Øl

Mener at Systembolaget er langt utpå jordet med den anbefalingen der. Altfor generell.

Porter og stout kommer i et utall varianter. Guinnes Draught for eksemper skal serveres kjøleskapskald, mens de absolutt drøyeste imperial stoutene bør serveres på 14-18 grader. Nøgne Ø anbefaler å servere deres imperial stout (9% alkohol) ved 10°C.

Jeg ville ha åpnet Taddy Porteren ved 8°C.

Uansett; hva du liker er det viktigste.
@Chalshus - kan fint like den siste anbefallingen :) ... nå likte jeg desverre ikke akkurat denne portern dog.
Ser på baksiden at de selv anbefalte den å drikkes ved +13°C så tror ikke det var temperaturen som spilte avgjørende rolle her, heller at det var et noe flatt anonymt øl.

Skulle akkurat til å spørre hva forskjellen på en Stout og Porter er og kom meg in på, som så ofte før, wikipedia.
Ser at historikken til Porter og Stout er tett sammensveist og at en Stout egentlig bare er en ekstra kraftig Porter.

The history and development of stout and porter are intertwined.[4] The name "stout" for a dark beer is believed to have come about because a strong porter may be called "Extra Porter" or "Double Porter" or "Stout Porter". The term "Stout Porter" would later be shortened to just "Stout". For example, Guinness Extra Stout was originally called "Extra Superior Porter" and was only given the name Extra Stout in 1840

Så leasson learned, må heller bli stout enn porter neste gang. Anbefallinger å komme med der?

Redigert av en moderator:
Nøgne Ø Imperial Stout er jo knallgod. Akkurat slik en skikkelig stout skal være. Men det er jo mye smak.

Ægir Lir er fin, men denne er tørrere, ikke så søt, og langt mer lettdrikkelig enn NØ.

Midtfyns Imperial Stout er lettere enn NØ. God.

Vi hadde en liten juleøltest på fredag. Vinnern var Haandbryggeriets Nissegodt, med Nøgne Ø sin variant på andreplass. Den store skuffelsen var Julefred fra Kinn, som kom helt sist. Må sies at vi kun testet butikkvariantene av disse ølene, men det kan jo være greit å styre unna alt som står til venstre for Clausthaleren...

35EAD6CD-596B-43CF-8C97-667D44E6AD3B_zpsg8suav5c.jpg

Har også smakt Kinn Julefred i år. Synes den var helt OK, men ikke noe mer.

Litt synd at de ikke har Tomasmesse i år, for i fjor (drakk den i februar) var det fantastisk.

@Alinoe og @Chalshus, test ut Mikkellers Hoppin' Lovin' Christmas og Brew Dogs Hoppy Christmas. Brew Dogs var i en særklasse - helt fersk med bøttevis av Nelson Sauvin!

Er ikke spesielt glad i tradisjonelt juleøl. Syns feks. ribbe trenger litt bitterhet og humle for å løse opp fettet og alt det myke tilbehøret, i stedet for en søt og flat øl med smak av daddel...

Drakk disse under kvelden ribbe middag hos @adamskater
SDklNDk.png

Nå er jeg på ingen måte noen ølkjenner eller smaker eller noe annet, men alt falt i smak bortsett fra den til høyre. Hansa lager god pils, men juleølen holder jeg meg unna:(
@Dado ville gjerne ha med klokken også:p
9Xmf2lb.png

I går ble det brygget : Kroken Killer IPA/IAA

Selvkomponert bastard ale, mer en India Amber Ale, med en dæsj black malt for å få en fin rødfarge.

12 kg pale ale malt , så den kommer til å sparke i fra seg :) Er god på smak også , pga store mengder amarillo & cascade humle.

Koking ble timet delvis med Speedmaster :)

Gjerne ikke det mest nyskapende, men en tidløs favoritt blir Sierra Nevada Pale Ale.

IMG_0932-570x380.jpg

Under banneret "gode steder å drikke øl" er House of the Trembling Madness i York verdt å nevne - de tar inn drøssevis med nytt snadder ukentlig, og har attpå det en hyggelig liten pub i øverste etasje med god mat og mye interessant på tapp. Verdt en tur for dem som måtte befinne seg i Nord-England på et punkt!

Enig ang. etikketen, men innholdet var faktisk ganske godt. Ikke den beste IPA jeg har drukket, men heller ikke den værste..

Ingen øl kjenner, prøvrr meg på en liten review alikevel. testet en Kinn IPA igår, Westcoast. Interesent. Tung, mektig, søtlig lang ettersmak, plomme var det som spontant slo meg. Drikkes sakte i små slurker. Slik opplevde jeg den. Ikke bestemt meg for om jeg liker den eller ikke enda, må prøve en gang til da :)

Denne fungerte utrolig godt sammen med pizza Grandiosa. Joda, med det forbehold om at 3 stk GT ble servert til forrett.

20131206_223412_zps42bf3b31.jpg

Drakk denne fra det nederlandske bryggeriet "Browerij de Molen" forleden:
97895473-8D73-4A01-88CB-8B39C910DFCA_zps2it8dujp.jpg

Veldig god og kraftig. Smakte skikkelig god kaffe. Kanskje ikke så rart da den inneholder det som angivelig er verdens beste kaffe; Kopi Luwak.

Ellers så drakk jeg disse forrige helg:
A1543256-42D0-4D87-A0A0-7D5967929B84_zpspyyktzwf.jpg

Likte juleølet til Delirium og Ægir best. Sistnevnte vant forresten juleøltesten til aperitif.no. Coisbos pinnekjøttøl var litt tamt, og det var litt uvant for så mørkt øl å være. Men til pinnekjøtt passet det faktisk bra.