasitsvar, desverre.

En vesentlig ting her er hvor lenge du ser for deg å ha bilen, og om den bare er et middel for å komme seg fra a til b eller om du er over gjennomsnittet interessert i bil.
Om du forventer å ha bilen i en del år vil nok ny være det beste, og mest forutsigbare bilholdet.
Ser du for deg at den skal byttes ut om 3-5 år vil nok en nyere bruktbil av kurrant merke være mest økonomisk, under forutsettning av at service/vedlikehold tas på alvor.

Lykke til.
 
Husker jeg snakket med deg på pm angående Lexus Rousp, kan jo få til en tur en dag. Vurderer å kvitte meg med min nå, så den kan du muligens få for en bra pris ettersom den ikke er i mint condition, enten med eller uten kompressor
 
Min strategi nå med fem års garanti på det meste er å kjøpe ett år gammel bil og ha i ca fire år. Forutsigbart og mye for pengene. Evt kjøpe ny og ha i ca seks. Meld deg inn i bondelaget så har du 8% på ny BMW + flere andre merker. Det er minus engangsavgift, så i praksis blir det vel ca 5%. Nye 3-serie hadde kledd deg Rousp :) Det var opprinnelig min plan, men det ser ut til at det går mot femmer pga plassbehov.
 
Min strategi nå med fem års garanti på det meste er å kjøpe ett år gammel bil og ha i ca fire år. Forutsigbart og mye for pengene. Evt kjøpe ny og ha i ca seks. Meld deg inn i bondelaget så har du 8% på ny BMW + flere andre merker. Det er minus engangsavgift, så i praksis blir det vel ca 5%. Nye 3-serie hadde kledd deg Rousp :) Det var opprinnelig min plan, men det ser ut til at det går mot femmer pga plassbehov.

Medlemskap i bondelaget gir 8% på BMW? :-?

Anyways så lenge du ikke har barn, kjøp det morsomste du har råd til. En dag kjører du nedspydd stasjonsvogn, og da er det fint å ha noe å se tilbake på ;)
 
Medlemskap i bondelaget gir 8% på BMW? :-?

Anyways så lenge du ikke har barn, kjøp det morsomste du har råd til. En dag kjører du nedspydd stasjonsvogn, og da er det fint å ha noe å se tilbake på ;)

...og Mini. Dvs i praksis ca 6% når engangsavgiften er tatt bort (regnet litt feil i sted). Du må ha vært medlem i to mnd. Ingen krav.

Enig med det siste. Mini....? Mini cab?
 
Husker jeg snakket med deg på pm angående Lexus Rousp, kan jo få til en tur en dag. Vurderer å kvitte meg med min nå, så den kan du muligens få for en bra pris ettersom den ikke er i mint condition, enten med eller uten kompressor

Tur i Lexusen hadde vært artig. :) Har veldig fulle dager for tiden, men vi oppholder jo oss ofte "ved siden av" hverandre. Så det er sikkert bare å sende meg en PM så er jeg klar. ;)

Kjøp det morsomste, ja.. Har vel alt vært gjennom 4 biler og 2 motorsykler sånn sett.. ;) Så har fått lagret en del i "minnebanken" for bruk når stasjonsvognen er fullpakket, bo-bilen ligger i tet og motbakken ligger foran bratt og lang. :p
Men som dere sier, med interesse så er det jo greit å enten ha noe underholdende eller noe nytt, blankt og komfortabelt.

Har lenge gått mot ny bil og forutsigbarhet. Men har finregnet litt mer på eie bolig vs. leie bolig nå og blitt usikker igjen.
 
Er ikke så enkelt regnestykke egentlig. Problemet mitt er at for å få det jeg vil ha i en bil nå jeg opp i 7-800" for pent brukt (1 år med 4 års garanti igjen) og det er himla mye penger.

Da er 2008 mod uten garanti men til 4-500 plutselig ganske mye mer fristende..

Men så er tanken på nybilsgaranti utrolig deilig, passe lei av alle uforutsette utgifter man får med bruktbil.
 
Sett en del mer eller mindre seriøse forsøk på å regne ut dette fra diverse finansmagasin og diverse opp gjennom årene.

Forskjellen mellom ny bil og tre år gammel bil uten garanti ser ut til å være ca 10-15k i året. Og da syntes jeg anslagene de har brukt for reperasjonsutgifter ofte er pinglete. Timeprisen for en mekaniker er jo oppe i 7-800,- etter hvert.


Men vet ikke hvordan regnestykket blir for enda eldre / rimeligere bil. Ser på "spreke" bruktbiler fra rundt 2000. Kapitalkostnadene og verditapet er jo langt lavere her enn for en 3 år gammel bil.. Så er det dette med uforutsette utgifter da.. Blir fort dyrt når ting ryker..!

Blir spennende å se hva jeg ender på.. :p
 
7-800 er nok mange år siden. Langt over tusenlappen nå. Min seks år gamle BMW har siste året kostet meg 25000 i turbobytte, 8-10 000 i nye baklukehengsler og ca 10 000 i småting som parkeringssensor, foringer/stag osv. Dette kommer jo utenom service og alt annet. Garanti er ikke så dumt.
 
Jeg foretrekker brukt fremfor nytt. Min 2005 3-serie har hatt snittap på 70 000 i året frem til jeg kjøpte den i år. Man skal være ekstremt uheldig for å få tilsvarende utgifter på reparasjoner.
Jeg ville styrt unna diesel og automatgir hvis du skal ha bruktbil utenfor garantitiden uten å skru selv. Med bensinmotor og manuellkasse er det ikke like mange dyre komponenter som kan ryke.
 
VW er uaktuelt grunnet flere horrible erfaringer med Møller i Bergen. Og det at jeg brant meg skikkelig på en 1,9 TDi sportline, som heldigvis var under garanti. :p Men ellers er ikke Golf et godt tips. :D
 
Jeg foretrekker brukt fremfor nytt. Min 2005 3-serie har hatt snittap på 70 000 i året frem til jeg kjøpte den i år. Man skal være ekstremt uheldig for å få tilsvarende utgifter på reparasjoner.
Jeg ville styrt unna diesel og automatgir hvis du skal ha bruktbil utenfor garantitiden uten å skru selv. Med bensinmotor og manuellkasse er det ikke like mange dyre komponenter som kan ryke.

Men dette er jo et ekstremt godt eksempel... Uaktuelt uten automat og diesel er veeeeldig behagelig...