Øl

Vis vedlegg 301148
IMG20220813182547.jpg
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: mr_frodo og Ompalompa
Mye surøl her nå. Jeg sliter litt med å finne gleden i surøl. Kanskje forumet kan hjelpe meg?
 
Mye surøl her nå. Jeg sliter litt med å finne gleden i surøl. Kanskje forumet kan hjelpe meg?
Hva er det du sliter med da? Syrligheten? For man får surøl med lite syrlig smak.
Ta turen til et velassortert Vinmonopol, og forklar ‘problemet’ ditt. Da vil du få god hjelp.
 
Hva er det du sliter med da? Syrligheten? For man får surøl med lite syrlig smak.
Ta turen til et velassortert Vinmonopol, og forklar ‘problemet’ ditt. Da vil du få god hjelp.

Tja, litt både óg. Er vel kanskje mest at jeg ikke får helt «øl-følelsen».
 
Raska med meg disse tre luringene fra taxfreen i Brussel. Erfaringer og tips tas i mot med glede, men «en av gangen» er sikkert lurt, alternativt «del med gode kompiser».

Vis vedlegg 300882
Oppsummering etter helgas hyttetur med tre ølglade kompiser:

Rodenbach Grand Cru fungerte ypperlig som ventepils mens vi ventet på ventepølse på grillen. Jeg har veldig lite erfaring med surøl, og smaken var både fruktig og syrlig, men som en kompis sa: "Dette er ikke øl!"

La Trappe Quadrupel ble tatt "post-burger", med en Heineken i mellom som munnskyllevann. Beskrevet som "øl med hår på brøstet", og massevis av smak. 10 prosent sparker jo ganske friskt, men syntes ikke alkoholen smaktes noe særlig, noe som fort kan bli "famous last words". Konsensus rundt bordet om at denne var skikkelig snadder, som lever veldig godt på egen hånd. Ville muligens vært bedre på en litt kald høstdag enn som sommerøl og 25 grader.

Gouden Carolus Whisky Infused splittet bordet. Kraftige saker på 11,7 prosent, som ble servert langt over midnatt. Utløste smatting og godlyder hos halve selskapet, mens reaksjonen på andre siden av bordet var "dette hadde jeg ikke drukket hvis ikke det var alk." Whisky-smaken er ikke for kraftig, men den er der, og konsensus er at det er bedre med en øl først, og en whisky etterpå, enn begge deler i samme glass. Litt som at både burger og marsipan er godt, men ikke på samme tallerken.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo og DrDoppler
Tja, litt både óg. Er vel kanskje mest at jeg ikke får helt «øl-følelsen».
Samme her. Da foretrekker jeg heller et kvalitetsøl som faktisk smaker øl...
Da er det tankesettet som er feil, at det forventes klassisk pilsnersmak av et surøl.
For hva håndverk angår, er vel surøl noe av det ypperste. Men blir gjerne litt i overkant å begynne på en lambic, så anbefaler å heller begynne med en berliner weisse, og heller smake seg gjennom de ulike stilartene.
 
Ikke knipsa bilde, men Aass Pilsner. Personlig mener jeg det er landets beste pilsner. Perfekt fredagspils.