Øl

IMG_20210305_182338.jpg

Nå har jeg hatt denne liggende i karantene i 9 mnd, var visst syk sa de på polet. Denne innfridde, syrlig og frisk kirsebær som kun Cantillon får til.
 
Det nytes en Brewski Triple Berry Pie ute i marka i dag.
Jeg kommer ikke over hvor godt de treffer på smakene på surølene sine. Den absolutte höjdaren så langt var Rhubarb Pie, hvor du først får kjeften full av sur og frisk rabarbra, før vaniljekremsmaken melder seg. Like deler "dæven, dette var snadder" og "at det går an".
 
Det nytes en Brewski Triple Berry Pie ute i marka i dag.
Jeg kommer ikke over hvor godt de treffer på smakene på surølene sine. Den absolutte höjdaren så langt var Rhubarb Pie, hvor du først får kjeften full av sur og frisk rabarbra, før vaniljekremsmaken melder seg. Like deler "dæven, dette var snadder" og "at det går an".

Surøl er spennende og krevende. Denne skal jeg prøve. Jeg husker med gru mitt første møte med surøl. Hadde investert i en Brooklyn 75cl til altfor mange penger på spesialpolet i Vika. Den var kåret til en av verdens beste øl. Denne ble med meg til Voss, men jeg ble så satt ut. Den smakte jo sur yoghurt og plomme?! Med andre ord; jeg visste ikke at det var surøl. Nå, rause 7 år senere, så gir surøl meg mer, selv om jeg har en vei å gå. De sureste av de sure smaker fremdeles litt mye eddik, men jeg liker allikevel. (Selvpining?) Berliner Weisse er alltid godt i min gane. To Øl er en stor favoritt her.

Forøvrig; har noen kunnskap og tips om surøl, så del det gjerne!
 
  • Liker
Reaksjoner: Huygens
Jeg er også på jakt etter tips til hva man bør starte med av surøl. :)
Geuze fra Belgia er en fin start, det meste fra Boon, 3 Fonteinen, Oud Beersel og Tilquin er trygge valg. Cantillon kan sterkt anbefales, hvis du får tak i det. Mikeller har ofte noen samarbeid med belgiske bryggerier, mye spennende, men kanskje ikke de man begynner med.
Lindheim er et godt norsk alternativ, mye surøl derfra som aldri har skuffet meg, men da ofte med frukttilsetninger.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: TomB og havarduf
Geuze fra Belgia er en fin start, det meste fra Boon, 3 Fonteinen og Oud Beersel er trygge valg. Cantillon kan sterkt anbefales, hvis du får tak i det. Mikeller har ofte noen samarbeid med belgiske bryggerier, mye spennende, men kanskje ikke de man begynner med.
Lindheim er et godt norsk alternativ, mye surøl derfra som aldri har skuffet meg, men da ofte med frukttilsetninger.

Takk!
 
Ble To Øl Sur Citra og en Chakra Lager i dag. To Øl leverer - som alltid. Frisk og syrlig, men ikke «for sur». Frister til gjentagelse. Surøl vokser på meg.

Chakra er alltid godt og lettbeint. Perfekt match til en spicy forrett.
 
De fleste utgavene av endinger var min favoritt etter 25 år intens ølsmaking :p

Nå kan jeg ikke drikke alkohol eller få i meg særlig med hvetemel, så heldigvis finnes det Hansa null :) Eneste alkoholfrie og glutenfrie ølla som smaker godt..Kom gjerne med tips til andre produsenter!
 
De fleste utgavene av endinger var min favoritt etter 25 år intens ølsmaking :p

Nå kan jeg ikke drikke alkohol eller få i meg særlig med hvetemel, så heldigvis finnes det Hansa null :) Eneste alkoholfrie og glutenfrie ølla som smaker godt..Kom gjerne med tips til andre produsenter!
Ikke øl, men jeg kan vel like gjerne bli kjeppjaget fra denne tråden som å starte den lille alkoholfritråden. Jeg har blitt hekta på Copenhagen Sparkling Tea Blå og Lyserød som alkoholfri alternativ hvis jeg skal være edru og det ikke passer med/jeg ikke har lyst på brus.