"Han var en vis mann som oppfant ølet" - Platon
Eventyret startet på Kafé Spesial i Bergen en lat og varm sensommerdag den 7. september 2010. Jeg satt med tre kamerater og studerte det koselige lokalet, atmosfæren og den innholdsrike bardisken. Flaske etter flaske var plassert rundt hele disken med hver sin lille beskrivende lille lapp og leskende innhold. Det måtte være minst 100 forskjellige flasker i forskjellig størrelse og med hver sin unike smak og historie.
Første Ølklubb 07.09.2010 - Kirin Ichiban 69 Poeng.
Plutselig gikk det opp for meg.." Jeg kan jo ingenting om øl..."
Jeg sa til mine to gode venner, like øltørste som meg. "Jeg har lyst til å kunne gå inn her en gang, og si at jeg har smakt innholdet i alle flaskene.."
De var ikke vonde å be.
Etter utallige kvelder (og dager og netter) har dette nå omsider blitt en liten fin samling av smaker, kunnskap, historie og ikke minst gode minner. Siden starten har jeg ivrig ønsket å skrive ned, ta bilder og dele det vi i Ølklubben smaker, lukter og ser. Jeg har ønsket å dele disse opplevelsene og denne kunnskapen med andre. Etter hver sommer siden 2010 har jeg dyttet listen litt høyere, fra kun poeng, til poeng og en beskrivelse av ølet. Nå var det på tide med en liten ny oppgradering:
Ølklubben har fått en ny hjemmeside (ja..just another blog:razz

for å få bedre struktur, orden og for å gjøre innholdet lettere tilgjengelig og mer leselig. Vi vil fortsette som før, samles i gode venners lag, smake på øl, skrive om øl og lære om øl.
Siden er fremdeles under "bryggeprosessen" og jeg er snart i mål med å flytte over alle postene fra den gamle siden. Men innen uka er over så skal alt være på plass og siden vil fylles med mer godt og leskende stoff.
Den dag i dag går jeg inn på Kafé Spesial og roper høyt. "Jeg har smakt dem alle" før jeg går ut igjen..Tørst på mer.
Følg eventyret videre på
Ølklubben
Sist men ikke minst. Skål!
Léon